Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

alahai anak mama.....

kisah pasal kak long syafiqah...
sungguh pandai anak mama sorang ni
syafiqah ni bukan je pandai tapi dia mmg sorang yg mendengar kata...

ceritanyer...
syafiqah dgn papa dia suka main ejek2...
dulu masa fiqah kecik.. dia chubby n agak gempal...
so papa suka ckp fiqah gemuk n fiqah cakap balik kat papa - papa gemok..hehe
tp kan.. satu hari fiqah ssudah ckp kat cikgu dia "cikgu gemok"
kebetulan cikgu fiqah mmg agak gempal.. tp bukan nak ejek.. tp dia tercakap
cikgu fiqah pulak sudah complain pada mama...

jadi.. mama pesan kat fiqah...
mama xsuka fiqah ckp org gemok lg... xbaik ckp mcm tu n nnt org marah
kalau org marah nnt Allah xsuka... berdosa
jadinyer fiqah pun ckp " baik mama.. saya xckp lagi"

nak jadikan cerita.... smalm papa xde
jadi mama masak sarapan pagi spegeti -Angel hair + alfredo cream jenama prego...
syafiqah mmg suka mkn spegeti..
mama dah bg 1 mangkuk kat syafiqah utk dia mkn
dah abis fiqah mintak tambah lg 1 mangkuk... n mama bg lagi...
sedap sgt la tu smpai mkn bertambah2
bila dah abis... fiqah mintak lg...
mama ckp la kat fiqah..:
"eh.. !! mana boleh makan byk2.. nnt fiqah GEMOK!! fiqah dah mkn 2 mangkuk tau"

nak tau ape fiqah jawab??
"mama.... xbaik tau!!! berdosa.. nnt Allah marah!"
mama jawab "la... nape pulak"
fiqah jwb lg: : "tadi mama cakap GEMOK... mana boleh ckp org GEMOK"
mama balas balik: " la... mama bukan ckp fiqah gemok.. mama ckp... fiqah xleh mkn byk2 nnt fiqah jadi GEMOK"
pastu fiqah jwb balik: " oooo ..... mama ni.... kita xboleh ckp org gemok... nnt Allah marah... xbaik tau ckp org gemok"...dia ulang balik
mama pun ckp balik perkara yg sama...2 kali
last skali baru lah dia faham....

wah.. sungguh pandai n baik anak mama...
dia mmg mendengar kata...
sayang anak mama!!!

5 comments:

Naz-Segalanya disini said...

kih kih..fiqah ckp cikgu gemok tu yg xtahan tu..mesti cikgu fiqah sgt bengang dgn fiqah.pendidikan pertama bermula dr rumah kan..Nak bergurau pun kene jaga jaga tu.Budak2 ni dia pk apa yg org yg dia percaya buat semua betul..Dia masih belum dpt beza buruk n baik dgn sndr..sbb tu dlm islam budak kecik ni belum mumayyiz

nza said...

mmg anak2 cpt belajar.......fiqah mmg gud girl la...

bdkotel said...

naz:betul tu... anak2 mmg cepat cerap... smua dia ikut dr rmh... sib baik kat taska dia cikgu dia pandai disiplinkan anak2 murid

Iela Fazielah said...

kak nza: fiqah mmg gud gal tau... skali ckp dia ingat n xulang lg... ila bersyukur sgt

Iela Fazielah said...

naz: ila mmg setuju sgt!! budak2 ni ape dia buat semua belajar dr rmh kan... kita parents ni kena la jg tutur kata n perlakuan

Related Posts with Thumbnails