Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Cerita Balik kampung

Al kisah... ari sabtu lepas kami sekeluarga balik kampung hubby kat semerah
seronok sgt!!! rindu kat kampung halaman
kampung ku sendiri (kmpg mak) kat Bukit Pasir Muar.. tp dah lama xbalik
kat kmpg dah xde pe dah.. atuk nenek dah lama xde.. sedara mara mak byk kat KL
tinggal kebun yg xberjaga je kat situ

Arini balik kampung bapa mertua ku...
betul2 kat pekan Semerah...
nak jadikan cerita....
kami gerak lambt dr KL sbb budget nak smapai betul2 jam 4 ptg kat Bandar Muar..
tujuan :nak beli murtabak singapore kat muar tu dulu pastu baru tersu ke semerah
hubby mengidam dah lama sgt... sian dia....
pg tu siap tipon restoren tu tanya kul bape dia bukak.. brother mutabak tu ckp jam 4ptg
tp kami keluar rmh jam 11 pg...
tujuan: di Sunway Pyramid dulu... jln2 gi kedai Crocs.. saje tgk kasut utk pakai raya..
tp xde yg berkenan... aku dah berkenan kat kasut Schechers
 jam 1 br gerak blk kmpung...

jam 4 ptg ngam2 smapai kat depan kedai Murtabak Singapore tu
tp pelik la pulak pintu dia bukak kecik je..
rupanyer murtabak boleh beli berdasarkan tempahan..
nasib baik pg tadi cal.. w/pun xtempah tp dpt gak bl 3 keping besar punyer..
1 keping RM 10
ni rupanyer




oh ye.. dah smapai situ...
siap singgah 1 tempat lagi...
beli KOPI 434... wajib ni simpan buat stok...
kopi paling best dlm donia


pastu meneruskan perjalanan ke Semerah...
4.30 ptg sampai...
rindu weh...!!! rindu kat rmh kampung...
rindu kat mak andak & pak andak..
rindu dgn masakan mak andah yg superb...
ni gmbar dlm kete nak smapai rmh ye...


tup tap tup tap.. smpai2 relex jap, mandikan anak
bersiap2.. mak pak mertua ku dah lama dah samapi. diaorg gerak awal
tp aku xdpt tolong pe pun.. sibuk siapkan anak2...
bw gak round2 depan rmh ptg tu irfan sibuk nak tgk cat.. tp cat xde pun
alih2 jam dah kul 7...
syok beb.. dah nak masuk waktu berbuka..
lauk pauk jgn citelah ye.. byk giler n amat menyelerakan
ayat yg korang boring dengar... sib baik aku diet...
kalau ikut hati tergugat keimanan diet aku...
so aku mkn lauk je dgn murtabak singapore sikit..
ni antara menu ... aku google je gmbor..
lupa nak snap gmbor aritu..
ni baru main dish..
yg side dish dgn kuih muih la, buah dukung la, ulam la, telur asin la... huh.. byk giler
alhamdulillah.. kenyang.... mkn pun lepas solat maghrib..dpt lah bersantap dgn lebih lama
pastu yg lelaki gi solat terawih...
yg pompuan expecially aku yg xtlg masak td ..
dok tolong basuh pinggan dgn kakak ipar ku yg tiba lg lmbat dr kami..hahah'
kak long siap sesat sampai ke pekan bt. pahat lg tuh..

 mlm tu beriadah dgn anak2...
berlari2 kat rmh atas... terlompat2.. aku risau roboh pulak rmh ni..
tgk la aksi adik irfan..
main kopiah atuk..
pandai lak tu pakai kopiah sendiri...
mlm tu budak kecik ni xmoh tido la pulak..
sibuk nak main kat tangga.. naik turun tangga..
laju lak tu dia jln2.. last2 atuk irfan blok jln dok depan pintu..
baru lah dia xpergi lagi kat tangga..
jam 12 baru tido...
mama & kak long syafiqah..

esok pepagi bgn sahur.. pun lauk bukan main meriah..
aku maintain mkn oat je.. tp xleh thn dok rantah ayam msk kicap akhirnya
pastu dah siang, mandikan anak2, kemas barg, jam 9 gerak gi lawat rmh pak long
lawat kubur arwah atuk n nenek dan last skali lawat rmh pak anjang
 jam 11 kami gerak balik dulu..
nak kejarkan si kupang..

xdpt beli kupang, beli lokan..
papa drive ikut jln ke melaka..
aku mmg xleh buka mata tiap kali masuk kete n jalan jauh..
mesti nak tido je
kami sampai rmh tepat2 jam 2.30 ptg
ptg tu buka puasa dgn rendang yg ditapau, lokan goreng & murtabak singapore

8 comments:

mamalieyna said...

waaa balik kampung adalh aktiviti plg best! dah lak dpt berkumpul beramai2 kan..time berbuka n sahur sure meriaaahhh! ^_^

besarnya murtabak!

Fieza79 said...

murtabak singapore..fulamak nmpk sedap la...

Iela Fazielah said...

mamalieyna: serius.. balik mmpg mmg best!!!!

Iela Fazielah said...

Fieza79: inilah kelebihan murtabak singapore... isi diluar dgn 3 lapis tau... mmg besor sesuai dgn harganyer

nza said...

kiranya kg ilah dgn suami xlh jauh sgtkn...sehala la..martabak kt kedai tu mmg sedap n sntiasa penuh dgn pelanggan....

Iela Fazielah said...

kak nza: betul tu kak... sehala.. kebetulan lak.. sekampung kat muar, sekampung kat KL... hahah...

Dilla Ady said...

amboi beznye murtabak die ye...besau btul..

dilla pun minat gak nih murtabak..

hmmm...kena cari tuk berbuka nnti nih..huhu

Iela Fazielah said...

dilla: murtabak ni mmg spesel.. besor sgt!!! gi la cr murtabak... mmg sedap

Related Posts with Thumbnails