Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Lokan Muar mari....

korang....
aku ada satu makanan paberet...
setiap kali aku balik muar... wajib aku beli makanan ni
nak tau ape???
nama dia KUPANG...

aku laki bini mmg hantu kupang...
tp nasib kami xbape baik balik dr muar/batu pahat smlam
mmg balik awal pg tujuan nak bl kupang ni...
jln2 slow smbil2 tgk tepi jln tgk kalau ada org jual kupang...
tp xde la pulak..
bila berhenti tanya..
kata penjual tu : "arini lori kupang rosak la kak... xde kupang arini"
alahai..... alasan yg kelakor gak la...
kempunan kejap...

alih2... nak lepaskan kempunan...
kami beli LOKAN
ni rupa dia..

korang pernah mkn...
sedap gak..besor mcm kerang gak
aku, 1st time makan..
siap call mak mertua tanya camne nak masak
beli sampai 2kg lak tu
aku goreng je lokan tu
tp mula2 kena rebus dulu...

lokan lepas di rebus

pastu kopek n goreng dgn bwg putih, bwg besar, halia & cili padi....
pergh... mmg sodap...
tp aku cmpur dgn kerang sikit...

inilah hasilnyer

lg sedap mkn dgn nasi..
tp sbb aku on diet..
aku mkn ratah mcm tu jek...
mmg puas..!!!


14 comments:

nza said...

kt muar mmg tmpt kupang n lokan..akak pn mmg suka sgt...bnde nie sntiasa ada dijual di sini...sedap..kukus pn saedap cz masih fresh....

Iela Fazielah said...

kak nza bertuah la sbb dok kat area sana kan.. tiap2 hari leh mkn kan? kat kl ni kat pasar sg besi ada jual tp xsama la.. nak mkn yg muar punyer jugak

memorisusuanku said...

akkak pon suka kupang....beli fresh manis isinya:)

selalunya sepjg perjalanan dr pt bunga terus menghala kehighway tangkak, byk gerai2 jual kupang...

Dilla Ady said...

boleh join dilla..dilla mmg hantu kupang...suke giler..

lagi kalu tumis ngan bawang besar byk2..mmg nikmat..bertambah2 nasik bile makan!

lokan tu dilla tak pasti penah makan ke tak..rase cam penah skali makan..kena gi muar nih carik!

Iela Fazielah said...

to memorisusuanku: aah... kami mmg mencari sepanjang jln tu lah... dr pt bunga tp kami balik aritu ikut ke melaka... mak mertua ikut tangkak... siap pesan2 tu ngan mak mertua kalau jumpa beli.. tp xde rezeki

Iela Fazielah said...

dilla: nak mkn lokan / kupang smapai muar buat bazir tol n minyak je... kat pasar sg besi n pasar borong ada gak... hehe.. mmg mkn bertambah kan.. sedapppppp sgt!!! sin baik akak on diet.. haha

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

serius dan jujur saya tak penah makan..
nak trylah lepas ne..
sedap ye???
isk meleleh air liur bulan2 posa ne

lydzar said...

dorang ni seangkatan la ngn lala, mentarang dan sebagainya tu kan..ermm sedapnyaaaaa..

tp kalau masak ngn kulit dia sekali, takyah kupas pon bolehkan

alyyani said...

kak, lokan ni besar dari lala kan? isi dia kenyal kan? penah la rasa tp tak reti nak makan. saya makan kerang dgn lala je. wan lagi. 1 apa pun tak makan. so masak tuk makan sorang je la. :)

Farra Dhelina said...

tak pnh lagi mkn lokan..mesti sedap kan?? mmm teringin nya nk cuba mkn..

maslinamansor said...

minat kupang dari lokan...
Goreng dengan bawang n cili saja pun sedap...

Iela Fazielah said...

baby: cubalah rasa.. mmg sedap.. rasa lebih kurang cam kerang je.. tp lebih kenyal

Iela Fazielah said...

lydzar; mmg pun.. xyah nak kopek kulit sbb bila dimasak otomatik terbukak sendiri..

Iela Fazielah said...

alyyani: aah.. isi dia lebih kenyal.. tp mmg sedap...

farrah: mmg sedap.. cubalah rasa

maslinamansor: samalah kita.. kupang tetap dihati...

Related Posts with Thumbnails