Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

aktiviti masak memasak - hasil usahasama - jenahak masam manis

salam selasa uolls...
hmmmmm hari ni br rs best sikit..
gmbar berjaya ditransfer ke komp..
w/pun camera tu mmg compom rosak...
sib baik nak view gmbar still boleh...
jd.. mari kita slmtkan gmbar2 yg berjaya dirakam spnjg cuti 2 hari lepas..

eceli byk benda aku nak kongsi ngan korang2...
cuti 2hari lepas sabtu n ahad...
tetiba aku jd rajin nak memasak...
pastu... ada 2 benda berlaku kat syfqah...nnt aku kongsi cerita ea..

memula nak story-mory pasal aktiviti memasak dulu
mcm tajuk aku tulis... hasil USAHASAMA...tu yg mahal tu
aku kan mmg pemalas nak mam*** bab masak memasak ni..
tp tulah... kalau selalu sgt xmasak kang nnt laki marah pulak kan..

kena pulak lauk yg nak kena masak tu hasil pancingan dia..
kat sebulan aku simpan dlm peti sejuk tu
mata dia dah jeling2 naik pusing dah..
sindir berapi2 xhingat dah..
tp sib baik telinga aku jenis kalis api, haba, dan segalanyer la..
tp hati je leh cair..
tu yg akhirnya aku msk gak ikan jenahak mamat tu pancing
tp dgn syarat dia kena tlg aku masak..hehe
xkosa mak nak msk ikan beso tu sorang2..

jd... lepas berbincang.. dr nak buat stim tomyam last2 jd masam manis
aku siap la bukak buku resepi bagai....pastu search lg kat internet
bukan pe..takut salah resepi je..
lg pun aku kan tak pandai masak...hehe

ok.... memula gi cr bahan dulu...tu keje aku..
brg kat atas ni bhn utama penyeri mskan je..
yg lain tu sos cili, bwg besar, bwg putih n halia tu biasalakan..
korang racik2 je

pastu keje hubby lak tlg siang ikan dan lumurkan ikan dgn tepung jagung n garam..
tgh ha.. laki ku rajin...ngeh2...
nak mkn kan.... ikan pancing kan... sila tlg masak ye..hehe

ok pastu kita deep fry...
aku kuali besar semua dlm kotak..oleh itu..
meh keluarkan kuali mahal ...
ni kali kedua aku pakai... syg oo nak pakai selalu..
kata mahal..ececeh...

amik ko ikan jenahak aku terkangkang dlm kuali...
hubby kata xyah bubuh minyak byk2.. membazir..
stengah kuali tu dah ok.. kang nak balik2..hehe...
sy yg menurut perintah... baik tuan..... 

sementara tu..aku tukang masak kuah masam manis tu...
timun n nenas potong dadu je 
campur semua bahan kat atas td dlm kuali  n tumis
jgn lupa letak sikit garam dan gula.. pastu air..
ngam2 ikan telah garing digoreng..
korang curah terus...

hasilnyer...

 tudia.... ikan jenahak masam manis...

serve dgn nasik putih...dah..
xyah pikir byk ye..
sayur n buah pakej lengkap dlm ikan tu..muahaha..

sekian.... hasil masak memasak bersama suami tercinta...

15 comments:

notti netti said...

aku lapar la pulakkkkkk...

lydzar said...

best best..usahasama dalam setiap perkara :)

Iela Fazielah said...

nett: haha.. ko mmg xleh tgk makanan..

Iela Fazielah said...

lydzar: :D sebulan skali je tu...

alyyani said...

terror gak momok bab2 siang ikan masak2 ni. kalau wan, zero knowledge terus. hehe.. amboi, tekangkang betul tu dlm kuali. lawak la akak ni :D

♥MiZz-siHa♥ said...

rajin hb tolong siang ikan...bgs2..msk same2..

Iela Fazielah said...

alya: haha... momok sgt pandai masak memasak.. tp dia lg malas dr bini dia.. suka order je..bini dia ni dah la hampeh sikit...

Iela Fazielah said...

mizz-siha: rajin xrajin dia kena jd rajin..sbb dia yg pancing ikan tu... dia kena la siang..:D

- dieyana - said...

best, tolong menolong, hehhe, sedapnya jenahak masam manis....

- dieyana - said...
This comment has been removed by the author.
anita said...

bertuah suami sk tlg u msk.camtu, bolehler msk tiap2 hr.

Farra Dhelina said...

telan air liur tgok gmbr ikan akk!!

Iela Fazielah said...

dieyana: skali skala.. selalunyer antar kat kedai suruh masak..kali ni msk sendiri

Iela Fazielah said...

anita: bertuah tu betul sbb dia tlg masak.. tp ayat "suka" tu agak kureng haha...

Iela Fazielah said...

farra: meh jemput masak sama... sedap uu

Related Posts with Thumbnails