Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Syafiqah sakit Part 2: detik menjaga anak sakit

salam uolls...
sory xdpt jln kat blog korang buat ms ni
2 hari ini (selasa & rabu ) kena gi kursus...ni blk opis jap nak solat
tp sempat gak la ni nak story kat korang detik jaga syafiqah sakit...

ok.. ceritanyer...
jam 2ptg hari selasa syfqah ditempatkan di wad kanak2 tingkat 5A..
kat sini baru la doc pakar dan doc pelatih yg lain2 take over
aku rs aku story kat diorg lebih 10kali kot
ulang2 citer yg sama...camne anak leh kena attact....
tp dlm ms yg sama doc jugak ajar aku camne cara nak tackle anakyg ada asma
almaklumlah family aku alhamdulillah jenis sihat2..
jd aku mmg xtau bab2 penyakit kronik terutama asma
FYI... family habby mmg semua berpenyakit asma..kira gen papa dia lani
so bila dah sah syafqh ni pengidap asma dr simptom2 yg dia dpt smpai masuk wad ni
aku belajar n amik ikhtibar...
tp paling penting :

  • elakkan syfqh mkn ais /berais
  • sentiasa awasi tahap pernafasan bila dia dah stat batuk2
  • boleh chek cr bernafas (tgk bahu dia)
  • 1 lg tgk lekuk di diagfram dan dada.. (tp anak aku buncit susah sikit nak tgk lekuk kat dada n diafragm dia)
ok... kat wad ni doc tat bg syfqah nebuliser every hour selama 10 minit...
kat sini nurse cuma masukkan ubat je.. aku diajar cr nak pakaikan neb tu
pastu lepas pakai neb syfqh bergnatung penuh pd oksigen..
sbb SPO dia xcecah 90 pun...
dia betul2 lemah...

dlm ms yg sama...aku bersyukur sgt...
bila pg tu aku call hubby n mertua ckp syfqh masuk hospital..
org pertama tiba adalah ibu mertua ku n iparku
tanpa diaorg aku xtau la mcm mana...
diaorg la yg menenangkan perasaan aku ni
dlm pd yg sama... bila hari dah menganjak ke ptg..
dlm otak dah fikir... mcm mana IRFAN...sapa nak jg irfan?
aku xleh tinggalkan syfqah... mmg aku terpaksa bergantung harap pd ibu mertua utk tlg jgkan irfan selama aku menemankan syfqah kat wad..

ye lakan... 
bkn semua org free... biasa kalau anak sakit kalau kita laki bini ada sekurang2 nyer..
wife leh jg anak sakit hubby urus anak kat rmh then boleh tukar2 shif
tp aku sorang... hubby kat bintulu sana...
adik beradik pun bukan senang2 nak cuti keje..
mak pun ada komitmen lain nak buat
aku bersyukur sbb ibu mertua aku sudi tlg aku
tlg jg irfan dan tlg gantikan aku utk 2-3 jam utk mandi, tukar baju dan main dgn irfan
korang bygkan... jg anak sakit 21jam tnpa henti sorang2..
hanya ibu je yg sudi tlg gantikan kejap aku & beri kesempatan utk aku berjumpa irfan...
sedih korang... sedih sgt..
mlm 1st day kat wad aku call n menangis2 kat hubby...
hubby pun sedih tp dia bukan sengaja...

alhamdulillah..
keadaan syfiqah bertambah baik..
tp dia jd takut bila kena amik darah....semua kes ms kat wad smlm
dia stat diberi 3 jenis antibiotik yg kuat...
kesian dia...
2 hari pertama (selasa & rabu syfqah xboleh mkn lansung sbb dia on drip)
kesian bila syfqah merayu2 nak mkn...
aku cuma boleh basahkan bibir dia aje)



hari ketiga tu doc suruh aku bl Aero Chamber utk stat pakaikan inhaler pd syfqah
ms ni SPO syafqah dah bertambah baik... dah naik ke 92 mcm tu
antiobtik on utk 7hari
ms 1st day lagi doc dah bg tau aku awal2...
paling kejap dlm seminggu gak aku kena berkampung kat hospital ni
dlm ms yg sama aku kesian sgt kat IRFAN
kata nenek dia 2 mlm berturut2 dia tido xbape lena
terbangun mlm n sebut mama & papa
nasib baik la boleh call video call...
kalau x mmg aku la org paling susah hati xdpt jumpa irfan

korang... gmbar aku xdpt upload sbb hp habis bateri..
nnt aku update gmbar lg ek...

next citer aku citer saat syfqah dah recover n mlayan kerenah dia pulak..
& mcm mana aku nak penuhi kerenah dia smapaikan terpaksa tinggalkan dia sorang2 dgn mintak bantuan jiran katil sebelah tlg jaga dia...
sian la tgk syfqah.... 
ok korang.. nak gi kursus balik...bye...

10 comments:

mummy_ayu said...

ala siannya..leh bayangkan mcm mana Iela kelam kabut..yelah..sorang sakit kat sepital, sorang kat umah..kecik plak tu..hubby outstaion..time nie la nak minta tlg sedara mara..
Ayu hari 1 malam pun..dah nangis2 dah ingatkan Ian..plus Iris puna syik tanya..
Ian pun astma, kena dr side hubby jugak..memang kena jaga pemakanan dia..and bila dia batuk, memang risau...ubat astma, selalu standby je kat umah..

notti netti said...

jaga anak ko tu elok=elok........hmm aku lak yang sedih baca haaa...

- dieyana - said...

-berdebar2 baca entri syafiqah ni...
-alhamdulillah ada mak mertua dtg tgk irfan.
-ha, masa wafiy semput dulu pun, diana namapk bahu dia, mcm bergerak2, kat dada dia mcm lekuk yg dalam. mulut pun terbuka, mcm tak cukup nafas, dgn bunyi nafas yg laju dan kasar..nasib la kami cepat bw klinik, terus nebulizer tu

Iela Fazielah said...

ayu: xla rs kelam kabut sangat tp rs penat sgt.. yela.. jg sorang2.. jeling2 kat jiran katil sblh...dpt gak dia blk pg urus anak kat rmh n relex... hubby dia ganti.. mlm dia take over balik.. mcm ila...sensorang je..tu yg sedih tu... pastu sib baik mak mertua tu nak tlg....sedih tau ms taip n3 ni..sbb bila dok pikir balik....

Iela Fazielah said...

nett: harus ko sedih..aku lg sedih... laki xde maaaaa...huaaaaa

Iela Fazielah said...

dieyana: betul tu.. tgk bahu dia terjungkit2 bila bernafas... tu cara doc ajar.. tp mmg kena cepatkan bila dah kena attact semput tu

Dilla Ady said...

alahai kak..leh bayangkan sedihnye..dgn hubby gi kursus lagi..

dugaan btul kan nk besarkan anak ni..

Iela Fazielah said...

dilla: hubby akak bkn gi kursus..tp gi keje.... 1 bln....lama....sedih n rindu

MamaYatie said...

tumpang sebak bila baca kisah ilah..bukan senang nak handle sorang diri..yg lepas2 tu hubby la handle hal2 anak & kat rumah. be strong ya!

Sidratul Muntaha said...

samam mcmkes aku thun sudah..
tpi siap sakit lagi...
ade nak kecik nak susu bdn lagi...
dgn diri sendiri sakit nak kena operate
dengan setot msuk ward sbb kena sawan demam lagi..
aih...
mujur jugak masa tu laki aku amik coti..
jaga setot..
dak ara la sian..
mlm2 dgn mak aku n adik laki aku
3 - 4 ari jugak asyik dok melalak smapi la aku blik...
aih...
kalau tak nempuh kita takkan tahu..

Related Posts with Thumbnails