Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Syafiqah sakit Part 1: detik cemas bila anak sakit

utk beberapa n3 ni aku nak citer pengalaman pertama aku laluii..
pengalaman selepas 5thn membesarkan anak tanpa sbrg masalah kesihatan
maksudaku masalah kesihatan yg kronik...
stakat deman batuk selsama tu biasala...
ada la sesekali cirit birit + muntah2...
tp xsangka... kali ni lg teruk
dan kalini bermula nya episod msk wad bagai
dan syfqah disahkan mengidap asma & jgkitan kuman di peparu

cite nyer camni
aku mmg tau syfqah alah pada ais n aiskrim
kalau over mkn ais nnt syfqh akan dpt batuk2 dan berkahak yg teruk
nak jd citer...3hari berturut2 dia didedahkan dgn aktiviti mkn2 ais ni
antara kes nak jd penyebab la ni
kena pulak aku masak laksa ari ahad lepas (citer blogger dtg rmh tu)
selama 2 hari berturut2 kami mkn laksa...aku mmg xmsak pun..hanya mkn laksa
pada hari ahad dan isnin

agaknyer dah 2 hari berturut2 syfqah mkn laksa..
kena pulak asyik mkn aiskrim bagai..
mlm isnin tu tetiba syfqh kena cirit birit2 n muntah2...
esok tu pg selasa syfqah mmg dah melepek xlarat bgn
sbb dia betul2 xlarat dah..
so pg selasa tu aku bwla ke PKU UPM ni

lepas jumpa doc n terangkan apa yg berlaku
doc saspek syqh tertelan muntah
dlm ms yg sama doc tanya aku...
"awk xperasan ke nafas anak awk ni laju sgt?"
aku ckp mmg aku xtau...aku mmg xpandang pun
so dok decided suruh aku bw syfqh ke treatment room utk amik nebuliser n doc nak buat xray skali



lepas amik neb...terus buat x-ray,.,,
hasil x-ray mengesahkan yg syafiqah kena jangkitan kuman di paru2...
terus syfqah kena refer ke H. Serdang dann2 tu jugak..
korang bayangkan ape aku rasa...
aku menangis, terkejut dan terketar2...
utk pengetahuan korang...
hari syfqah sakit nak masuk wad ni...
harini jugak la hubby kena gi outstation ke Bintulu utk j/masa yg sgt2 panjang
korang bygkan apa yg aku rasa... apa yg hubby rasa???
1st time dia nak pergi...dpt musibah ini..
tp aku relakan hubby pergi w/pun aku au hati dia xtenang..

doc terus suruh MA preapare syfqah masuk drib dan hantar ke h.serdg naik ambulans..
aku follow skali

 uncle MA Rusly sedang cucuk jarum drip
alhamdulillah..syfqah xnangis pun
agaknyer xsakit le tu... pandai uncle MA cucuk

pastu pindah naik strecture


pastu masa dlm ambulans



smapi je ke hospital serdang..
syfqah dimasukkan ke bahagian separa kritikal


terus tukar baju dan staf hospital amik darah pulak
masa ni mmg kesian tgk syfqah...
nafas dia mmg sgt laju....
lepas tu..kena pulak MA kat hospital ni xgeti amik darah...
sampai mengis2 syafiqah...
aku rasa nak jerit je kat MA tu ckp BODOH ke ape!..



lepas 1jam tunggu..
keadaan syafqah makin worse...
aku mmg dah panic sgt..
saat tu doc kata syaqh kena dipindahkan ke ke wad ECU..
zon merah...mmg dah nangis2 dah aku masa ni
dlm hati hanya mampu berdoa semoga syqah cepat la sihat..
supaya sfqh kuat utk lawan penyakit dia..


ms  ni...
kecut perut aku rasa,,
teringat saat aku selalu marah2 kat syafqh
suka denda syfqah..
bila jd suatu trajedi mcm ni...
aku rasa menyesal sgt....! 
rentetan dr rawatan di ECU...
lepas hampir 2jam...keadaan nafas syafiqah agak stabil..
smapi satu tahap.. SPo syfqah hanya ke angka 32 sahaja.
masa dipindahkan ke wad pedriatrik.. SPO syfqah dah naik ke 65

ok..nnt aku smbg part II ms syfqh dah dipindahkan ke wad ye...
ms ni br la aku tau penatnyer jg anak sakit kat spital ni

12 comments:

- dieyana - said...

Ya Allah, kesiannya syafiqah ... mesti panik sgt iela masa tu.... adoi debar2 pulak nk tahu cerita seterusnya nih...:-(

- dieyana - said...

Muka Syafiqah nampak lemah! :-(

anita said...

kesian u, i faham betul la kita panik anak sakit dan suami pun takde. asma ini kena take care at least sampai dia 10-12. ada alah bulu kucing, habuk, makanan dairy, oren dan buah citrus lain. anak i ala kat vitagen dan susu kultur lain, minumnya besok lusa sure dapat batuk dan lelah. dan tak leh main sampai peluh2 terutamanya waktu maghrib tu bila nak sejuk. i selalu simpan ventolin puff kat rumah. balik main termengah2 tu terus puff dua kali dan lepas tu ok.

Dilla Ady said...

kak....rase nk nanges..tak suke la bile anak sakit...demam pun da sedey ni pulak teruk cam syafiqah ni...moga takde lagi die sakit teruk2 camni eh kak...aminnnnn...

anita said...

oye,,bila anak emopun kekadang boleh kena attack asma.

mummy_ayu said...

sedihnya..of coz risau..sian Iela, mesti kelam kabut....hubby pulak kena outstation...:-(
abis tu, sapa jaga irfan?
sian syafiqah...nampak mcm serius..ye la, ngan naik ambulan nya..of coz la kita risau..
lepas tu....

.:nhalilah:. said...

lama x singgah.. alahaiii.. sian fiqah.. cepat sembuh ye.. tu la.. mmg mencabar jaga anak bila sakit.. huhu.. pengalaman jaga zahirul kat spital.. dulu la.. sebab cellulitis..

lydzar said...

mmg terasa nk menangis je baca entry ni. ye lah kan. anak sakit then kena handle sendiri sbb hubby outstation. kalo takat demam seseme biasa ok lagi. tp bila sampai masuk hospital tu, mmg tak reti lah nk komen apa..hopefully syafiqah dh fully recover

alyyani said...

sedih nye tgh fiqah naik stretcher. ish, sy tgk pun nak nangis kak. apa lg kalau kena kat anak sendiri. asthma dah besar pun bole diserang ye. risau nye...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

mmg sgt2 sedih bila anak masuk wad..anak sy pon baru kuar wad..tapi takdel seserius ur shafiqah..

MamaYatie said...

Masyaallah..Iela..terkejut baca..ciannya fiqah..siyes pulak sakitnya tur..kalo saya pun berderai air mata..get well soon fiqah!

nurin dulu selalu sakit juga, 3 kali pernah warded..seksa tu time tu, ngan baby kecik lagi..

Adyshariz said...

hari tu jumpa, tgk mmg sihat je fiqah ni, tapi mmg akak pon sedih tgk fiqah camni, teringat anak akak masuk wat sebab jangkitan kuman dlm paru2, tapi sb virus..hampir2 doc suspek H1N1..

moga fiqah kembali sihat dan cergas..makan kene jaga ni ilah.. x sanggup tgk budak2 kene mcm ni..kesian sgt

Related Posts with Thumbnails