Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kek batik ku....

salam Monday blues korang semua...

amacam coti 2 hari??? dah tukar duit raya??
kat opis ai semua dok kira duit nak tukar duit raya...ehehe

okeys...
n3 pertama harini...
nak tunjuk rupa ai buat kek batik...
tq to mummy ayu yg bagi resepi... utk blogger youramirah pun tq jugak..
tp ila pilih yg mudah sikit nak buat yg just campak2 dlm periuk n gaul semua..
lg pun ila punyer alat2 memasak byk tak cukup...hehe

resepi mummy ayu bg perlukan bahan2 ni:

bahan2: 

400 gm biskut marie dipatah2 kan
250 gm mentega
230 gm susu krimer manis
200 gm air
140 gm gula kastor
50 gm koko
50 gm milo
2 biji telur ~ dipukul
1 sudu teh esen vanilla

Cara2 nya:-
1. Cairkan mentega dalam periuk. Tuangkan air & kacau.
2. Masukkan milo, koko, susu, gula & esen vanilla. Kacau hingga rata.
Pas tu masukkan telur pulak.
3. Bila bancuhan dan pekat, masukkan biskut. Kacau hingga sebati. Tutup api.
4. Pas tu leh la masukkan dalam bekas. Ratakan. Tekan2 hingga padat dalam bekas tu.
Bila dah sejuk sikit. Masukkan dalam peti sejuk...Siap.

sebijik ayat mummy_ayu ye..

sikit kelemahan aku buat kek ni...
aku xde alat penimbang gram - kilogram ni
so..mcm nak sukat susu pekat tu aku agak2 la..
kira 1/2 tin mcm tu terus.... milo sesuka cedok...buleh??
haha.. buleh jelah...

yang penting..@ the end...
rasa mesti marbeles kan??? kata resepi chef..haha

ok..ni aku dpt 2 bekas..
saje xmau isi tebal2...



hasil keknyer lepas potong lupa lak nak snap
pinjam gmbar mummy_ayu jap la


rasa sungguh sedap!
cuma sbb resepi tu agak2 je ukurnyer..
so kek agak lembab sikit...

ayu.... tq again ye.... 
termakbul jugak impian...haha..

12 comments:

Farra Dhelina said...

uarghhh terliur lak hehe

MamaYatie said...

lama tak wat kek batik...mood buat kuih yilek thn ni

Iela Fazielah said...

farra: kalau terliur mesti kena gi cari n mkn...kang kempunan..hihi

Iela Fazielah said...

mamaYatie: ila ni memasak nak melayan perasaan yg dah kebosanan....

lydzar said...

teringin gak buat kek ni sbb saya mmg suka makan..

Iela Fazielah said...

lydzar: buat la... mmg sedap tau resepi mummy_ayu bg....

damien said...

nanti bawak datang bintulu ye

- dieyana - said...

lama tak wat kek batik marie, terliur pula..hehe

mummy_ayu said...

wah..jadi dah....emm..memang sedap..sbb ada koko ada milo..yum yum la..

Iela Fazielah said...

damien: en. don....xyah mimpi... lg 10 hari dah tentu wassalam....

Iela Fazielah said...

-dieyana-: kalau dah lama xbuat maksudnyer kena buat tau..

Iela Fazielah said...

mummy_ayu: mmg sedap ayu...lepas ni leh buat lg.... tq ye

Related Posts with Thumbnails