Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

sesi berbual bersama syafqah

Part 1:


Mama: kakak..... bila cikgu nak bg report card?
Syfqah: report card tu ape mama?
Mama: ala.... result periksa kakak la... cikgu tulis dlm tu?
Syfqah: rupa dia mcm mana?? kakak xpaham la...
Mama: pot2 pet2 potpet terang panjang lebar...


lastly, entahla... budak kecik ni still x paham2 n xleh bayangkan apekah reportcard... mamanyer fengsan!haha


Part2:


Ms drive blk dr opis nak blk rmh lepas jemput syfqah


Syfqah: Mama, ayam kan... dia kaler oren, dia tido kat mana?
Mama: dlm reban ayam.....
Syfqah: Bukan la mama... bkn reban... apa nama tempat tido dia??
Mama: reban ayam la.. semua ayam tido dlm reban... kambing, lembu tido dlm kandang....
Syfqah: mama ni xpaham la... bkn la... bkn dlm reban..Ayam tu kaler oren, bila dia tido, kaki dia xnampak..pastu bawah dia ada telur... dia tido kat situ... mcm dlm citer mickey mouse ada...
Mama: yela... ayam tu ayam betina.. dia mengeram... pastu dia tido dlm reban ayam...
Syfqah: bkn la mama... (dia ulang blk ckp benda ya sama)


Lastly br aku paham... ape yg dia nak... rupanyer jwpn dia.... AYAM BETINA TIDO KAT SARANG!


adus...... mama syfqah lambat paham soalan daaaaa..hehe


Part 3:


Syafqah: Mama, kwn kakak kan nak dtg rmh kakak
Mama: laaa... nape pulak?? sapa ajak??
Syfqah: kakak la ajak... diaorg nak dtg....
Mama: ye la,.. abistu??
Syfqah: Emm boleh tak mama lukis peta bg diaorg... diaorg xtau jln gi rmh kakak..
Mama: ok tgkla... tp nak dtg buat ape? mama bkn ada buat jamuan pun
Syfqah: ala... boleh la mama...
Mama: (dlm hati sabar jelah) ok nnt mama lukiskan peta...


esok tu bg dia peta tp peta dah hilang...
balik tu ms nak jemput syfqah, syfqah suruh tunggu kejap jgn gerak dulu


Syfqah: mama.... boleh xmama jgn balik dulu
Mama: nape pulak??
Syfqah: mama tunggu la smapai mama Alin datang... mama bg tau la jln nak gi rmh kakak kat mama Alin...
Mama: (adeh...budak ni panjang pulak akalnyer) ala.. arini xsempt.. lain kali ye...


Kesimpulan... syfqah byk akal betul.... walau byk alasan aku bg... dia tetap berusaha cr idea agak kawan dia dpt dtg rmh..huhu

10 comments:

MamaYatie said...

hahaa...macam2 syafiqah ni..byk idea tur..

kasihibu said...

anak anak memang macam macam ragam
tp memang seronok bila berbual dgn diorang terutama pasal sekolah dan kawan2 diorang kan?

Qaseh said...

hu huuu...anak pempuan mmg banyak cakap kut sama je dgn anak sy.
kadang2 sepatah yg org tanya berpatah2 pulak yg dia jawab...semakin pandai menjawab.smpai nak marah pun kdg2 tak jadi.

Iela Fazielah said...

mamayatie: byk lagi idea dia pasal nak ajak kwn dtg rmh..nnt ila sambung cerita episod 2 pulak ea...hehe

Iela Fazielah said...

kasihibu: betul tu.... setiap hari ada je cerita dia nak cerita.. kita wajib melayan diaorg kan....

Iela Fazielah said...

Qaseh: betul tu.... habis idea borak dgn diaorg

zailamohamad said...

samalah macam anak bujang zaila tu..haritu dia nampak kereta mama kawan dia, mati-mati ingat kawan dia nak datang rumah, tak bagi kitorang tutup pagar..haisy..bebudak..memang macam ni kan..hehe

.:nhalilah:. said...

budak2... mmg byk idea..

- dieyana - said...

syafiqah boleh geng dengan iman...heheh

NzA said...

anak yg bijak camtulah ilah....

Related Posts with Thumbnails