Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

JOM MASAK LEPAT PISANG!

aktiviti anak beranak xbeberapa lama yg dulu...gmbar dok peram hehe
kisahnyer....
syafiqah kata dia suka mkn Lepat Pisang..
aku rasa aku xpernah ajar dia mkn lepat pisang ni..
rupanyer dia belajar mkn kat ABIM.. byk la makanan n kuih muih dia dah pandai mkn skrg..
yg tukang masak taska ABIM nama dia Cik Ton..
Cik Ton ni jugak adalah org jg jemput syafiqah sekolah dr Tadika Ho ke ABIM..
kira cik Ton buat dua keje la...n cik Ton sgt pandai memasak ok..
kalau mkn kuih-muih ni hanya kuih Cik Ton jelah yang sedap..kata syafiqah

ok...smabung cerita lg...
1 hari syfqh kata nak mkn LEPAT PISANG ni lg..
kebetulan ada kakak opis aku ni masak lepat ni...
skali lepat tu abis... dia mkn xpuas.. 
then aku ckp kat dia... xpe kakak..nnt kita masak sama2 lepat ni..mama pandai masak lepat
cheewah...!! syafiqah mcm xcaya...dia kata betul ke mama pandai msk ni>>
eh..xcaya pulak budak bertuah ni...

so..esoknye ari sabtu tu aku buat projek msk lepat pisang ni...
siap amik resepi lg kat akak opis aku...
dulu selalu tolong mak buat lepat ni tp dah lupa...
mak still niaga kuih muih ni smpai skrg... jgn xtau semua ye..
mak ai tokeh nasi lemak n kuih muih.. dia niaga kecil2lan bukak gerai kat area Diamond Square Setapak nun...
eh terlalut lak..

smbg cerita lg...
kebetulan ada la beberapa bijik pisang emas kat rmh xabis mkn..
so..operasi buat lepat la..
jom layan gmbar ok..

bahan2..:
pisang emas 
tepung gandum
gula 
garam
kelapa (sebagai inti digaul dgn sedikit garam)
daun pisang

utk kakak syafiqah..
keje dia tlg lenyekkan pisang...
pandai  kakak



pisang dah siap lenyek kita gaul dgn gula dan sedikit garam
pastu gaul dgn tepung gmdum

dah siap... mari balut dgn daun pisang

letak inti kelapa kat tengah..

eh...tersengt lak gambar ni..lantok le labu..malas nak rotate

kakak siap snap gmbar mama...bersepah dapur..

ok..dah siap... dpt 6 ketul je... jadikla
kukus dlm tupperware steamer 

lepas 15 minit camtu..
inilah hasilnyer...
kuih lepat pisang aku buat dgn syafiqah..
tp aku xpandai balut sgt... inti dok kat tepi..

nak tau apa kata syafiqah??
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

vv

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
vv
v
v
v
CIK TON PUNYER LAGI SEDAP!!!

sentap mak kau ni nak oi....
huhu...terus aku tarik muka 14belas tak moh ckp dgn syfiqah...
tp abis gak kuih lepat aku ni
syafiqah mkn 3 ketul..aku mkn 3 ketul...
abg irfan...?? eeee...apa tu??
xnak la...xsedap!
ko xmkn ko ckp xsedap...sabar jelah!

6 comments:

Nad @ MamaZN said...

Mesti sbb kuih tu lembik tu sbb irfan taknak kot..mcm zakwan..lembik2 dia xmo..nmpk sedap je kak...lapo plk ;)

FARAH deeb said...

Wahh kekanak tolong wat keje kt dapo bestnyaaa.. heee (boleh mama relakskan! Agaga...) Awak dok kat Taman Lestari Putra ek? Kakak ipar kite pun dok sana. Ntah2 jiran! Thee...
My latest Entry :)
Tips nak buat kabinet dapor

Iela Fazielah said...

Darah Deep: entah2 iye kot... dia dok LEp bape??? ila dok LEP1...

Aleeya Atinza said...

sedapnye lepat pisang, sini susah nak carik..kena buat jugakla jwbnye heheh

Zura@Iwan said...

skurang2nya mama dia rajin gk buat lepat pisang..hehe

Zura@Iwan said...

skurang2nya mama dia rajin gk buat lepat pisang..hehe

Related Posts with Thumbnails