Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

1st time....masak tuna puff & hotdog puff

1st time msk puff..
tp puff pastry nyer dah lama bl....
nak expired pun....
so..program memsk pg td adalah...
puff tuna dan hotdog....
amik resepi dr internet je...
mudah giler.. pejam mata pun boleh...l
haha...

 hasilnyer..





owh... i still lom guna my oven besar... ni pakai oven toaster je...
n fist time buat xcun.. besor giler.. 2nd bakar br nice....
yg penting.. kepuasan memasak n bebudak suka...

saje nak kongsi resepi..: serius mudah giler...


Bahan2:


1. Puff segera - jenama Kawan


2. setin Tuna Chuncks In Water 


3. Mayonis
4. Serbuk lada sulah sesedap rasa
5. Hotdog - sesuka hati..jenama apa2 je
6. Sebiji telur diambil kunig sahaja.


Cara masak:

1. Keluarkan puff pastry... biarkan didalam suhu bilik selama 10 minit
2. Untuk inti tuna, buang air tuna & tapiskan. Maaukkan dlm mangkuk, gaul dgn mayonis dan serbuk lada sulah. ready dah...
3. kalau pakai hotdog, just belah 2...
4. Selepas pastry dah lembut, ambil pastry... 1 pek tu ada 10 keping. Mcm ila, ila belah 2 setiap pastry tu...so nnt xla besar or kecik sgt puff tu nanti.
5. Kemudian, pastry yg telah dibelah dua tu, 1 bahagian letak di atas pinggan dan letakkan inti tuna dalam 1 sudu.
6. 1 bahagian pastry tu pulak, potong2 di atasnyer tp jgn smapai putus... pastu tutup atas bahagian pertama yg telah diletakkan inti tadi. (kalau pakai hotdog.. letak je hotdog tu atas pastry tu.
7. Lepas tu, ambil garfu dan tekan disekeliling pastry tadi.
8. Lastly, sapukan kuning telur atas pastry tersebut dan pindahkan dlm dulang oven

seterusnya bakar dlm ketuhar dgn suhu 200darjah selama 20 minit.

siap...

senang kan....??ce cuba... anak2 pasti seronok...

4 comments:

mama lieyna said...

Bab msk memask ni, kena rajin mencuba kan... :-) ok la tu percubaan pertama :-)

mummy_ayu said...

rajinnya baking..Ayu dulu masa belajar chef..belajar buat puff nie..bukan puff segera tau..kena buat puff pastry tu sendiri..berpeluh sbb banyak proses kena buat untuk dapat lapisan tu...and..pernah sekali jer buat kat rumah..memang jadi cun..layer but layer..tapi sekali tu jer..sbb leceh sgt..sekarang senang jer...sbb ada jual yg segera punya..but rasa sama jer..cedap!!

Iela Fazielah said...

betul tu ayu... ial pun pakai puff segera je.... jenam kawan ku tu... kalau suruh ila buat sendiri puff tu mmg xjd la aktiviti membaking smlm... inti tuna tu pun sbb xyah msk... just tuna in water gaul dlm mayonis n serbuk lada sulah je..hihi

Farah Izza Shafik said...

bagus nyer ilah ni.. very da rajin.. nmpk pun sedap ilah.. rupa tak penting.. asalkan perut puas.. :)

Related Posts with Thumbnails