Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

berkenaan gambar Syafiqah yg digunakan tanpa kebenaran...

pg ni...aku bukak emel..
aku dpt reply dr salah seorang penulis blog iaitu tengku Fadiuddin dari harianislam.com
beliau memohon maaf dan menceritakan perkara sebenar..
tq Tengku... xpe.. bila akak amati semula..mmg diakui...
semua or kebanyakan blog informasi ini copy paste artikel ini dan menempak di blog masing2...
tp apa yg berlaku menyebabkan cerita dan gmbar ini tersebar dan berleluasa di sana sini
mmg aku sendiri akhirnya xleh nak control or tegur..sbb byk sgt!

ni emel dr tengku fariduddin



dan bila dilihat semua gmbar yg telah diedit..
pemilik sebanr cerita ini adalah dari page Mencari Damai.
Admin Mencari Damai telah membuat kenyataan pd artikel tersebut memohon maaf pada aku secara terbuka.
aku terima maaf dia cuma pesanan aku...leh klik di link ini:


"PERHATIAN" PERTAMA - PHOTO SISIPAN ADALAH SEKADAR HIASAN SAHAJA (Pihak Admin MEMOHON RIBUAN KEMAAFAN sekiranya berlaku salah faham terutamanya tuanpunya asal photo - Ilah Fazilah ; kerana guna tanpa kebenaran beliau)

to semua penulis artikel: plez minta kebenaran dr empunya gmbar dr sesapa saja..
dan plez tinggalkan link dibawah gmbar jika ingin menggunakan gmbar tersebut

mcm dlm kes aku ni...
cerita tersebut membuatkan semua org salah faham dan menuduh aku yg menceritakan kisah ini.
Ditambah lg dgn gambar axion yg diphotoshop kat gmbar tu....
dah jd FITNAH terus pulak...
hanya kerana gmbar...

aku akui ada certain n3 dlm blog aku yg xde watermark..
mostly la...
sbb yg xde watermark tu aku update terus dr tab ke blog
n tab aku xde perisian mcm photoscape bagai ni..(serius aku buta IT ok)
aku hanya edit gmbar tru PC ye... 

tp pd kengkawan..mohon sgt tolong ajar macammana nak set supaya gmbar dlm blog kita xboleh dicopy lansung
sekurang2nya... bila ada yg sudi bg tau n kongsi ilmu protect gmbar2 dlm blog ni dr diciplak..
semua org yg xpernah setting gmbar ni pun leh buat juga...
sharing is caring kan???

n lastly..
tq byk2 pada semua blogger yg sama2 tag gmbar cerita Bekas Nasi Goreng Amira ni pg ila di FB...
cuma ila dah xamik tindakan dah... biarlah..
ila dah pun buat kenyaataan ni dan di sini supaya semua org tau bkn ila yg karang kisah tu...
pada parent budak dlm gmbar tu... ila akan hubungi utk terangkan sbb xnak diapun salah faham...
mmg betul Islam ckp.. 
FITNAH ITU LEBIH BESAR DOSANYA DARI DOSA MEMBUNUH!


6 comments:

Hayatie Hashim said...

Memang kena buat watermark je. Yg x berapa nak rajin tu setiap kali nak upload pic kena la bukak pic tu dlm mana2 software ie photoscape ke photoeditor ke paintbrush etc..buh watermark save semula bla bla..baru2 tu rajin..tp bila lelama malas dah nak buathuhu..pengalaman sendiri la

Nad MamaZN said...

Alhamdulillah...
Moga takde lagi berlaku kes csmni pada sesape pun kan?

zailamohamad said...

Thanks Ilah share pengalaman..semoga menjadi teladan buat2 ibu blogger..aku pon selalu tayang gambar anak..moga gambar2 anak kita tidak disalahguna oleh mereka2 yang tak bertanggungjawab..amin

Yantisa said...

akak tau macam mana nak elakkan orang copy gambar kita tapi akak dah lupa kat mana akak ambik tutorial tu .Bahaya kan kalau orang cilok gambar kita tanpa kebenaran .

mummy_ayu said...

o..dah settle la yer hal tu...

Farah Izza Shafik said...

alhamdullilah semua selesai cara yg baikkan ilah? :)

Related Posts with Thumbnails