Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

cerita Ramadhan kami thn ini...

alhamdulillah...
harini hari jumaat.. Ramadhan ke 10 tahun 1434Hijriah...
pejam celik, pejam celik jelah...
tetiba dah 1/3 ramadan dah berlalu...

bab pertama...kisah syafiqah yg berpuasa...
alhamdulillah... sehingga kini syafiqah complete puasa..
kecuali hari pertama...
teringat kisah syafqah puasa hari pertama..
aku lak ms puasa pertama hingga ke2 aku blk lmbat..
so dpt borak dgn dia dah mlm ..
anatara skrip kami:

mama: kakak...mcm mana puasa hari pertama? kakak ok ke?
syafiqah: ok! (dia jwb dgn mata yg bersinar2)
mama: kakak penat tak?
syafiqah: x! (aku dah stat pelik ms ni)
mama: kakak makan x?
syafiqah: x!
mama: bagus.... kakak minum x?
syafiqah: minum! sikit je 1 teguk tghari lepas kakak blk sekolah SKTU...kakak dahaga sgt!
aku: adehhhh..... kakak...batal la puasa kakak...patutla kakak ok je.... mana ada org makan n minum...kakak ni...

so..kata papa...hari pertama kena tolak la puasa..
dia minum dgn sengaja... lg pun xpe..kata hari pertama..training...
oh ye...papanyer janji sehari puasa papa bg upah RM5..
tu pun syfqah yg cerita...dia buat perjanjian dgn papa dia...
ayat dia: mama! papa kata..papa nak bg kakak duit byk kalau kakak puasa... duit raya lain tau...

hamik ko... sejak dia pandai main duit ini..dia tau nilai duit tu...
bercahaya n bersemangat dia nak puasa...

bab kedua, kisah memasak di bulan ramadan ni...
so far...1st 3 days tu mmg xmasak la waktu berbuka sbb aku OTkan...
hubby bl je kat luar n berbuka dgn anak2..
pastu dah msk hari sabtu n ahad,...kami berbuka dgn family kat rmh adik
hari sabtu dgn family aku, hari ahad dgn family en. hubby..
then...this week...everyday aku masak ok...
terciptalah 1 lembaran sejarah ok...
dr nasi goreng ke nasi lauk ke mee goreng, ke dissert semua aku buat..haha
nnt aku certia la kisah2 kot rajin..muahaha

bab ketiga..peneman semasa bersahur...
xlain xbukan...si adik dobot imran...
asal aku bgn dia pun bgn... bkn waktu bln puasa je..
bln xposa pun sama...
dah jd rutin dia bgn awal...jam 4.30 or 5am... 
sbb mmg time ni akubgn setiap hari..
rutin aku tetap sbb aku kena perah susu pagi2... 

ni gmbar pg td...
imran tgh mkn ikan bilis...
pg td masak nasi goreng burger je dan ikan bilis tabur atas tu



muka xleh blah syfqah..
org suruh basuh muka xmau..terus sambar roti 
hamik ko...haha


so far semua going smooth la..
syafiqah pun bkn jenis demand nak sahur mkn ape..
even buka puasa pun dia belasah je...
janji dia mesti mkn..kalau x nnt risau dia lapar..
biasanyer ptg2 dia selalu ckp:
"mama...kakak geram dgn perut kakak ni tau... sbb dia selalu bunyi2... kakak xselesa la.."
xleh belah betul ayat dia... 
tp dia sabar.. xmerengek2 pun... dia selalu tanya...bila nak azan ni????

oh satu lg...
dlm bln posa ni since last week...
syfiqah request nak pakai tudung gi sekolah kebangsaan..
eceli dia pakai skirt setiap hari isnin n selasa, rabu n khamis pakai bj PJ dan hari jumaat pakai bj kurung
sbb dia kurang aktiviti lari2, mkn smapi tumpah2, bj dia xla bape kotor..
so..aku pun kasi la dia pakai tudung..

cun x fiqah....haha
kata dia....1st time pakai hari jumaat lepas.. cikgu tegur mana syfiqah sbb xnampak
rupanyer kakak pakai tudung...ala kiut

stok mknn pun dah habis nampknyer... 
ahad ni hubby akan sopingkan kat pasar borong utk penuhkan esbok blk
stok sampai raya..kalau selalu msk mmg cepat abis stok mkn
sbb selalunyer aku xmasak pun...haha
 next week hubby naik offshore sehingga sehari b4 raya dia akan blk
itu cerita n planning dia... kot delay ke..extend ke... xleh nak agak...
so..next week kami bakal berpuasa tanpa dia di sisi...

nnt aku kongsikan 1 resipi agar2 yg aku buat n amik dr blog cikgu erin ye..
serius sedap n senang...
n insyaallah..esok n smabung soping bj raya jalan2 anak2 lak
then nak mkn kat luar di somewhere... tunggu dah lihat...

5 comments:

tenku butang said...

hai.. salam kenal,
follower no.339
done follow sini,
jom follow teman yea yunk..=)

http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

Nad MamaZN said...

Wow! Sehari rm5! Ciknad dulu sehari rm 1 jek hehe

mama lieyna said...

Bagus.. ank2 ni kalau nak kasi diorg bersemangat kena kasi upah :-)

Tahniah kakak..

Farah Izza Shafik said...

kakak mmg sgt bagus... :) semangat nak berpuasa.. haha.. ke nak collect duit raye? :p

Iela Fazielah said...

Farah... pertama semangat...kedua..kena paksa...dah besarkan... ketiga.... saja bg reward... sbb minah ni aim nak i pad mini... so..kena kumpul duit sendiri...haha

Related Posts with Thumbnails