Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Homemade Burger bakar Grill & nasi ayam

tinggalkan cerita pasal PD kejap...
kita terus citer pasal masak2 pulak ye..
ahad lepas... tetiba terajin lak...
teringat2 n3 mummy ayu masak burger bakar grill...
senang sgt cara buatnyer...
so.. pelagi.. pagi ahad lepas merajinkan diri masak burger bakar
bukak n3 mummy ayu balik n google  jugak tgk resepi lain
sbb antara bahan dlm resepi ni perlukan breadcrump / oat/nestum...
aku xde semua ni...so aku gntikan dgn biskut kreaker...

jom tkg resepi dia yer... sebagai catitan...
mmg sedap la... sedappppppp sgt!

BURGER BAKAR

Bahan2:
1. Daging kisar Ramly - 1 pek
2. Bawang merah - 1 bijik potong dadu
3. Bawang putih - 4ulas potong dadu
4. Sedikit mix herbs
5. Sedikit serbuk lada hitam
6. Sedikit gqaram
7. Sedikit breadcrump / oat / nestum / sekeping biskut kreaker yg dipecahkan
8. Sebijik telur

utk makluman..daging ni aku basuh tau..
jgn rasa pelik pulak tgk daging aku warna putih...
aritukan pergi kursus kat PD... ustaz ckp, makruh mkn daging xbasuh...
so..aku masukkan dlm tapis kelapa tu, then aku basuh la smapai hilang darah merah tu...
then tos smapai kering


kemuadia, semua bahan diatas ni aku gaulkan dgn daging n aku bentukkan bulat2

dalam masa yg sama, aku dah panaskan kuali ajaib aku..
aku letak minyak sikit je..
eceli kuali aku rupa dia dah xcun..buruk no ok..
aku pakai kuali ni dah kat 3 thn dah sblm semua org dok kecoh2 nak bl kuali pemanggang ajaib ni...
dulu bl kat cosway kot ada sesama perasan la..
mahal gak la.. kat rm200 la..
skrg rm70-80 je sebijikkan...? 


owh ye... mcm aku... memula aku goreng mcm biasa...
lepas tu aku tutup kuali ni kasi daging empuk..haha..
semua air dia keluar... bau dia...mmg harummmm
daging dah kering, aku grill balik mcm biasa la




akhirnyer... inilah hasilnyer...

tp kan... kami xjumpa roti burger.. dah habis kot
last2 pakai roti gardenia je..
bab hiasan..semua tip top..
timun, tomato, salad, cheese, sos, mayonis bagai..
tp letak atas atas roti putih je..muahaha


ok..tghari pulak...
en. Don Damien request nak mkn nasi ayam pulak..
kisahnyer... mamat ni br soping brg dapur sebenarnyer...
pastu, stok ayam bln lepas xabis2 lg...
mamat ni nak masukkan stok baru dlm esbok
lgpun salad semua dah adakan...
just masak sup ayam n nasi ayam je..
ok encik... kejap je masak...muahaha


ok.. utk resepi nasi ayam ni aku saje nak kongsi..
kot ada yg nak cuba..eceli aku amik dr blog Dapur kakJee..
serius.. sejak aku masak guna resepi kak Jee ni mmg nasi ayam aku xpernah xdikomen xsedap
kalau x...kejap jadi, kejap xjadi...sbb resepi kejap ingat..kejap xingat..bole??
haha

so.. aku copy paste je ok...korang cubalah
dijamin 100% sedap...kalau b4 ni korang buat rasa sedang2
korang cuba resipi kak Jee ni mmg terangkat la..

ni resepi dia:

NASI AYAM RESEPI BONDA (klik here)

NASI AYAM

3 mug beras (mug standard tinggi 4 inci. Kjee guna beras wangi)
4½ mug air **
2 inci halia (diketuk)
4 ulas bawang putih (diketuk)
2 sudu besar majerin (Kjee guna Daisy)
3 ketul chicken cube
2 helai daun pandan (kalau suka)

CARA

Masak air sebanyak 4½ mug bersama 3 cube ayam. Beras dibasuh dan tos hingga kering. Panaskan periuk dan cairkan majerin. Masukkan bawang putih dan halia. Apabila sudah naik wangi, masukkan beras dan goreng beras bersama marjerin tadi kira-kira 8 minit. Kemudian alihkan beras tadi ke dalam rice cooker. Curahkan air yang sudah mendidih ke dalam periuk rice cooker. Masukkan daun pandan dan biar ia tanak hingga masak. Lerai2 dengan garfu setelah nasi masak.

SAMBAL

5 biji cili hidup (dibuang biji)
5 cili padi (kalau suka pedas)
2 ulas bawang putih
1 inci halia
3 sudu besar sos cili
sedikit garam
sedikit cuka kalau guna

CARA

blend semua bahan diatas kecuali sos cili, bersama sedikit air. Kemudian masukkan ke dalam periuk dan campurkan dengan sos cili serta garam (dan cuka kalau guna). Didihkan sampai pekat. Padam api.





** nota: aku ubah sikit masak nasi ayam ni ..aku guna air rebusan ayam yg nak buat sup ni...
so rasa dia lebih menyengat...

oh ye... utk ayam dia,...aku biasa rebus ayam dah siap potong2
so... biasanyer utk ayam tu bila dah empuk aku keluarkan ayam
then aku lumur dgn sost iram n kicap manis, kalau ada madu just lumur
then goreng la...


owh..hidangan sampingan,
sotong celup tepung edisi En. Don (sbb dia yg masak)
n spesel request dari kakak syafiqah..kaki ayam goreng..
ni anak bapak ni mkn kaki ayam..aku xlalu ko...

kenyang mkn hari ahad aritu....

10 comments:

Nad MamaZN said...

Sedapnya burger bakar!!!
Lama dh dok teringin
Pandainya syafiqah makan kaki ayam
Saya xlalu :p

Iela Fazielah said...

samalah nad.. akak pun xlalu mkn kaki ayam..tp buat berger bkakar ni mmg senang giler...leh buat lg... murah n dpt byk

mummy_ayu said...

wah..cedapnya..teringin gak nak layan burger bakar..yum yum

mama lieyna said...

Herm...menarik, boleh cuba resepi nasi ayam tu :-)

Burger pun best, tk pnh try buat lg...

Farah Izza Shafik said...

eiii burger tuh mmg nampak sedap giler ok!! :) terus terasa cam nak beli grill...

mamaqari said...

nk try jugak la buat burger bakar mcm ilah

beta kupu said...

Telan ailio je la! :(

Alyyani Anuar said...

pergh kak makan besar ye. yg paling best home made lak tu. terbaik. terus terliur..

atfina said...

rajinnyer dia masak...hebat!

sumysya said...

nampak sedap burger tu,,,rajinnya....

Related Posts with Thumbnails