Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

semangat nak raya.....

wah... hari sabtu ahad lepas...
menghabiskan sisa cuti umum sblm nak sambut raya beberapa hari lg...
dua beranak yg bertungkus lumus mengemas rmh...
xle beriya2... tp sekurang2nya berjaya la mengemas area ruang bwh rmh...

part 1.... menukar langsir, mencabut sarung kusyen n basuh...
dlm ms yg sama dok vacum sana sini, bersihakn sawang bagai
boleh tahan gak la bab ni...xla berat sgt.....
tp part letih bila ada budak dobot yg dlm gmbar tgh minum susu tu ngaco...
sblm tu dia sibuk nak mkn biskutla... honey star la...
minum air la.... kita vacum dah bersih xde habuk, dia sepahkan dgn biskut..
mmg hangin gak la...
kita dah mop lantai kilat2... skali kasi tumpah air.... sabar jelah....


part 2: ..aktiviti mengelap pulak...
yg ni mmg mengharapkan syfiqah tolong...
dr sliding door, almari cermin, semua pintu kitchen cabinet, peti ais dan last skali kipas...
siap panjat tangga la..
mmg leh tahan penat bab ni...
kipas jenis setahun 2 kali je lap...
amik ko dia punyer habuk.... tebal seinci! haha

my assistant yg setia rela dalam paksa kena tolong...
muahaha...
so far... ni baru tingkat bwh...
tingkat atas lom usik lagi ni...
mmg fenat wei dok rmh 2 tngkat ni...
atas bwh nak urus....
ni kemas tetap kena kemas... org dtg rmh tu xtau la..

nnt esok lusa operasi masukkan kuih raya pulak...
ala kuih main tunjuk2 je...
nak msk kuih raya sbenarnyer... tp.... xsempat nak buat...
dgn hubby xde.... so.... mmg xterbuat le..
kalau ada org tlg jaga anak kecik...mmg laju aku leh buat...
nak harapkan adik aku yg br seminggu dok dgn aku ni..
susahla pulak... dia br seminggu dok..dpt kerja kat UPM sebenarnyer..
so aku ajak la dok sama sbg peneman...
tp hujung minggu dia blk sentul la pulak...pungut bj nak bwk dtg serdang ni ha....
mmg xboleh la aku nak menguli tepung bagai...
insyaallah.... bila2 pun boleh buat kuih raya tu kan..kata raya sebulan...

ok.. dah alang2 citer pasal persiapan nak raya ni..
biar aku cerita sikit la perjalanan raya aku thn ni..
eceli... thn ni aku agak bertuah sikit je... 
sbb...walaupun hubby naik offshore since minggu kedua puasa aritu,
tp utk raya ni dia still dpt blk semenanjung utk beraya bersama...alhamdulillah..
mmg xleh lupa la kenangan raya thn 2011 dulu...
dia gi offshore n x balik lansung.. mmg sedih la...smpai aku yg kena ke Bintulu sana
kali ni... aku ok lg la...
tp hari raya ke3 dia kena blk labuan balik smbung naik offshore hingga bln 9 katanyer...

yg part lainnyer... kira raya ni aku sekeluarga complete la ada semua...
n thn ni berkumpul di rumah org tua aku pulak,,,
bak kata allyani.... sistem demokratik...mcm tulah..ikut turn...
kena lak thn ni adik2 aku yg kawin thn lepas dah beranak pinak...
mmg meriah la rmh mak nnt...
tp kami x kumpul kat sentul... kami kumpul kat Bandar Tasik Putri Rawang rmh akak aku...
rmh tu besor la sikit berbanding rmh sentul kan...
esok hari rabu..semua pakat balik jumpa kat rawang...
n plannyer thn ni... mak taknak msk n mak nak jd ketua masterchef je..
dia bg resepi n kami semua kena masak bergotong royong....
kalau ikut plan asal adik2 aku, dia org nak bwk sorang 1 dishes...
cth aku bwk rendang, siti masak kuah lodeh, kakak aku bwk ketupat palas...
lebih kurang la.... eiiii aku takut rasa xleh belah je..
so conclusion.... baik msk gotong royong je kat rmh rawang sana...
brlah rasa kemeriahan beraya kan???

then... plannyer nnt.. lepas solat raya 1st day, mkn...
then ke keramat lawat kubur arwah atuk belah mak...lawat pakcik makcik belah mak kat keramat dulu
then...terus shoot blk sabak bernam kampung abah aku...
kita beraya smapai tgh mlm..then balk rawang semula...
mmg plan x tido kampung...blk hari je..

2nd day raya.... aku akan split dgn adik2 aku utk gi rmh mak mertua kat sg. besi...
mak mertua aku blk umrah 1st day raya....
so..hubby nak jumpa parent dia n spend ms sikit..
plus lawat adik ipar aku yg br je axcident moto hari jumaat lepas ms blk keje
now adik ipar aku kat Hosp. Pantai Cheras...
sian...beraya kat spital dia...

then...hari ketiga kami dah dok rmh Paragon semula n say babai tu hubby yg nak berangkat balik ke Labuan..
so raya aku adalah 2 hari je...
pastu... tgk la... aku blk sentul blk la kalau bosan...
hari isnin dah keje balik...
itu le lebih kurang plannyer..... sian kan aku>>>muahaha,,,
ok la tu dr xraya...

so..kita tgk jd x perancangan ni...

pd korang semua...selamat beraya ye....
hari ni aku last keje...
esok rabu dah cuti dah...sbb nursery tutup..
kalau x aku keje lg ni... lg pun nak pack bj bagai...
bj raya pun x iron lg...
ok... daaa


3 comments:

mummy_ayu said...

Ayu pun weekend lepas..dok kemas2 ngan hubby...
raya nanti jenjalan la rumah Ayu..kan dah tau..apa2 pun call dulu.. :-)

Iela Fazielah said...

insyaallah ayu.. ayu pun sama... ila ni patah kaki sbenarnyer.. driver raya ke3 dah xde kan..tq ayu

mama lieyna said...

Hee.. apapun aidilfitri tetap dirai :-)

Senang jugak, kg dkt2 sini je, cam eina ni sorang utara sorangselatan...cuti cuma sehari..memang lotih la..hui..appun raya tetap ray kan.. :-)

Selmat haari raya..

Related Posts with Thumbnails