Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

cerita susu & makanan rugi iman Imran

kita citer bab makan si adik imran yg tomei ni dulu ye...
umor dia da almost 1 year 6 months...this end of month genab la sthn stengah..
tp mknn ruji dia tetap bubur nasi...
imran masih xmau mkn nasi biasa, even roti pun dia xmkn...
kalau mee lg lah... segala jenis mee dia xmkn..
mmg sehari imran akan mkn 3 kali meal utama dia - srpn pagi, mkn tghari dan mkn mlm
semuanyer adalah nasi bubur yg aku tanak n masukkan dlm bekas tupperware ni
mmg rasa pelik sgt!
xmcm abg n kakak dia...umor 10 bln nak mkn mknn org dewasa..
so... smapai skrg aku masih masak bubur nasi ni...
n utk makluman...nasi bubur dia aku xla blend..
cuma aku masak lama sikit la...dlm 1/2 jam camtu,
bila air kering, aku tmabah air smapai nasi tu hancur...
utk bahan nasi bubur dia... aku mskkan mcm2...
tp yg nyata, skali masak leh thn utk 3 hari...dpt 12 bekas

ni nasi bubur dia...
skali msk 3 cup dah sekarang

masukkan dlm bekas tupperware

dah siap... kat 15 bekas...


menu dia yg utama nasi bubur ayam @ nasi bubur ikan tenggiri @ nasi bubur ikan bilis
dlm tu sayur aku masukkan ikut sesukahati...
kekadang brocoli/couliflower/batang saderi/karot/kacang buncis/kacang panjang/ kentang/bayam/sawi..
biasanyer sayur ni at least 3 jenis sayur, cth: karot+couliflower+kacang panjang
n semua sayur ni aku cincang halus2...ayam pun sama...cincang halus2
so... kalau skali msk leh tahan 3 hari,
3 hari tu menu imran adalah sama la... nasibubur ayam + sayur2an...
yg pelik xpulak jemu...abis je madang
tp imran dah pandai mkn suap sendiri...
gigi pun dah nak penuh..almost 14btg dah
mungkin sbb khasiat penuh nasi, ayam/ikan n sayur2an kan...

kalau side food yg lain dia suka mkn kekacang, kurma, n cococrunch/ honeystar
biskut pun ikut jenis, tp mcm oatmeal dia mkn...yg coklat la..
kalau jajan jgn certia... mmg dia mkn...
mknn xsihat yg ko suka kan dik.... ni semua abg n kakak dia la yg ajar ni

ni budak dobot ni...
tgh mkn kuih lidah buaya...dia suka sbb kuih ni salut susu
dtg spesal dari kota kinabalu...kat semenanjung kuih ni salut gula

ok...cerita pasal susu lak..\mmg sgt sedih...
aku dah xdpt supply byk mcm dulu..
sedih sgt...nak kata aku diet...lansung x...
berat makin bertambah adalah
adakah disebbkan oleh STRESS???!
sbenarnyer B aku ni sentiasa penuh..tp bila time pump...
susu kuar dlm 3-4 oz je..
utk dedua B ok...mmg rasa xpuas..
tp kalau dah lebih 30min tunggu n pump xkuar2... lg lah stress kan
kalau dulu sekali pump leh dpt 7-8 oz..
so 4kali pump leh la kumpul byk..
leh simpan stok at least 1 botol..
tp kali ni x... 4kali pump, br dpt 3 botol 5oz
mamat ni minum 5 botol 5 oz
so...top up dgn EBM 2 pek jadi 5 balik
tp ngam2 la... simpan xde..
so..stok mmg makin susut...


aku cuba buat power pumping... bgn tgh mlm utk pump semata-mata
tp tulah... mcm xde perubahan...
last nite dpt simpan sebotol..harini jadi balik...weh..tensi ok!

tgkla freezer aku yg dah lompang giler..
stok mmg nak amik kena tonggeng gitu, jauh didasarnyer
pengiraan aku stok ni ada dlm 40-50 botol je
leh thn sebulan je nmpkanyer...
aduhai.... sedih kalau xleh nak bg penuh dah...
lg 6 bulan nak tamat ni....

tadi dpt berita baik dr hubby..dia jangka dpt balik 20hb ni...
terus xsabar rasanyer n dok sibuk menghitung hari...
sbb hal2 mcm ni boleh buat aku hilang stress...tp jd teruja pulak..
so diharap dgn mood teruja n suka ni dpt mengembalikan susu balik..
kalau x.. siapla papanyer... entah bln 10ke 11 ke...
kena la prepare budget susu anak pulak...
susu utk top up je... sbb bkn susu aku xde lansung..
cuma dah kurang..
kalau xleh produce lebih, aku xnak la rasa lg stress
lg pun aku dah cuba yg terbaik kan...
kang lg stress..lg xmau keluar susu ni kan??

so..itulah cerita nyer....
certia si adik Imran yg sgt pandai n panjang akal ni..
alhamdulillah Imran diberikan kesihatan n kecergasan yg baik sentiasa..
amin..

hallo....nama sy imran

babai...nnt kita cerita lagi ye..daaa

No comments:

Related Posts with Thumbnails