Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

hari mengemas living hall

salam isnin uolls...
amacam weekend?? byk aktiviti buat...
aku punyer weekend sgt padat dgn aktiviti..
tp xle dr pg smapai mlm kan...sblh siang je..
tp bila dah over guna kudrat di siang hari...
di mlm hari kompom flat la...

ok.. just nak kongsi citer aku mengemas living hall hari sabtu lepas...
mmg dah lama nak buat...tp xterbuat..
sbbnyer... acara mengemas living hall sgt renyah...
aku kena mengelap, menukar, mengemas, menjemur, mendobi.memvacum, mengemop...eh semua la..
mmg penat..
kena lak buat sensorang...
nak mengharapkan en. suami terchenta... rasa idok le..
dia sibuk je memanjang...
jd..baik buat sendiri lg bahagia..
kang ada gaduh pulak sbb nak kemas rmh je...muahaha...

ok.. stat dari tukar langsir dulu...
aku mmg dah buat rutin pada diri sendiri since ms dok rmh sewa bujang..
then kawin dr xde anak smapai anak dah 3-4 org ni...
every 6th months mesti tukar langsir n basuh...
sofa pun sama..wajib basuh...kena lak mmg sofa jenis leh bukak sarungkan...
dulu ms dok rmh lama...sofa jenis xleh bukak sarung..
aku serik... sbb kita anak kecik kan...
ditegah xbg mkn or minum kat sofa, dia buat jugak...
lepas tu..tumpah... dah berpeta2 atas kusyen...sakit mata tgk...
terus aku ckp kat hubby...next time bl sofa nak yg boleh cabut2 sarung supaya boleh basuh...
jenis kulit aku xsuka.. entah la.. aku risau dia cepat pecah, dan busuk...
kulit pun nak kena bl bahan nak maintain...bukan lap je...
sbb kulit ni mesti nak kasi kilat juga...
so .xla beli sofa kulit

tp kelemahan sofa kain ni adalah habuk...
mmg cepat melekat.... kalau dah 6 bln... kalau xsbb kotoran kesan mknn...
msalah habuk walau pun dah di vacum...
aku xpuas hati..mesti nak basuh...
kalau tgk n3 b4 raya aritu aku dah basuh  sarung sofa...
tp aku xbasuh sarung badan sofa..
sbb susah nak pasang balik sbb sofa aku jenis L shape..
tp ni kira dah setahun..kena basuh la jugak...

lepas cabut sarung sofa...

b4 tu aku tukar langsir dulu
terus masukkan dlm mesin n basuh...basuh dgn sarung sofa kecik
sementara tu vacum carpet n jemur kat luar...
carpet pun ada 2 keping...
ganti2 la kan...

1st part basuh dah settle...
jemur langsir n sarung sofa bantal kecil tu...
jemur sekali dgn bantal2 tu

then...
basuh sarung sofa besar pulak...
yg ni kena 2 kali mesin....
then sofa aku dirikan mcm gmbar bwah
tujuan utk elak anak panjat ye

last year ms cabut sarung sofa besar tu..
aku xdirikan sofa..then si irfan panjat...
terkoyak terus badannyer...
serik ok...
kain putih tu dah la nipis... 

kete pun jadi bahan tempat jemur...
kebetulan...mlm hari jumaat tu aku basuh kete mlm2...
kalau x..jgn harap aku nak letak bantal atas kete ni...

dlm kul 4 ptg...
semua sarung kering...
aktiviti pasang sarung n tukar karpet...
tara...
my living hall dah berseri2...
jgn marah....gmbar lama..aku lupa snap gmbar after..
tp ni la rupa dia...xde beza pe..
karpet jd kecik je...haha..
buat ms ni xde fikir nak makeover pape...maintain..

the best part...
bau wangi semua perabot dgn wangian Dynamo Anti Bacteria & softlan haruman rose
siap promote Dynamo lg..haha




tp xtipu...korang
Dynamo Antbacteria tu mmg wangi weh!
xcaya gi cuba pakai ye....
ok dah...

nnt smabung citer lg..daaa

3 comments:

syawalsimpsons said...

semua celah akak jemur yee..baguih ni...cantik dah hall akak kan

Iela Fazielah said...

selagi boleh akak jemur akak sidai..haha

- dieyana - said...

bestnya rumah macam ni..boleh jemur2...hihkihk..seronoknya main kemas2..;-))

Related Posts with Thumbnails