Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

projek mega Anak Angkat Kembara Siswa UPM di Kg. Bkt. Temiang, Seremban

Alhamdulillah...
nak cerita sikit kisah kg angkat n anak angkat kelolaan student aku bwh kursus berkredit Pusat Kokurikulum UPM
projek mega utk aktiviti student pusat koku dr jumaat lepas hingga ahad (5-7/12/2014) sukses!
projek yg bila kira2 blk..menelan blnja almost 10K jugak la,,,
tp alhamdulillah....
students berjaya lakukan dgn baik...
dptkan sponsor sana sini dgn bantuan fasi BAKSIS...sbb dia yg invite bg pihak kampung dia..
dr pergi pg tu hingga hari balik..
semua berjalan lancar...

aku share gmbar la sbb malas nak taip byk2..
just kenangan n catitan utk diri sendiri jugak..
next2 year or semester berkesempatan nak ngajar lg...
boleh la ngajar lagi.

ok..sikit introduction..
projek mega ni gabungan 2 kursus iaitu BSMM, Pengakap Kelana Siswa & Pengurusan Majlis
gabungan 3 kump. ni dgn fasi seramai 3 org dan pelajar seraia 82 org
budak group aku je ada 24 org

so... sebulan sebelum mmg seronok tgk budak gigih buat itu ini
dgn kami fasi2 gigih jd supir tukang bwk budak gi ulang alik seremban utk meeting, jumpa YB, bl brg utk persiapan dsb.nya

rentetan peristiwa..

~HARI PERTAMA~ 5/12/14 jumaat


jam 7.30 pg semua budak dah berkumpul utk bergerak ke seremban...
bas bertolak dr UPM jam 9pg gak sbb ada yg lambat la..
bas pun smaapi lambat.

bas gerak dr UPM dalam jam 9.30am

jam 10.45 pelajar smapai di Kg. Bkt Temiang

terus ke upacara perasmian n penyerahan kelaurga angkat oleh Penghulu Kg Bkt Temiang En Latif


Tok Penghulu bg ucapan n seterusnya perasmian

majlis diteruskan dgn penyerahan anak angkat

antara anak angkat dan mak angkat mereka..
ada 18 buah rumah yg sudi mengambila anak-anak angkat utk menginap selama 3hari 2 malam
pelajar adalah seramai 80 orang

aktiviti tamat pada jam 12.15 tghari
semua pljr balik ke rmh ibu angkat masing2 n pelajar lelaki menunaikan solat jumaat di masjid kg..

jam 3 ptg kami berkumpul semula utk aktivit pertama
PROGRAM BERSAMA MU dimana kam mengagihkan sumbangan berbentuk makanan kepada penduduk kampung yg layak menerima

antara rumah2 yg dikunjungi


makcik ni cacat kaki dari lahir

makcik ni pula OKU...

pakcik ni pula laki bini buta...
dan ada lg 3 rumah kami lawati

seterusnya...petang tu 
aktiviti ke 2 adalah mendaki BUKIT JONG

berjalan kaki beramai2 mendaki bukit

sempat snap gmabr on d way ke bukit jong

berjaya tiba... penat giler ko....


di atas puncak Bukit jong
bergamabr... tgk pemandangan pekan seremban dan kami turun semula 

aktiviti 1st day tamat..
sepatutnya ada majlis doa selamat tp ada kenduri kawin n tuan rmh pun buat majlis doa selamat,
jadi semua pelajar beramah mesra dgn kelaurga angkat mereka. 
aku lak drive blk semula ke Serdang sbb xdpt hotel utk bermalam.
aku xjoin rmh ibu angkat sbb bwk irfan n syafqah.
segan lak.. imran tinggal dgn makcik dia....


~ HARI KEDUA~ sabtu 6/12/14

dr serdang jam 7 pg aku dah gerak ke Seremban semula
sbb pg ni acara sukaneka dgn penduduk kg.
jam 8 tiba semua kanak2 kg dah berkumpul n student dah prepare brg utk aktiviti sukaneka

aktiviti dimulai dgn pembahagian kumpulan dimana kanak2 combine dgn abg n kakak utk aktiviti sukaneka

ada 4 games utk dorang...
1. Baling Selipar
2. Bowling buah kelapa
3. Cari gula2 dlm tepung
4. perang belon air

baling selipar
seronok tgk games ni..game ms kecik2 dulu zaman 90an..


games bawling kelapa..
payah betul bola kelapa nak straight

3rd cr gula2 dlm tepung pakai mulut...hazab sbb bekas kecik sgt.

geng syfqah n irfan...
dah bwk bebudak ni..kasi la join sekali...

akhir sekali perang belon air..xde gmbar la pulak

aktiviti tamat jam 12.30 tghari
aku ms ni blk ke hotel utk mandi n berehat. jam 2 kena kumpul semula utk aktiviti BSMM
kami anjurkan kelas 1st Aide Every Home utk penduduk kampung
tp nak jd cerita..ms jam 1.30tgh on d way nak gi ke kg. semula..jd kejadian yg xdisangka..
dimana tayar kereta terkoyak...
nnt detail aku certia n3 lain ye...
then aku mmg xdpt hadir n terpaksa bg brg n alatan mengajar pd fasilitator lain utk conduct kelas 1st aid tu

aku smapai jam 4.30 ptg..
sungguh aku xsangka yg conduct kelas ut adalah semua student aku
big clap pd mereka dan pujian2 dr semua plajar lain, fasi n penduduk kmpg.

kelas 1st aid yg dihadiri oleh ramai penduduk kg

student BSMM mengajar n membuat praktikal n demo balutan, peti 1st aid n terbakar



xlupa juga demo CPR
alhamdulillah...bangga dgn mereka...
ptg tu, abis kelas 1st aid,
aktivit ke 5 adalah sukan futsal n netball dgn team belia kg pula
games antara student UPM dan geng remaja n belia kg bkt temiang

futsal games.. dimenangi oleh belia kg. bkt temiang

netball games di menangi oleh team UPM

dan utk 2nd day..majlis diakhiri oleh majlis doa selamat di Surau kg. Bkt temiang pd mlm tu dan mkn beramai2 dimana daging salai cili api disponsor oleh penduduk kg





~ HARI KETIGA~ ahad 7/12/14

acara kemuncak,
di mana aktiviti terakhir adalah acara gotong royong membersihkan kawasan kampung dari masalah eades. Student dibahagikan kepada 4 kawasan dan mereka beramai2 mengutip tin2 kosong n sampah sarap yg boleh menyebabkan tempat pembiakan nyamuk eades.

dan
acara terakhir adalah majlis penutup oleh Yg Berhormat Dato' Hj Abu Ubaidah, ADUN Ampangan
di majlis ini ada persembahan kumpulan oleh student UPM, acara penyampaian hadiah utk sukaneka dan makan nasi Ambeng beramai2 dgn keluarga angkat masing


mereka berdua di majlis penutup

ucapan n majlis penutup oleh Yg Berhormat Dato' - ADUN Ampangan

ada majlis penyampaian hadiah utk aktiviti sukaneka

persembahan dr student


last sekali makan nasi ambeng beramai2
sedulang mkn ber 5-6 org...
ya allah..seronoknyer!


aktiviti tmaat jam 2 ptg dan kami bergmabr beramai2 sblm bas tiba n pelajar pulang semula ke UPM pd jam 3 ptg..

alhamdulillah... program berlansung dgn jayanyer


last sekali...dr aku n geng student aku BSMM 
lompat kijang n lompat hip hip horey,,'aku kena block dgn student tudung purple tu,,haha

3 comments:

syawalsimpsons said...

seronok tgk program ni

Rose Azadir said...

Salam kenal, saya blogwalking kat sini. Jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...TQ :)

AMIIZAA said...

salams ila, bestynya program nie...:)

Related Posts with Thumbnails