Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

bsmm c upm : program masscooking dan pra bba

ok...nak story tntg aktivi masscooking n pra bba anjuran bln sabit merah malaysia..
eceli program ni bwh kelas kursus berkredit koku upm ..
lama dah xmsk masscooking.. almost 5 years...
eceli pd yg xtau apa itu masscooking..
masscooking ada aktiviti memasak berkelompok yg biasanya dilakukan oleh ahli bsmm ketika bencana...
kelebihan masscooking adalah cara memasak nasi yg unik menggunakan kaedah mengukus...
part paling unik nyer adalah...
ia dimsk didlm dulang atau tray yg boleh dimkn oleh 50 org 1 tray tu..
dan satu pengukus boleh memasak sehingga 5 tray pd 1 ms dlm tempoh 45-50minit sahaja..
kira sekali masak...dlm tempoh sejam 300 org leh mkn nasi
n nasi dijamin masak n xe masalah hangit or mentah 
dan pengukus ini diberi nama clinton cooker

kebiasaannyer fungsi bsmm semasa membantu di waktu bencana adalah memberi bntuan 1st aid, menyediakan mknn utk mangsa dan memberi bantuan n sokongan emosi  dan fizikal...
jadi semua ahli bsmm sepatutnya tahu dan diajar memasak menggunakan clinton cooker ini

ok..itu serba ringkas mengenai masscooking...
utk program ni secikai3nya tetap ada kertas kerja perancangan, tujuan n pengurusan..
alhamdulillah.. semua berjln lncar,.,
siap soping di psr mlm n giant lg nak sedia brg memasak.
aktiviti dibuat diperkarangan pku upm...

n lupa nak mention, dlm memasak diselitkan juga aktiviti pra bba dimana ada 1 kes kecemasan yg memerlukan peserta menyelamatkan mangsa..
tujuan adalah utk memahirkan pelajar dgn situasi kecemasan n mempraktikkan ilmu ikatan n balutan yg telah dipelajari dlm kelas

so layan gnbr aktiviti memasak sabtu lepas dgn menu kari ayam, sambal ikan bilis tempe, telur dadar n kubis goreng n epal sebijik sorang...
mcm2 gaya tgk budak umor bwh 20 thn msk kari n sambal
kelakar pun ada...

ni nak buat samabl goreng ikan bilis n tempe..
kena goreng ikan bilis dulu

ni goreng sayur kubis...

ni proses masak nasi menggunakan clinton cooker
tgk setray penuh. kami ada dlm 2 org..
n baki nasi byk giler.... semua siap bwk blk nasi n lauk utk dinner lak

b

aktiviti pra BBA....buka strecture

amik kes mangsa eksiden moto...

sabtu lepas ptg tu dgn hujan lebat.
tp alhamdulillah...walaupun hujan lebat n makan dlam hujan petis...
sib baik xde ribut...budak2 sgt happy...
kelas stat jam 12 tgh n berakhir jam 6 ptg..

1 comment:

NzA said...

lama xsinggah sini....bagus aktiviti ni terutama skrg musim tengkujuh....

Related Posts with Thumbnails