Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

mak dibedah kerana hernia (trowback)

mengabadikan catitan 1st time mak dibedah...
mak kena bedah ms bulan 11 yg lepas..
alhamdulillah dah pulih sepenuhnyer..
n3 ni aku simpan buat draf punyerlah lama... tp nak publish gak..utk mak...
kami sayang mak.... take care mak....

aku xtau nak citer dr mana mulanyer...
kes mak ni dah lama...
pernah refer ke HKL utk dibedah tp HKL tolak..
mungkin diaorg rasa xkronik sgt kot...
then minggu aku nak gi kursus di PD yg lepas..(12-14 Nov. 2014)
boleh pulak hernia mak keluar blk...
mak xleh buang air besar n xleh kentut bagai..
perut dah sakit sgt....
then adik bwk ke emergency HKL utk check up...
lepas check up...
doktor decided yg mak kena buat emergency operation...

ya Allah..kami adik beradik mmg sgt terkejut n sedih...
tp mmg dah jangka mak mesti kena bedah...
mak msk selasa pg ke HKL...mlm tu jam 10 mlm mak kena operate...


kami berkumpul di HKL dgn mak yang sedang menahan sakit

sgt sedih bila aku xdpt nak temankan mak...
akak aku along berada di perak sbb dia adalah penceramah utk kursus linus di sana hingga hr khamis, hnya ada adik2 yg lain teman mak dihospital..
tu pun aku dpt la teman mak ptg tu smapai jam 8.00 mlm then aku terpaksa mintak diri utk blk n jemput anak2 dinursery....
aku jemput budak2 hmpir jam 10 mlm gak la...
n mlm aku aku mmg xleh tido n sekejap2 kami dok wassup tanya keadaan mak yg masuk bedah mcmmana.
mak msk bilik bedah jam 10 mlm n operation tamat jam 2 pg..
tq pd adikku nuyun yg menemankan mak sepanjang mlm n menunggu di luar bilik bedah.

mak tgh tunggu masa nak tolak ke bilik bedah... jam 9.30 pm ms ni


ms mak ditolak ke bilik bedah...
nuyun n iti yg tunggu masa ni di spital

4 jam nuyun tunggu depan OT 


alhamdulillah....pembedahan mak berjaya...
so bermulalah episad kami adik beradik bergilir jaga mak di rmh kami.
sebelum tu mak warded di hkl dlm 2 minggu jugakla...
kejung org tua ni dok dlm ni....
mak warded lama sbb degupan jantung mak x sekata..
doktor risau mak boleh kena strok...
so...dia dok lama kat hkl sbb nak buat observation.
n alhamdulillah... dia stabil.
hari keesokan mak lepas kena bedah...

dok hkl 2 minggu...
masuk minggu hari ke 8 br mak boleh mkn nasi semua..
hmpir seminggu mak xleh mkn sbb tali usus mak belum pulih sepenuhnyer


so mak blk rmh, dia terus ke rmh adik aku siti n menetap di sana selama seminggu
rmh iti di jln klang lama..
siti xkeje ms tu n sedang cr keje...jadi, dia lebih mudah nak jg mak...
seminggu lepas tu, mak dok dgn aku lak sbb mak kena ulang alik ke hos. serdg utk appoinment jantung n mak perlu buat dressing harian utk pstikan tempat bedah dia sembuh dgn baik.
alhamdulillah..,. genap sebulan mak dibedah, luka pun bercantum dgn baik n mak dah boleh blk rmh sentul n rehat di rmh mcm biasa.

rasa bersyukur sbb adik beradik semua ambil part n peranan masing dlm menjaga mak yg sakit.
bergilir teman mak di hospital terutama pada along, dan adik bongsu fadlisyah.
aku n siti mampu tlg selepas mak kuar hospital sbb kekangan anak yg perlu diuruskan.
bila berlaku kejadian xdisangka mcm ni
time nilah nak tgk part kita adik beradik uruskan mak kita...
tu yang org selalu ckp..
ibu seorang boleh urus anak 7 org..
tp anak yg 7 org tu belum tentu boleh uruskan ibu yg seorang...
sayang mak ketat2 ...
daaa

4 comments:

syawalsimpsons said...

moga mak akak cepat sihat yee

Iela Fazielah said...

tq soya..... alhamdulillah.... sembuh dah

Lynn Hamzah said...

syukur alhamdulillah...semoga sihat walafiat lepas nie...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Syafakilah...Semoga mak Ila cepat sembuh.

Related Posts with Thumbnails