Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

susun atur buku sekolah mengikut jadual waktu persekolahan...

alhamdulillah...
smlm projek buat label utk buku sekolah syfqah mengikut jadual kelas dia settle...
since last week dah rancang nak buat..
tp asyik lupa nak buat..
bila tgk di laman sosial..
viral org sana sini buat tagging buku ikut hari n jadual..
buat aku rasa nak buat jugak!!!!!

mencari idea macammana nak buat bendalah ni dgn cara paling mudah...
aku tgk mcm2 cara org buat...
ada yg bl sticker colourful n tulis no.
ada yg guna sticker colourful n tulis hari...
then cara nak tmapal pun ada byk jenis..
ada tu dia org main tampal je janji nmpak colourful tu...

so..lepas aku tgk mcm2 cara...
aku dpt satu idea...
lg jimat n cepat...kui....kui..
part jimat tu xleh blah....haha...
eceli kalau bl sticker nak pakai bkn byk sgt...rugilak bl sticker
jadi buat cara cepat..

caranya,... cuma buat table n tulis hari n insert colour (shading)
then buat la byk sikit...copy paste byk2
peralatan lain... kertas A4, printer kaler, gunting n selotape...
xdilupakan, jadual waktu kelas n buku la...ki..ki..ki

ok ni bendalahnyer
close up sikit


ok... cara nak tampal....

mcm aku, sbb aku nak nnt buku nmpak lawa n kemas..
aku tampal sederet je hari tu...
then kalau ada yg bersengkang... contoh isnin dan rabu...
aku tampal ikut urutan gak...


kita close up sikit...
contoh dia mcm ni...
subjek BM - ada isnin - jumaat, aku tampal terus hari isnin smapai jumaat tu berderet.
xyah pisah2kan
then subjek matematik - isnin - khamis, buang jumaat n tmapal isnin - khamis
kan cepat tu...
cuma part susah sikit bila bersengkang hari mcm pendidikan kesihatan - hari rabu n jumaat..
potong hari yg xde n tmapal ikut susunan mcm buku BM supaya hari rabu n jumaat tu mesti sederet sama dgn hari rabu n jumaat di buku BM...


jadi.. bila kita susun buku...nampak sama je...
tp masa nak tampal kena la amik buku pertama n acukan semula tinggi rendah supaya nampak sama tinggi

hasil lepas sejam mengerjakan buku sekolah kebangsaan n sekolah agama..


lega...

harap lepas ni syafqah xde mslah nak kemas buku harian sbb dah siap labelling..
utk yg mash tgh cari idea...
silakan mencuba ye... daaa

6 comments:

syawalsimpsons said...

bila anak saya dah besar macam syafiqah boleh la saya godek balik entry akak ni kan...berguna tu

- dieyana - said...

wah..bagus dan kemas al mcm ni....

erm..malasnya mak nak buat ;-))

tunggu rajin..insya-Allah//^___^

Alyyani Anuar said...

akak lagi rajin dan gigih kak!

adeQ said...

Bagus kak buat macam ni.. sy dlm kelas hari2 cam nak jadi naga sebab budak selalu tinggal buku... huhuhu.. padahal hari2 ade bm... huhuhh...

Farra AM said...

terbaek! saya pun ada daat thru whatsapp (viral kan).. cita2 nak buat mmg ada tapi lom terlaksana hehehe...
---
Fara --> http://amfarra.blogspot.com

adeQ said...

Nampak nau bm ade hari2... Tp ade je student sy lupe nak bawak buku bm.. Adoyaiiiiii...

Related Posts with Thumbnails