Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kisah mengerjakan umrah tahun 2015 (dugaan awal)

Bismillahhirrahmannirrahim...

Assalammualaikum....
Harini nak kongsi kisah menunaikan umrah baru2 ni pada 9 April - 21 April yang lepas
alhamdulillah...semuanyer berjalan lancar...
semasa pergi, di sana, sampailah balik ke malaysia
adalah la dugaan sikit masa nak pergi...
tp xde pe pun....
cuma pertukaran tarikh pergi tu smapai 3 kali la jugak...

ok...certia la sikit perihal nak menunaikan umrah ni...
eceli...aku ni bknlah dr keluarga berada mahupun senang...
sederhana tu ok-ok la.... kira family aku ni kategori boleh la...
mak berniaga... abah bwk teksi je...
dok sentul rumah flat je pun...
mak pulak since bln 11 thn lepas dah xberniaga lg sbb kena operate
mak niaga nasi lemak
itulah sumber yg menyara kami adik beradik 7 org....
alhamdulillah...
so...plan nak mengerjakan umrah dah lama..
kebetulan mak dpt sikit duit hasil jual tanah...
boleh la buat belanja....
nak tunaikan haji turn xsmapai2...
lg pun mak skrg ada masalah kaki..xlarat jln dah...
jd... plan since last year...
lepas bincang2...kompom decided cr 1 travel agensi utk pergi
memandangkan abah xready utk pergi sama...
jadi....mak ni mesti ada peneman....sbb mak berkerusi roda...jln xlarat
along la yg op cos akan teman sbb dia pun xkawin lg...
oh ye.. kami yg pergi ni perbelanjaan sendiri...bkn mak tanggung
tp kalau along pergi....dia perlukan mahram sbb umur br 36thn pun
so...adik lelaki bongsu aku la kena jd mahramnyer...
memandangkan ini peluang bwk mak menunaikan umrah...
aku pun nak pergi jugak sbb pertama..niat aku mmg nak teman mak menunaikan umrah/haji
dr aku stat keje dulu  11 thn lepas aku potong gaji aku setiap bulan msk dlm tbg haji mak
mmg itulah tujuan aku..nak mak pergi haji or umrah...
akhirnyer berkesamapaian jugak
kedua...aku mmg ada target dlm hidup...
target 1 nak kawin ms umor 25 thn...alhamdulillah dpt
target ke 2 nak gi umrah umor 35thn...alhamdulillah....dah selamat pun
dan target ke3 nak gi haji umor 45 thn...insyaallah,...moga Allah makbulkan

jadi..aku mintak izin hubby utk teman mak pergi sama...
bertuah rasa badan bila suami izinkan
suami xdpt nak ikut sbb 1 anak2 bersekolah...
ke2..hubby bizi disebbkan kekangan kerja...
jadi...dia xde masalah nak bg aku temankan mak...
tq suamiku..

jd... bermulalah urusan mencari agen
memandangkan kat opis aku dah beberapa ramai akak2 opis gi umrah
diaorg suggest amik je andalusia travel & tour
1 lg ada ustaz zawawi agen andalusia ni yg uruskan
xyah nak gi pej. andalusia bagai...ustaz dtg opis lg bg keterangan 
n boleh kata semua urusan ustaz zawawi yg dtg opis aku collect n hntar brg bagai

kami booking pakej since bln 9 thn lepas ms andalusia keluarkan senarai harga utk thn 2015
so..utk pendaftaran awal ni dptla rebet Rm300 seorang kalau mendaftar sblm 31 Dis. 2014 yg lepas
then sibuk pulak nak pilih nak amik pakej mana satu...
kalau boleh xmau pun pakej mahal...
tp akak aku suruh amik yg dekat dgn masjil haram supaya memudahkan mak dan kami jugak...
sbb mak berwheelchair
so... lpas bincang2,..setuju amik pakej umrah ekonomi hilton saudi arabia berharga Rm7290 utk 4 org sebilik
tp lepas rebet tu tinggal RM6990 la...
yg hujng thn ni punyer dah naik ke Rm7899 aku tgk kat web..
uih..mahal betul...takut tgk harga...
tp pakej hilton ni mmg cepat habis....
tp mmg sgt bagus sbb terlalu dekat dgn masjidilharam...
bilik pun selesa,,,

nak jadi cerita...
memula kami decided nak gi bulan Januari yg lepas...
musim sejuk ms tu.....
tu yg since bln 10 thn 2014 tu aku dah ke JPN, imegresen bagai utk settlekan dokumen
cuma ada 2 perkara terhalang...
pertama...bln otkober tu hubby dah gi OS n akan blk pertengahan Dis.
kes nak dptkan akuan pesuruhjaya sumpah tu xdpt buat sbb hubby xde...
ingatkan ok lg sbb ustaz kata sempat je nak hntar ke wisma putra utk buat visa
tp nak jd cerita..berlaku insident dimana mak kena operate pasal hernia awal bulan November tu
terus tukar tarikh umrah ke bln Mac pulak.
sbb bln Februari dah penuh...
ckp kat mak ada hikmah disebaliknyer...
kami byk2 solat taubat dan hajat supaya pemergian kami ke tanah suci tak terhalang...

then bln 1 tu ustaz call kata flight saudi charted kami dibatalkan
kami amik flight direct ke Madinah....
tp Andalusia maklumkan...stat MAC kerajaan saudi arabia batalkan semua flight charted direct ke madinah..kena turun ke mekah jugak...
last2 kami dpt la tarikh 09 April 2015 ni...
alhamdulillah... 
itulah kisah awal kami nak gi umrah ni...

tp bab preparation lain...
alhamdulillah...semua ok...
samapai la ke tarikh kami nak pergi umrah pada 9 April yang lepas...

nnt sambung story ea.. daaa

7 comments:

AMIIZAA said...

salams ila,

alhamdullilah dah selamat pulang ke Malaysia:)

Nad MamaZN said...

seronok baca pengalaman org yg dah pegi..
nnt share lg kak!

Iela Fazielah said...

Ok nad..insyaallah..cr ms utk mengarang...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah, tertunai hajat menunaikan umrah tu ye ielah..

- dieyana - said...

Alhamdulillah, rezeki yang ada, terus pergi cepat2 kan... semua dipermudahkan-Nya. Dieyana ni pun, ada la ckp2 dgn suami nk pergi, belum tau lagi, baru ckp2....orang kata, kalau dah plan, terus je plan tahun, tarikh, barulah menjadi. insya-Allah..semoga dipermudahkan.

Iela Fazielah said...

dieyana: betull... sebenanrnyer,,kalau dah plan..cari travel angency n booking... insyaallah...duit tu dtg snediri...ila pun xsangka... memula terasa mcm mahal sgt pakej ni..tp alhamdulillah... bila niat dah ada...dan Allah dah menjemput..mudah je caranya

mummy_ayu said...

seronok baca kisah Ila... :-)

Related Posts with Thumbnails