Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Resepi: Asam pedas ikan

ok...tetiba aku nak lari topik raya
xde kena mengena dgn raya..
cuma harini aku rasa nak mkn n msk asam pedas ikan kembung
yg sebenar2nyer aku sgt2 xpandai msk asam pedas n sambal
serius xtipu

selalu utk jln mudah kalau nak sgt mkn sambal udang, ikan or ayam..
aku selalu bl sambal tumis ready akak opis aku jual
biasanya kami request dia masak..
nnt dia jual la sebekas Rm4...

akak opis aku ni nama dia kak Kamariah...
org melaka...ya Allah....kelebihan dia..
sgt pandai memasak.... lebih2 msk asam pedas dan buat sambal 
kalau msk nasi lemak...bau harum dia...satu opis semerbak

ok...
apa yg aku nak kaitan kan n3 ni...
disebabkan laki aku jenis suka mkn asam pedas..
tp nak yg pekat je..
aku pun belajar la dr kak kamariah ni
boleh je belajar dr mak mertua...tp kak kama punyer asam pedas xyah nak letak byk daun bagai
janji kata dia...imbangkan dgn air asam..
n makesure cili cukup garing...mesti jadi..
so...bln2 aritu aku masak guna resepi kak kama
siap tulis ko..
nasib baik aku snap gmabar msk step by step
sekali td cari nota tu dah xjumpa..
terus scroll cr gmbr mskan...
sib baik ada...
wajib aku abadikan dlm blog ni utk rujukan dikemudian hari...


Asam Pedas Ikan

Bahan-bahan:
Lada kering secukup rasa - rebus dulu n toskan
Bawang merah
Bawang besar
Bawang putih
Halia 
Kunyit hidup
Minyak utk menumis

Ikan disiang n basuh
Asam jawa & air
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Daun kelson seikat -ambil daun sahaja
daun limau purut - 2-3 helai
Bendi & tomato

Cara memasak:

1. Rebus n tos cili kering

2. Potong bawang semua n halia n kunyit.


3. Blend sekali dgn cili kering tadi... air xperlu byk



4. Tumiskan minyak masak... pakai minyak banyak sikit



5. Tumiskan bahan yg dah blend tadi smapai naik minyak dgn api yg perlahan/kecil samapi cili tadi garing



6. Bila cili dah cukup garing, bancuh air asam jawa.... tuang air asam mengikut kepekatan kuah yg kita nak...rasa masam n masin.... taburkan sekali garam n sedikit gula


7. Masukkan daun kelsom & daun limau purut utk naikkan bau.... kemudian masukkan ikan



8. Renihkan /masakkan ikan dgn api yg sederhana.....


9. Masukkan bendi..renihkan lg..... sebelum angkat leh masukkan tomato yg dibelah 4



Siap!



ok....yg terror masak asam pedas ni mesti xheran kan..
aku heran sgt....sbb aku buat selalu xjadi...huhu..
thats y masak asam pedas boleh bilang dgn jari berpa kali je aku msak...
dah 10 thn kawin...aku rasa aku br msak 4 kali kot...haha
sbb selebihnyer kalau nak sgt mkn gi mkn kat rmh mertua or bl kat kedai jelah...
mak aku msk pun sedap...jadi gi mkn kat mrh mak jugak...
ok..dah

2 comments:

AMIIZAA said...

mabeles ila.....selamat hari raya juga:)

- dieyana - said...

dieyana baru nk berjinak2 dgn asam pedas ni, masa posa hari tu. tak sangka anak2 suka..dieyana suka asam pds mcm iela ni, pekat,tapi blum cukup pekat asam pds dieyana, cili kena bnyk eh?

Related Posts with Thumbnails