Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

syafiqah warded icu : asthma attack

Salam ramadhan utk semua...
Lama rasanyer xjenguk n update aktiviti di sini

Tuntutan kerja...melimitkan masa
 just nak share...
kisah syfqah yg diserang asma....
 syafiqah...seorang anak yg ceria tp cukup suka memendam rasa..
sgt sensetif orgnyer dan kuat menangis
Mungkin cara kami salah yg suka memaksa syfqah....
Menjadikan dia takut pd kami utk bgtau  apa2 terutama yg melibatkan dia sakit....
 aku rasa ini penyebab setiap kali dia diserang asma...
dia akan pergi ke tahap kronik terus dan terpaksa dimasukkan ke hospital...

Umum tahu... Boleh kata hampir semua anak2 aku ada simptom alergik dan asma.,,
Cuma syafiqah benar2 dapat dan dikesan ketika dia berumur 5 tahun
Itupun kes mcm ni la...msk wad dan lepas tu dr. Sahkan syfqah ada asma
Camne nak kenal budak tu ada tanda2 nak pergi ke asma?
senang je....paling utama..family history mmg ada asma...
Kompom anak2 akan ada....
 mcm anak2 aku sakit dia dpt dr keturunan papa diaorg

Ada org, penyakit asma attact masa kecik....
Ada tu dah besar sikit br dpt...

Tp since dia kecik dia dah dpt show dah....Senang je nak tau
Kalau kecik2 dia senang dpt alahan pd kulit..rashes... Dah nyatala tu

Lg.... Bila dia minum minuman or mknn sejuk cepat batuk n selsema
Batuk dia siap ada kahak bagai...
Itupun dah tanda da.....

Well..nak buat mcmmana....
kita mampu mengelakkan benda2 yg menggalakkan sakit ni dtg....
kata org.....mencegah lagi baik dari merawat....

So..mcm kes syfqah....
Mmg kami berjaga2...
tp kadang xdpt nak elak kalau tiba2 dia kena jugak utk sesuatu yg xterjangka...Sedih...terkejut....
kena pulak....syfqah bila dia sakit...dia deny kata dia sakit...
Dia rahsiakan.....bila tanya..dia ckp ok....
N kekadang rasa marah jugak dgn dia yg xmau nak mkn ubat....
dia tahu dia sakit...tp xnak ckp...

Then xnak pulak mkn ubat or ambil gas....
Dia sanggup hadapi n tahan diri dlm keadaan xcukup oksigen dlm badan....
Smaapi satu tahap dah kronik br menangis, lemah dan xberdaya lansung....ya allah....
Aku sgt2 takut...
byk kes org mati akibat asma...
oksigen xsupply ke otak...
aku takut sgt....
dia la sorangyer anak pompuan aku...

Kes syfqah kali ni...
aku akui mmg ada salah aku disini...
Tp sesuatu yg mmg xterjangka....
Rabu lepas kami buka puasa dgn menikmati hidangan kfc baru...ayam kicap xsalah nama dia....syfqah request sbb ada nasi dlm set tu...
aku blkan lah...
ms bl...casher ada ckp dia dtg dgn set air tembikai...aku ckp ok tp xmau ais...
Air tembikai biasa syfqah minum...
Lgpun sementara nak tunggu berbuka lg 20min....air tu sempat suam....
Tp dlm  ms yg sama....syfqah mmg selsema...
N semua adik beradik dia selsema....
Since last week kami byk mkn diluar...ada minum air sejuk...
Rupanyer...mlm tu...lepas mkn...
dia dah stat batuk...

Tp aku xperasan..mungkin ms tu dia dah sesak nafas kot...
tp dia xmaklumkan...

Kamikan tido bilik asing...
N sahur tu dia bgn mcm biasa cuma dia xselera nak mkn....
Sebab aku msk mee maggi....
dia ckp dah bosan mkn nasi n roti

Then dia kesekolah...
Ptg tu aku jemput jam 5.45ptg dia dah flat.

Cikgu ckp syfqah kena asma attact n br lepas muntah....
Msk kereta dia menangis n terus tido
Smpai rmh dia terus baring...
aku terus bg puff dia utk sedut...

Then paksa dia suruh mandi
Pastu dia terus tido n xmau bgn or mkn ms berbuka...
Cuma minum seteguk air sbb aku paksa n mkn ubat n tido hingga pg...
 sepnjg mlm dia merengek.... aku mmg tido sebelah dia je...
jam 12 badan dah stat dedar nak demam...

Aku nak bw ke klinik...tp papa dia kata hold dulu sbb itu mmg simptom asma n dia cuma perlu rest sahaja...
 esok pg aku mmg xkeruan sbb dia still sama...

Terus aku bwk ke pku jumpa doktor
Ms check SPO2 (thp oksegen dlm badan) dia cuma 83% je..chest dia doktor kata sempit sgt
Terus doktor uruh amik neb n bg 1  suntikan....
 tp spo2 dia masih xnaik walau lepas amik neb dan injection....hanya 88%


 Masa MA Safuan bg injection..


pastu syfqah amik neb

Keadaan syfqah lepas amik neb di pku

Spo2 xnaik2 n dia sgt lemah...
Apa lg...terus dr refer hosp.....Aku pun apa lg....call papa dia mklmkan dan terus ambil GL..

Syfqah ke h. Serdang dgn ambulans n aku susul kemudian sbb drive sendiri ke sana

Kat sini dlm tempoh sejam....
Dah 4jenis neb dgn suntikan dr beri...
Spo2"dia tetap xlebih 89-90% je...Pakar semua turun....

Msk jam kedua keadaan masih sama..dgn denyutan jantung dia yg laju 165++ seminit..
Dia dah sgt lemah...dada sgt ketat n tercungap2...doktor ckp paru2 dia mmg dah xde oksigen...dia perlukan oksigen..so dia nafas cepat2 thats y dia penat...


Dr decided dia kena msk icu...menangis2 aku...
Doktor ckp kemungkinan besar kena msk wayar semua....
 Lg trauma aku dgr.....


Aku kesurau solat n bc yasin moga Allah mudahkan semuanyer n pulihkan syfqah...
syfqah di tolak ke ICU lambat jugak...jam 4.30 ptg br dpt msk sbb wad ICU penuh

Dlm tempoh tu....syfqah terus terusan diberi nebulizer back to back non stop...
Kondisi masih sama..... sgt risau..dia ckp sakit dada

Masa jam 3ptg tu doktor masukkan satu ubat subultamol dlm badan dia...
dia muntah lepas tu n baru la SPO2 dia terus naik mendadak ke 97%.....

Jam 4.30 ptg tu dlm 10min papa dtg....
doktor mklmkan katil di Icu dah ready..then syfqah di tolak ke icu


Jd..ms syfqah msk ke icu...dia xdipasangkan wayar ketekak...cuma dipasangkan topeng oksigen sahja dan diberikan antibiotik


Perkara yg buat aku sedih n risau....kami xdibenarkan teman syfqah di icu..,,
kami hanya boleh dtg melawat je....
Bayangkan...1st time...anak sakit msk icu tp aku xde sblh dia n dok rmh.....
Mmg xleh tido aku mlm tu wlau hakikatnyer aku sgt penat sbb berdiri sepanjang hari sepanjang di emergency..,,menangis..jln kehulu kehilir...

Aku dpt rest kejap lepas berbuka....solat magrib n solat hajat utk syfah aku tertido sebentar....jam 9 terjaga....terus aku xleh tido...

Nak ke hospital melawat mmg xlarat dah....mengharapkan keajaiban dr Allah taala utk anak ku syfiqah....

Terima kasihvpada semua teman2 yg mendoakan kesihatan syfqah di fb, group wassup dan jiran2
Alhamdulillah,..utk hari kedua smlm...keadaan syfqah beransur pulih...

Jam 7.30 pg aku dah call ICU utk tanya status syafiqah tp kami xleh ckp dlm telefon...
Tp nurse maklumkan syfqah ok n sedang tgk tv... lega rasa
jam 9pg aku samapai...dia betul2 dah ok....ceria,..tgk tv n siap didandan cantik oleh staffnurse di wad dgn tocang lipan cantik didandan di rambut dia....

Alhamdulillah...lega rasa di hati....
cuma haeartbeat syfqah masih laju 135++ /min
normal hb bwh 100 seminit
n syfqah ada jangkitan kuman di paru2 dia

Smlm aku lawat dia pg, tghari n petang..
siap blkan dia novel remaja utk dia baca
xde la asyik tv n takut dia bosan...
nak risau sgt pun x sbb nurse semua baik belaka...
rajin melayan syfqah....
n syfqh pun dah boleh mkn...
asyik nak mkn bubur n minum milo
bygkan 2hari xmkn...

Gambar curi2 snap ms syfqah di icu...
siap ada tv sblh dia...

Sekali lg..terima kasih ya Allah,...
terima kasih kawan2......

4 comments:

Alyyani Anuar said...

allah kak. siap kena masuk icu tu yg saya berderau. saya doakan syafiqah jugak. lepas ni avoid tembikai lah kot kak. saya budak2 ni mmg elak tembikai. walaupun adel dgn rafa suka tembikai. aunty doakan syafiqah cepat discharge and jaga diri ye.

Iela Fazielah said...

Tq alya...

Nad MamaZN said...

ya Allah.. kalu saya jadi akak pu kalut gak. anak sendiri kot huhu..moga syafiqah cepat sembuh. syafiqah, kalu sakit cakap je kat mama n papa. jgn rahsia2, ksian mama n papa kalu jadi camni lg.. takmo ye sayang...

adianiez AIDA said...

acik aida doa kan syafiqah sihat ye.
rajin makan ubat.
jaga kesihatan.
apa2 bagi tahu ibu ayah :)
in shaa Allah...

Related Posts with Thumbnails