Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kemaskini cuti bawa ke pencen...

aku suka aktiviti kemaskini cuti ni...
eceli pg ni kakak kerani cuti dtg kat aku tanya pasal 2 hari tarikh aku keje tp sistem x capture..
kalut weh..
2 hari tu...
sib baik aku ni rajin snap gmabar sana sini...update cite dlm blog bagai...
mencari bukti sahih kat mana aku pergi smapai 2 tarikh tu xde...

lepas jejak sana sini n tgk rekod latihan..
rupanye aku gi kursus....selamat...haha...

dah alang2 semak baki cuti bawa ke pencen..
dah 10 thn aku keje weh dgn UPM...org gomen katanyer...
n awal2 keje dulu rajin masukkan cuti tu byk2 ke pencen...
anak kecik lg masa tu....
now dah berderet ramai...
jumlah bawa ke pencen dah makin sikit..
sbb cuti byk abis utk kecemasan cth anak sakit n every year wajib cuti utk daftar sekolah anak...
last year mmg menderu2 abis cutinyer sbb awal2 tahun  dah guna gi umrah 9hari..
then nak raya syfqah msk wad pulak...
tgh thn adik ipar kawin lak di penang...
mana nak cuti raya lg...
abis di situ....


kenyataan cuti aku...
pernah ambil cuti separuh gaji tahun 2009 dulu 2 bulan sbb jaga irfan yg premature

ohmmm... panjang lg ms perkhidmatan....
baru dpt kumpul 50 hari utk 10 thn berkhidmat...
last year berjaya campak sehari je cuti..kebetulan ada baki...
mana nak cr lg 100hari ni...??

 n insyaallah thn ni cuti naik lg 5 hari....
selepas 10 tahun cukup perkhidmatan mmg dpt kenaikan cuti dari 20 hari ke 25hari...
lega u....
ok...target dlm tempoh 5thn perkhidmatan ni aku nak simpan lg 40hari....
xtau lg nak continue servis sampai umor pencen 58 thn ke
or.... kalau rasa2 hidup dah selesa...suami dah mampu sara aku dgn elaun bulanan RM5k tanpa gi keje...
mungkin umor 40thn aku boleh amik bersara pilhan kot....haha

ni kes terpedaya tgk ada MO kat opis aku ni amik...
mcm best je....
yg penting... servis dah 10tahun dan umor 40thn ke atas...
mcm best je....haha
pastu kita berniaga je lepas pencen...
still masuk gak duit pencen tapi lepas umor 45thn n amaun dia xle byk mana kan...
ikut gaji terakhir n berapa percent je..
yg penting benefit dari segi medical dll.... itu yg penting...
aku xmau la abiskan duit simpanan ms tua nnt utk medical manala tau sakit kan ms tua..
itulah kelebihan org pencen...
dan sekurang-kurangnyer....masih ada elaun tetap bulanan duit pencen kita dpt...
org kata buat duit blnja dapur...


tp itu angan2 je....
kot masa tu aku dah selesa,,keje xseteruk sekarang..
mungkin xpencen awalla kot...
haha...

ok dahh

5 comments:

cik hani said...

kami ni keje swasta..risau jugak pasal simpanan hari tua..
tu yang menyimpan sikit2 ni

misz sheyla said...

same la..waktu bujang byk cuti boleh simpan..skang ni kdg2 nak bawk ke depan pun dah xde

- dieyana - said...

tk de cuti simpan waima dh kerja 12 tahun! tk pe lah tunggu anak besar skit, nk start kumpul! insya-Allah tahun 2016 ni nk start kumpul. patutnya dh ada...tp ada mslh teknikal..sedih sedih!

shida rahman said...

wahh banyak tuh 50 hari..saya ni dah 11 tahun keje tapi baru 28 hari..huhuhuhu....

Iela Fazielah said...

kumpula sikit2....sayang... tp kawan2 opis ila pun dah tua2 baru stat ngumpul cuti sbb anak2 dah besar.... tp ila punyer target....dah tua2 nak cuti byk2 gi holiday..ahaks!

Related Posts with Thumbnails