Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Mood rajin masak kuih 2: onde2 buah melaka

Ok..n3 kali pasal masak kuih buah melaka lak nak buat berbuka....
Kisahnyer Lama dah bl brg....
Lebih2 kelapa parut tu...
Sekali.... nak bl tepung pulut...abis ko
Tp aku gi 1 kedai je...
Kedai lain xmenyinggah lak
Haha....
Tapi kalau tgk balik kan...kebanyakan kuih-muih ni banyak diperbuat daripada tepung pulut kan??....
Contoh kuih koci, badak berendam, onde2 buah melaka tu, kuih kertas....... eh byk la...
Tu yg cepat abis kot tepung pulut tu....

Tapi bila otak dah set nak mkn gak buah melaka masakan sendiri...
gigih bl kepala parut lain utk buat kuih ni
akak opis aku siap ckp...
setakat nak mkn sikit...beli jelah kat pasar ramadan
mmg boleh je...
tp dapat xbyk..xpuas makan...dan 1 lg mahal wei...takut aku tgk harga makanan kat pasar ramadahn sekarang....rasa pun ntah hape2 ntah....
walaupun sebenarnyer yg mkn kuih ni aku sorang je kat rumah
anak2 aku kalau mknn dah salut kepala parut mcm ni mmg xle diaorg mkn...

1 lg sebab...bila lagi nak memasak sendiri kan...
asyik mkn air tgn org lain je...
pastu aku tgk daun pandan aku dari satu pokok kecik dah jadi 4 pokok besar
jarang sekali nak guna...
baik kita berbakti pada tumbuhan jugakkan...gunakanlah sebaiknyer..haha



sambil buat kuih leh ajar anak dara aku masak sekali
dah darjah 4 pun dah...
mesti kena pandai serba serbi kan...
aku dulu otomatik reti buat kuih sbb mak mmg jual nasi lemak n kuih muih
zaman la ni.....kena rajin belajar baru la pandai kan


ni masa rebus buah melaka
ckp kat syafiqah..... mama golek n masukkan..
kakak tgk kuih tu dah timbul...kakak kaut pakai senduk ni..
tu maksudnyer kuih dah masak...
suka je dia....


siaplah kuih buah melaka...
bagi sikit kat jiran buat berbuka sama....
esok tu jiran lak bg aku kuih badak berendam buat berbuka...
lupa snap gmabar lak...hihi

seronok lak bila tukar2 juadah time bulan posa ni...
happening ko....

2 comments:

syawalsimpsons said...

nak buat la weekend ni kakak

- dieyana - said...

favorite suami ni, tapi beli je..dua hinggit... belum ada mood nk buat kuih..entah bila nk ada mood tk tau la..hahha

Related Posts with Thumbnails