Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Mood rajin puasa 1: karipap kentang blackpaper sedap

Salam puasa ramadhan ke 12 harini
Kejap je dah nak stengah bulan puasa....
Baru sempat puasa 7hari dah kena kibar bendera merah....
Xpela....

Last week sekali sekala dtg mood nak msk kuih....
Wah....bersungguh aku masak ko
Jam 4.30 pg dah keletang keletung kat dapor tumis inti karipap
Kemudian uli lak tepung karipap...
Tp best jugak sekali sekala kan

Mood dtg mencurah2 kebetulan aku bl alat memotong dari tupperware....
Bedt pulak guna cutter ni...
Nama dia mando chef...
Nnt aku buat n3 asing pasal mando chef ni ye
So...disebabkan potong kentang semudah 2minit...jd... 
boleh la buat karipap dgn mudah kan....

Mula dgn msk inti karipap
As usual aku suka kentang msk kurma blackpaper letak daging cincang...
Sedap ko....
Resepi.... ?
Sat gi naaa

Dah siap kita uli tepung utk kulit karipap...
Pun aku akan share resepi jap gi
Tp serius...aku suka resepi ni sbb senang n compom jadi...
Rasa mmg la sedap ya amat...
Xterlalu rapuh n xkeras.....
Mmg puas hatila...

Dah siap terus bulat2kan n mulakan prosese menggelek.....

Aku suka pakai cetak karipap supaya karipap aku sama je beso...
Jadi..... xle kang kejap lonjong..kejap beso kejap kecik kan....
Selain rasa....presentation jugak penting weh....haha....
Mcm chef lak..padahal nak mkn sendiri je pun...kiki

Ok..dah nak hujung2 buat karipap ni syfiqah nak tgl gelekkan kulit karipap ni
Yg ni pun utk buat karipap gula dia...
Faverote dia n irfan
akhirnya...
Taraaaaaaa......
Siap ko....
Ada lg dalam 1 bekas pyrex ada dlm 10bijik
Tu aku plan nak bwk gi rmh emak kat sentul utk buka puasa sama2 hari sabtu tu

Then bersiap nak gi keje.....
Ptg jumaat tu blk n masak mknn berbuka
Menu lain selain nasi haruslah karipap kan
Sbb buat byk....
Sedekah sikit kat jiran depan n sebelah rmh...
Bkn selalu pun kan


N hari sabtu lepas....
As aku rancang...
Buka puasa rmh mak kat sentul bwk karipap lg utk kasi diaorg rasa
Mak pulak siap masqk donit n meehoon sup


Oh ye..ada kek batik aku buat jugak b4 tu
Tu mmg request spesal dr adik imran 
Dia suka kek n coklat

Ok seperti dijanjikan...resepi karipap marbeles dari ilah fazilah....😀

KULIT KARIPAP

400g @ 2 1/2 cawan tepung gandum 
1 cawan minyak 
2 sudu margerin
Secubit garam
1/2 cawan Air sejuk dari peti ais

Cara- cara:
Masukkan tepung gandum, minyak n margerin serta garam
Terus ulikan semua
Then baru masukan air sejuk tadi sikit2 n uli samapi jadi dok....
Dah siap leh gentel2 buat bulat- bulat n letak tepi

INTI KENTANG +DAGING MASAK BLACKPAPER KURMA

Bahan-bahan:

5 biji kentang - potong dadu
1 keping daging cincang ramly burger
2sudu rempah kurma
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 hiris halia
1 tangkai daun kari
2 cawan air
Serbuk blackpaper
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis
Daun sup 3 batang - potong pendek2

Cara masak

Memula blend bawang besar, bawang putih n halia
Kemudian panaskan minyak dlm kuali
Masukkan daging cincang n goreng dalam 5 minit atau nampak masak...
Kemudian masukkan bahan yang diblend tadi bersama daun kari....masak samapai naik bau
Masukkan rempah kurma yg telah dibancuh dengan air n masak dalam 2 minit or samapi pecah minyak
Masukkan air dan kentang
Masukkan garam dan black paper
Masak samapi kentang empuk...
Buka api sederhana xmau kecil sgt xmau besar....kalau air makin kering n kentang masih lom empuk...just tambah air samapi kentang empuk...
Agak2 dah nak empuk kentang jangan masukkan air lg....
Tp biarkan kering...
Jgn lupa rasa.... masin manis n pedas blackpaper tu
Adjust ikut tekak masing2
B4 tutup api, masukkan daun sup yg dah potong tu....
Siap....!


Selamat memasak...


2 comments:

sumysya said...

wah sempat lagi wat karipap pagi² sblum gi kerja yer...hebbat..

Iela Fazielah said...

haha....sekali sekala..bukan selalu

Related Posts with Thumbnails