Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

teringat kisah persekolah ms zaman sekolah dulu

salam utk semua..

tetiba rasa nak share kisah zaman persekolahan aku dulu...
aku selalu cerita dgn syafiqah dan irfan betapa bertuah nya mereka sekarang nak banding dgn aku dulu...
kalau suami aku dulu xtaula..
mungkin dia pun agak senang sbb ibu mertua guru sekolah n bapa mertua kakitangan kerajaan dgn felda..

mcm aku dan adik2 beradik.
kami kena kerja keras dalam akademik supaya kami layak untuk dapatkan biasasiswa kecil wilayah persekutuan (BKWP) untuk pembelian baju sekolah, buku sekolah dan buku latihan..

kalau korang nak tau...
aku anak ke2 dari 7 beradik....
abah bekerja sebagai pemandu teksi dan mak berniaga nasi lemak...
mak jual nasi lemak bermacam cara...
dari naik basikal letak nasi lemak kat bakul belakang dan kuih muih di bakul depan...
mak bwk basikal sambil tekan hon n jerit nasi lemak di kawasan perumahan taman dato senu...
sampai la mak dpt tapak gerai utk berniaga nasi lemak dan last sekali mak jual nasi lemak bukak meja pg2 di tepi jalan
mlm2 aku n along akan hntr nasi lemak bungkus di kedai mamak depan shell dan mc donald titiwangsa naik basikal...
kehidupan kami byk bergantung pada pendapatan jualan nasi lemak mak berbanding abah...
kami dok kat rmh setinggan di kampung chubadak sentul...
ms aku sekolah rendah darjah 5 ke sekolah menengah ...adik -adik bederet kecik2
darjah 5 tahun 1991...
adik bungsu aku baru umor 1 thn...

sepanjang aku belajar dari darjah 3 hingga aku tamat sekolah menengah ....perbelanjaan persekolah aku adik beradik sepenuhnya menggunakan wang biasiswa BKWP dan kadang2 dapat bantuan baju Baitulmal..
alhamdulillah.... tp utk dptkan BKWP kami kena duduk kelas pertama dan dpt result yg baik utk kekal bantuan tu...
teringat ms tu...asal cikgu tanya sapa sini org susuh....angkat tgn...
aku xpernah malu utk mengaku...
tp disebabkan itu... kami berazam utk belajar bersungguh2 n dpt keputudan cemerlang supaya dpt ubah kehidupan..

aku rasa abah xpernah pening kepala memikirkan pembelian buku dan bj sekolah kami... abah cuma sediakan yuran sekolah dan duit belanja harian je
utk bantuan BKWP memula dulu dpt RM300 setahun... last aku habis belajar 1997 bantuan naik ke rm600 setahun...
biasanya hujung tahun kerajaan akan bank in duit dlm akaun GIRO BSN..
Aku akan jumpa cikgu mohon nak kuarkan duit biasiswa...
keluarkan rm150 utk bl 4 pasang bj sekolah
2 aku pakai ms awal thn campur dgn 2 bj thn lepas..nnt tgh tahun aku pakai bj br lg 2 pasang...bj lama dah boleh buang kalau dah nmpak kusam
so..bj aku sentiasa nampak baru n kemas
kasut mmg bl sepasang je...
ingat dulu..kain sekolah bl kat Globe Silk Store Rm16.90 sehelai...
bj sekolah Rm 11.90 je sehelai...
kasut pallas jazz baru Rm19.90 sepasang

baki dari duit keluar tu aku bl buku sekolah
nnt nak smapai tgh tahun atau waktu exam..
baru aku jumpa cikgu lagi utk mohon keluarkan duit biasiswa utk beli buku rujukan.... kira dlm setahun rm300 duit biasiswa mmg cukup la...

alhamdulillah..kami adik beradik 7 org mmg peralatan sekolah sepenuhnya guna duit biasiswa....

tp kalau nak compare skrg...
aku xboleh nak ckp apa jugak...
sbb kami suami isteri gaji lebih RM9K sebulan
anak2 xlayak utk dptkan biasiswa
mmg pembelian peralatan sekolah kena support sendiri

thats y aku selalu ckp kat anak2...
bersyukur dan belajar rajin2...
dulu nak gi sekolah kena jln kaki or naik basikal sendiri..skrg...nak jaga keselamatan anak2..nak lepas naik basikal kita pulak takut..kena sewa bas sekolah...

mcm aku.... jadual harian hidup aku bkn setakat belajar je...
aku wajib tlg mak buat kuih tiap2 mlm...
uruskan adik2, masak mknn dan basuh bj...
masing2 kena tau peranan masing2
tu xcampur..setiap hari cuti sabtu dan ahad..
aku n along akan jual nasi lemak dari rumah ke rumah di flat bandar baru sentul
bayangkan kami akan bwk sorang sebakul nasi lemak dalam 30 bungkus dan sebakul kuih muih...
then gi ke flat.... kami naik lif tingkat 16 dan dari situ kami akan menjerit nasiiiiiii lemakkkk..kuihhhhhh..kuihhhhhh..
dari hujung ke hujung dan turun ke bawah...
sebungkus nasi lemak 50sen...
kalau abg bujang beli..kami ckp ni akak yg buat...laju je abg2 bujang beli....
kenangan manis x boleh lupa samapi sekarang...
tp aku x ckp hidup aku susah..sbb kami xmerempat...kami x mintak sedekah...
kami cukup makan pakai....
kami berniaga... duit berniaga buat beli mknn harian...
dlm mcm tu..mak masih mampu join kutu bl bekas tupperware...
every week mak akan ke chowkit utk byr ansuran barang kemas utk aku adik beradik.... dlm mcm ni...smapai sekarang...
kami 5 beradik perempuan dan 2 lelaki...
mak bg kami seorang seutas rantai dan seutas gelang emas....

apa2 pun....hasil usaha kita dulu...
kita dapat naikkan taraf hidup sekarang
cuma anak2 masih kena  kekalkan cara hidup mcm zaman dulu2..
tlg buat kerja rmh....tiada gadget yg melekakan...
sentiasa support minat supaya mereka rasa gembira dan semangat utk belajar...
bertuah anak2 dizaman sekarang...
alhamdulillah...Allah makbulkan doa kita
nak anak2 kita hidup senang dan xlalui zaman mcm kita dulu....


No comments:

Related Posts with Thumbnails