Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kisah cuti 10 tahun berkhidmat

assalammualaikum...

harini nak celoteh pasal cuti dalam perkhidmatan awam...
eceli  bln 10 thn lepas aku dah genap 10 tahun servis sebagai staf tetap dlm perkhidmatan awam di UPM...
kalau kira total servis campur kontrak dulu dah 13 tahun..
alhamdulillah...masih dapat berbakti utk UPM
n UPM pun berbakti kat aku bg duit gaji....haha
tq to husband yg dah boring bagi galakan dan nasihat suruh aku cari keje lain
keje xsetimpal dgn degree yg ada
tp aku redo...aku gembira n bahagia dgn keje skrg..
korang ingat senang ke nak keje berpuluh thn 1-1 tempat
susah weiiiii....

aku tgk dlm UPM ni....staf PKU je yg setia sampai pencen dok PKU
kalau tempat lain..berpindah randah ko....
environment keje tu yg susah nak dpt
yg kena dgn jiwa...rakan yg memahami...
aku dok kat PKU ni kwn2 aku semua kebanyakannya dah berumur...
tp alhamdulillah... dpt group yg byk bg nasihat...
aku xbape masuk dgn org2 muda ni...
lg pun aku dok bahagian HR... hati dgn mulut kena kental...haha
mostly ramai xbape suka aku kot..... org HR kan...
part potong gaji..part jaga kedatangan, part uruskan cuti n kontrak org...
hihi...



ok...citer part cuti ni...
kalau servis dah cecah 10 thn ..biasanya kami akan dpt extra cuti 5 hari lg
aku ni masuk 30 Oktober 2006...
kununnya 30 Oktober 2016 lepas dah genab 10 thn servis dapatla naik cuti dari 20 - 25 hari
tunggu dok tunggu surat x dapat2...
dah berkira2... cuti 5 hari extra tu leh hntr masuk ke cuti pencen...
aku kan br ada 51 hari cuti pencen...ececeh....
10 thn servis baru nak dpt simpan kat 60 hari....
bila xdpt surat tu apa lagi....call la pejabat pendaftar...
apasal saya masih xterima surat kenaikan cuti?? saya dah cukup servis 10 tahun...

sekali.... cuti aku tu kena tahan ko...
baru aku tahu.... kesan dari aku amik CUTI SEPARUH GAJI masa tahun 2009 dulu
kes aku lahirkan Irfan pramatang..
aku ada apply cuti separuh gaji 2 bulan...
tahun 2009 masa tu cuti bersalinkan 60 hari je...
imran dah la lahir 2 bln awal.... dgn trauma kembar dia meninggal
dia underwight

rupanya...sapa2 yg amik cuti SEPARUH GAJI/CUTI TANPA GAJI/ CUTI HAJI/ CUTI BERKURSUS/ LUCUT HAK EMOLUMEN/ CUTI TIBI,KUSTA DAN BARAH/ CUTI BELAJAR BERGAJI PENUH (kecuali cuti blajar yang diambil sebelum 01 November 2001)/ SABATIKAL / PENYELIDIKAN.... tidak boleh diambilkira sebagai perkhidmatan yang melayakkan pegawai mendapat tambahan cuti rehat tersebut....


stress aku tau....!!
aku amik cuti separuh gaji 2 bulan...so....  cuti yg melayakkan aku dpt cuti rehat tambahan tu kena tahan 2 bulan jugak ok...
sepatutnya thn lepas dpt.. dari 20 hari ke 25 hari... 
nampaknyer this year la 2017 baru merasa....

n kalau korang nak tau..kata staf Pejabat Pendaftar...
kesan pengambilan cuti2 kat atas tu... 
efek jugak kenaikan pangkat kita dan sebagainya...
so....inilah sedikit info dari aku...
n the best part....
tahun 2009 tu akak jaga cuti aku ni kira aku punyer cuti macam biasa...
rupanya...bila ko cuti tanpa gaji or half pay leave ke...
kalau cuti tahunan 20 hari... tolak 2 bln cuti tanpa gaji tu...
cuti tahunan jadi 17 hari je.... bila diaorg cek semula...
cuti aku skrg ni kena tolak ko....
dia amik balik cuti yg terlebih bagi tu...
sabar jelah...

xpela.... this year dah dpt cuti extra tu...
lepas ni nak masukkan byk2 dlm golden hand shake or cuti gantian utk ke pencen tu byk2.....
haha...
kalau kot bersara awal ke... still dpt jugak duit graduiti termasuk cuti tu...

strategi ok... strategi....
jgn dah tua2 baru nak simpan byk2..

dah tua.... amik cuti byk2 pergi holiday..
sbb masa tu duit dah berkepuk2 dlm bank...
kalau xguna duit kita simpan...nnt mati org lain guna....
sendiri jugak rugi kan??haha...
ok aku joking... 


daaaa

8 comments:

mama tisya said...

opis kita pn kalo 10thn dpt extra 5 hari cuti..syok cuti byk sbb carry fwd lg...ni lastyear fwd 12 hari + thn ni 25 hari so ada 37 ari

Farah Izza Shafik said...

Hi Ilah... lama tak jenguk.. i dah dpt extra leave i tahun ni.. yeay!!! so tahun ni 30 days leave.. selesa sket..

Iela Fazielah said...

mamatisya: bykknyer cuti...... kat 40 hari leh gi haji..haha.... ila byk hntr ke cuti pencen

Iela Fazielah said...

hi farah..tulah..lama x jumpa kan.... so farah naik ke 30 hari...best la...

mummy_ayu said...

Ayu tahun ni..dah 13 tahun. alhamdulillah. mcm2 pengalaman dapat. mcm tak caya jer

Iela Fazielah said...

wah..ayu lg lama.... dah dapt naik kanan dah tu....

adianiez AIDA said...

thn ni aida bakal cuti belajar gaji penuh.
stahun stengah ko.
jabatan aida ni, lain skit.
cuti blaja tak efek naik pangkat.
tetap naik bila sampai time.
as at now la, ilah...

Iela Fazielah said...

@adianiez Aida bestla mcm tu..xde efek.... unutng dpt cuti sambung belajar..ila nak sambung bljr fikir 10x..malas dah...huhu

Related Posts with Thumbnails