Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Nasi dagang terengganu paling sedap dan senang

bismillah...
arini nak share resepi
resepi nasi dagang teregganu
amboi ila..br diet sikit ko dah pulun mkn nasi dagang...
tinggi tau kalori nasi dagang...
sepinggan nasi dagang 508 kalori ok
haha..
xdela.... xpulun pun,,mkn gak la sepinggan 
sedap weh!!!!haha

ni kalau xpasal suami gi memancing dapat ikan tongkol seekor... 
mmg xtermasak nasi dagang ni..
dah dia sibuk nak suruh masak nasi dagang...terus mintak resipi nasi dagang
kalau nak tau..kat opis aku ni mmg ada sorang opismate mak dia mmg masak n jual nasi dagang kat kuala terengganu
dia tinggal kat batu buruk, k.t...korang kalau gi batu buruk leh cuba mkn nasi dagang acik azizah ni..di dok kat jln kenanga
nama dia kwn aku ni nora n mak dia nama azizah
selalu jugak mak nora kalau dtg UPM nak check up kat PKU ni
mesti dia masakkan utk kami satu opis ni nasi dagang...
kira dia sedekah la.... terima kasih la acik zizah...
mmg nasi dagang dia sedap betul...
ada byk kali aku mintak resepi tp buat nyer xpernah...haha

kali ni bersungguh amik resepi n nak buat
kata suami ikan tongkol skrg mahal n susah nak dpt
n mmg aku akui masak nasi dagang ni kos tinggi n xla renyah
cuma byk step...tp mudah.
Oh ye.... resepi aku bg ni mmg resepi asal nasi dagang terengganu tau
xde campur beras pulut bagai..
kalau korang makan ada kaler coklat tu nama dia nasi dagang kelantan...
jgn pelik lak ok


pinjam gambar daro blog http://annieliciousfood.blogspot.my


ok... xnak celoteh panjang
aku tau korang xsabar nak tau resepi
tp harus aku ingatkan..

disebabkan ini 1st time aku masak
aku xleh agak sukatan dpt byk mana
eceli nora dah pesan.... dpt byk ni kak nnt
aku mcm..ok...cukup ni....
eksen..
sukatan asal aku amik utk masak segantang...
segantang ni boleh mkn 30 org tau
lebih kurang 1gantang = 3.5kg
tp aku masak 2kg sahaja..
lebih kurang setengah gantang

jom tgk resepi

NASI DAGANG TERENGGANU

  • 2kg beras siam wangi (jenama Sunflower Beras siam wangi royal)
  • 1 mangkuk santan pekat (dalam 1kg)
  • 1 mangkuk santan cair/air kosong)
  • 7 bijik bawang merah bombay (racik halus)
  • 3 inci halia (racik halus)
  • 2 sudu besar halba
  • 3 susu besar garam
  • 3 sudu besar gula




ini beras sunflower siam wangi royal ok
aku mencari kat giant ada..tp 10kg je...
kat rm50 gak la utk 10kg

bawang n halia yg diracik or hiris guna mondo chef by tupperware...
kalau korang ada sagat..ko sagatla
hihi...

ni santan, garam n gula

ok...b4 masak aku nak tips yg mudah utk korang masak
sbb mak nora ckp cara mudah nak sukat santan dan air adalah dgn gunakan mangkuk
sbb sukatan dia adalah, semangkuk beras = 1/4 air
jadi.... mcm aku nak masak 2kg beras...
beras tu ko sukat dulu pakai apa2 mangkuk...
mcm kes aku aku amik mangkuk tupperware..aku sukat beras 2kg tu dpt 4 mangkuk...
itu bermakna.. aku perlu sediakan semangkuk santan dan semangkuk air/santan cair
kalau kita masak byk cth 4kg n dpt 8 mangkuk beras... air/santan adalah 2 mangkuk
paham x? xpaham pm aku...haha

terus ke cara memasak...

Cara masak nasi dagang

1. Rendam beras yg dah siap basuh selama 4 ke 5jam (aku lupa snap gambar)
2. esok pg tu bangun n tos air n masukkan dlm periuk kukus
kukus selama 30 minit


3. lepas kukus kali pertama 30 minit ni...
ko masukkan dalam1 bekas besar n gaul dgn semangkuk air/santan cair...mana2 pun boleh.,,
mcm aku pakai santan cair

lepas gaul nasi tu akan otomatik kembang...
then kukus sekali lagi selama 30 minit (kukus kali ke2)
tgk gambar no.3 kat atas... penuh periuk kukus ko....haha

4. kukus kali ke 2 selama setengah jam..bau nasi ni wangi giler ok!!!
satu rumah harum semerbak bau....

5. lepas cukup setengah jam, nasi tadi ko masukkan balik dlm bekas besar dan dah boleh gaul dengan santan pekat yg dah siap dibancuh dgn 3 sudu gula dan 3 sudu garam


6. lepas tu ko masukkan bawang, halia dan 2 sudu halba yg kita dah mayang halus2...

nasi dah siap gaul dgn santan, bawang, halia dan halba.....
time ni korang nak mkn terus pun boleh dah.... dah jadila nasi dagang korang...
berlemak cukup masin, manis dan rasa!!!

7. tp...cara terbaik.... lepas gaul nasi tadi....kita tekan padat2 dalam bekas, besen...
nak bg santan n semua bawang tadi meresap betul2 dalam nasi....
pastu tutup dengan daun pisang


8. siap dah... nak makan nanti baru la korang senduk ok....
senangkan???
serius senang...

mcm agak leceh part nak kukus n gaul dgn dgn santan...
utk aktiviti masak nasi dagang ni...aku stat masak jam 4 pagi..
n ngam2 aku abis masak jam 6 pg ok...haha
selang masa setiap setengah jam nak tuggu nasi tu ko leh layan fb ke....solat suanh tahajud ke...haha


ok..terus pada step ke2

KUAH GULAI IKAN TONGKOL

  • 2 ekor ikan tongkol (2kg berat seekor)
  • santan pekat 1kg
  • perencah gulai nasi dagang (jenama bunga ros)
  • cili padi
  • asam keping dan garam

ok.... aku nak maklumkan..utk masak gulai nasi dagang ni... aku pakai perencah haomemade mak nora bagi...
tp mcm korang kat luar sana boleh beli perencah gulai jenama bunga ros
mmg ada jual online
mak nora pun cakap...dia pakai perencah bunga ros ni jugak kadang2
bukan rempah kari ke apa.... ni mmg rencah spesel ok


rempah mak nora mmg dah siap tumis semua...
makcik nora yg supply sbb mak nora mmg berniaga kan....


ok utk masak gulai ikan tongkol ni

1. kukus ikan tongkol atas daun pisang..susun ikan tongkol dan antara ikan tu letak asam keping
kalau ikan tongkol tu banyak, untuk lapisan kedua, alas dengan daun pisang untuk elak melekat2


ikan tongkol fresh ni.......

lepas kukus




2. seterusnya utk masak gulai, masukkan rempah, asam keping, garam dan santan dalam periuk terus,
tak perlu nak tumis bagai....if rasa terlalu pekat boleh masukkan air ikut byk mana yg suka
santan dah mendidih, masukkan ikan tongkol yg dah kukus tu dan cili padi....

sorry aku snap gambar lepas masukkan rempah dlm periuk...lupa ko....haha
rempah ni mak nora punyer...warna dah cukup merah n pedas...thats y tak perlu letak apa2 dah




3. menggelegak je, boleh padam api dan siap
senangkan???haha...



jemput makan nasi dagang terengganu
aku xsnap gambar nasi dgn lauk proper..lupa weh..haha

serius sedap weh nasi dagang ni
tp gulai ni aku kena improvekan lagi masak
sbb aku rasa mcm masih xcukup..mcm ada kurang
kalau tgk kat blog lain, ada yg tumis dulu cili boh sebelum masukkan rempah...
or..air tangan kot..haha
pada yg nak mencuba masak...silakan
n aku jamin, gerenti jadi...
jgn risau...
utk nasi 2 kg aku masak serius leh dpt mkn utk 15 org
kalau korang nak mkn 6org ke bwah...
sama je sukatan...
cth, sekilo beras, ko sukat katakan dpt 2 mangkuk beras,,, bermakna air/santan hanya setengah mangkuk..
paham ea...
ingat tips tu je.... 1 mangkuk beras bahagi 4 bahagian air...

6 comments:

- dieyana - said...

wuiii, giler rajin buat Nasik dagang!

Nasik dagang teganu mmng sedap, tk muak.

gulai tu..alahai...terliurnya....

Iela Fazielah said...

tq dieyana... gigih la.. suami request kan tgh tido pun bgn....haha....

sumysya said...

wau lazatnya..bagus tul mama ilah tk kekut bagi resepi..sya wat resepi mee kari ilah mmg tak nah mengecewakan,,mmg sedap...sampai skang simpan resepi..hihi

adianiez AIDA said...

gigih nyer!
salute aida kat ilah.
ari tu kakak sulung aida buat nasi dagang gini tau.
lauk ayam :)

Iela Fazielah said...

sumysya: acik zizah yg berniaga tu pun xkedekut resepi..inikan ila.... sama2 masak dpt mkn n kongsi kat org lain pun dah cukup seronok.... pahala dipanjangkan.... resepi mee kari tu mmg resepi mak ila....

Iela Fazielah said...

aida: gigih utk tekak suami.... pahala katanya...kita pun suka..kalau kat area rmh ila ni susah nak dpt nasi dagang ganu yg sedap n memenuhi selera tekak.. byknya mcm kukus xcukup msk..nasi rasa jelatah je

Related Posts with Thumbnails