Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

perjalanan diet HCG aku : minggu 1

bismillah...
smlm dah kongsi pasal apakah itu Diet hCG kan..
harini nak mula ceritalah kisah perjalanan diet aku...
aku ambil jenis injection harian selama 20 hari...
eceli utk diet HCG ni ada jenis drop dan ada jenis injection
kalau suntikan ni lebih cepat kesannya...
harga suntikan adalah berdsarkan dos...
yg aku ambil ni dos tinggi aku lupa bape dos..
harga RM1200 utk 20 suntikan....



b4 nak amik boleh consult dgn doktor dulu...

sbb Hcg diet ni xde pun kesan sampingan selain turunkan berat badan..
so xrisau sgt la...
cuma org mengandung xleh ambil la...
org lelaki pun boleh amik hormon hCG ni....xde masalah
kesan org lekali ambil ni sperm dai jadi pekat dan boleh dpt anak kembar ok..haha
serius xtipu...


sebelum mula HCG diet...kena tau ada 3 fasa  dalam diet ni



dalam fasa pertama
2 hari loading day...
kita boleh makan apa2 saja sehingga 2000kalori sehari..
fasa loading ni penting.. sbb kita nak bg hormon HCG tu serasi dgn badan

lepas 2 hari... masuk fasa kedua 
fasa Low Calori Diet 
yg ni kita kena jaga mkn selama 20 hari..
nnt aku share mcmmana aku prepare mkanan..
nak diet ni mmg kena bersungguhla
nak masak tiap2 hari mmg malas...
so..cara termudah prep terus mkn utk 3 ke 4 hari

lepas habis fasa 2...
kita dah xperlu ambil hormon hcg..tp kita teruskan dgn diet low calori 
perlahan2 hormon ni akan keluar dr badan kita
then terus sambung dgn fasa 3 iaitu maintenance phase selama 3 minggu


ok.... aku mulakan catitan...
aku mula pada 18.02.2017 dgn berat 77.8kg..
agak seriau nak mulakan injection..sbb xpernah buat
injection dah siap prepare utk 20 hari..
hanya perlu simpan dlm peti sejuk je..sehari amik 1
kalau korang xsure mana nak cucuk leh tgk youtube
eceli kawasan cucuk adalah di perut sekitar pusat di kawasan berlemak..

serius xsakit pun ok..
perut byk lemak..haha
jarum pun pendek je n nipis giler..
lg nipis dari jarum peniti yg cucuk tudung tu....ok



orait....
sebelum tu aku dah siap ke pasar utk beli mrg mkn stok seminggu
18 &19.02.2017 adalah hari loading day...
sepanjang  2 hari pertama mulakan HCG kita mmg kena mkn sebanyak mana yg boleh dalam 2000 kalori
seeloknya makan nasi, pizza, kek...eh benda yg berat2 la
pada aku loadingn i hari paling gembira sbb leh mkn byk2...haha
fasa badan berkenalan dan hormon hCG nak serasikan diri dgn tubuh
utk 2 hari berat naik dlm 200g
oh ye...kalau nak senang kira calori, 
download ye apps dlm google apps tu
aku download MyFitnesPal 
penting utk korang rekod apa yg korang makan harian n kira kalori supaya dpt mkn dlm julat yg betul..
so..stat berat 78kg pada hari isnin pag 3rd day..
aku dah mulakan VLCD..
menu aku prep utk 4 hari adalah ikan bakar, dada ayam bakar, brokoli dan timun jepun
utk buah2an aku prepare epal dan orange



menu minggu 1 adalah ayam bakar..
just garam dan black paper
bakar dlm magic pan ni
aku daulat sikit letak stengah sudu olive oil....
mcm xpuas xde minyak...haha


2nd ikan kembong bakar
halia, garam dan lada hitam..bakar jugak


sayur brocoli celur je letak garam



bekas utk 4 hari...
1 mkn mlm, 1 siang





cak...
portion dada ayam tu hanya 100g per meal ye


ikan ni dlam 80g seekor
seeloknya ikan isi putih..aku malas nak pikir..
ikan kembong je...haha

cara makan mudah

Breakfast : MInum air kopi/ teh boleh letak stivia atau air kosong sahaja
1 biji epal/oren/strawbeli /buahan2an yg dibenarkan
Lunch : 1 portion ikan/daging/ayam dan 1 portion sayur
Snack: sebijik buah2an
Dinner : 1 portion ikan/daging/ayam dan 1 portion sayur


utk pengambilan berat badan aku akan buat setiap pagi hari pada masa yg sama
penting utk tau berat harian sbb nak tgk progress n keberkesanan
catitan:



gambar kiri 1st day HCG diet dan kanan selepas 7 hari HCG diet
perut xmengelembung lg..haha  
napa aku pakai bj sama sbb aku snap gambar setiap hari sabtu
then hari sabtu aku ada kelas BSMM...mmg pakai bj sama la
n lg satu aku dpt rasa perbezaan pada baju aku sebb bj xmengembang
yg kembang kuncup badan je... lepas seminggu bj xketat dah tang perut


1st day : 77.8kg
2nd day : 78kg
3rd day : 77.5 kg
4th day : 76.3 kg
5th day : 75.5 kg
6th day : 75.0 kg
7th day : 74.7 kg

total lost utk seminggu : 3.3 kg..


aku ambil juga ukuran badan b4 stat diet:
dgn xmalu aku tulis la jugak..haha
                        sebelum            selepas 1 minggu
pinggang :    37 inch                    35inch                                         
perut :           41.6 inch               41 inch
pinggul :       42 inch                   41.8 inch
dada :            43 inch                  42 inch
lengan :         13.8 inch               13.2 inch
peha:             25.5 inch               24 inch

pada aku seminggu pertama penurunan berat badan yg sgt ketara maybe disebabkan air..
but alhamdulillah,,,,rasa ringan badan...
yang penting sepanjang program diet ni...aku xde rasa lapar
aku xde rasa pening or berpinar2 kepala
kita rasa ok je
tu yg buat aku rasa selesa dgn diet ni...
next n3 aku sambung utk minggu ke 2 dan ke3 diet HCG ni ok...

muka byk berubah sikit lepas 5 hari diet..
pipi kecut sikit..haha


2 comments:

mama tisya said...

nmpk perbezaan tu..kipidap

AMIIZAA said...

good luck ila.
awak tetap cute:)

Related Posts with Thumbnails