Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Projek Kuih Raya 2017 : Biskut Suji Arab dan Red Pearl Cookies

bismillah....
hi semua....
alhamdulillah..pejam celik pejam celik..
dah masuk hari ke 25 kita puasa kan...
kejapnya masa berlalu....
mcm byk benda xsempat nak buat..
tp alhamdulillah...since awal puasa ngam2 abis je period msk puasa ke 7 aku dpt mengerjakan solat terawih di surau..
n this year hubby xmiss sekali pun solat terawih kat surau or masjid
kalau sebelum ni dia xde
aku solat terawih dgn anak2 kat surau area rmh ni...
jln kaki je....
ni dia ada dpt la gi surau jauh sikit kat LEP4 tp sgt selesa...ada aircond bagai

tp bila dah gi solat terawih tiap2 mlm..
blk solat xdone dah nak masak kuih raya bagai mcm dulu...
so..aktiviti msk kuih raya aku msk hari minggu
n stat masak lepas sahur...
rasa segar je badan...

ok..kita tgk hasil aku buat biskut raya last week
ni biskut raya ke 2 n ke3 aku buat utk tahun ni adalah seperti thn lepas....
biskut fav ok...
terutamanya biskut suji arab...
nak buat pun senang giler...3 bahan je pun...

jom refresh blk resepi

BISKUT SUJI ARAB

bahan-bahan:

500g tepung bluekey (kotak oren)
250g minyak sapi
250g gula caster
ceri untuk hiasan




operasi ayak tepung  nak buat biskut suji arab


assistant saya....
imran n irfan... dok kacau minyak sapi yg dah cair tu..

kalau ikut resepi sebelum ni aku buah 1 kg tepung..
tp dpt byk giler...xlarat nak menggentel biskut suji arab ni
so aku reducekan ke 500g je tepung




ok...settle buat biskut suji arab...
terus ke biskut ke 3 aku untuk tahun 2017 ni

as usual..biskut red pearl ni mmg wajib buat
no. 1 dia sgt sedap sbb pakai conflakes
ada pulak coklat chip dlm ni...
mmg budak2 gemar sgt

utk thn ni aku decided buat utk 2 bancuhan terus
sbb biskut ni kalau buat pun dpt dalm 80pcs je...sikit
buat 2 bancuhan dpt la kat 200pcs

jom intai resepi

BISKUT RED PEARL 

150gm butter
150gm tepung gandum
75gm gula halus atau gula kastor
60gm cornflakes 
50gm coklat cip 
25gm almond nibs 
1st esen vanila 
ceri merah ~ dihiris halus dan memanjang  



aku suka dgn kuih ni selain sedap..
no2 nya adalah cara buat yg sgt senang xperlu pakai mixer...

 caranya:
1. Satukan butter dengan gula icing n kacau sampai sebati (guna senduk kayu sahaja)


 then masukkan tepung n gaul rata

dah rata masukan konflakes (ramas-ramas sikit konflakes tu), choc chip, badam dan esen vanila
gaul rata




tudia...siap dah...

leh sudukan dlm dulang pembakar n letak ceri atas dia..
senang giler



serius anak2 aku mmg suka biskut ni....
harum je bau



o









hasil membakor kuih aritu...
kali ni biskut sugi arab aku suun cantik2 dlm cawan...
nampak la cun sikit...
koang dah bape jenis dah kuih raya korang masak>>
jom share sikit... :D






2 comments:

- dieyana - said...

wah dh bnyk sekut raya....kite beli je, cuba2 buat sejenis hari tu, terhitam legam pulok..hahha..tp habis gak..lps tu buat satu lagi adunan, menjadi...dh tk hitam dah, dh nk abis jugak..ahhah...tk sempat raya dh habis... biskut suji tu...Diana suka.

Iela Fazielah said...

dieyana: ila kuih raya ila bg anak2 mkn lepas bukak puasa sorang 3 bijik je....haha.. tp kalau ada 5 jenis kuih dah 15 bijik..kenyang masing2.... nnt dah raya baru leh mkn puas2.. :D

Related Posts with Thumbnails