Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

resepi : butterprawn milk ... mudah dan sedap!

ok...harini nak kongsi resepi udang butter milk
selalu goreng udang butter kering..
ni jenis basah punyer...

resepi ni akak opis yg kongsikan...
mencuba... eh sedap la sgt..
syfqah n irfan paling suka..
smapai jilat mangkuk ko....
sbb susu tu kan....

sgt mudah cara nak msk..
bahan pun ringkas je...
cuma nak bg petua sikit..
kalau nak buat kuah byk...
kena pakai susu sampai setin la...
mcm resepi aku ni..sbb pakai udang rimau 15 ekor je...
aku pakai 1/2 tin susu cair...


ok.. jom tgk resepi n cara buat ye...


Bahan2:


Bahan A:
Udang 10 -15 ekor
Serbuk kunyit secukupnya
garam
Minyak untuk menggoreng

Bahan B:
Bawang putih 2-3 ulas - (pecahkan)
Daun Kari  (2-3 tangkai)
Cili padi 3-4 biji (ikut nak pedas mana)
Optional: Bawang besar 1/2 biji 
(aku suka mkn bawang..so letak bawang. resepi asal xde bwg besar)
Susu cair 1 cawan / 1/2 tin
1 sudu besar planta untuk menggoreng
Sedikit garam 
Sedikit lada sulah


Cara masak:

1. Satukan Bahan A dalam bekas n goreng udang hingga masak
ni dah 3rd time msk udang.. minyak dah gelap dah...
aku msk udang5 ekor- 5 ekor...malas pakai minyak banyak...kiki
dah siap.. asingkan udang yg dah goreng ke tepi


2. Sedia dan potong bawang, cili padi, bawang putih n daun kari 

3. Panaskan kuali dan Cairkan planta dalam kuali


4. Tumis semua bahan sampai naik bau... 


5. Kemuadian masukkan udang yang telah digoreng tadi dan kacau2..


6. Seterusnya masukkan susu mengikut banyak mana yg dihehendaki
ok..nak bgtau sikit..
kalau bl susu cair jenama F&N ada 2 jenis tau...
bl susu cair yg ada gmabar masakan... 
susu ni lebih pekat n sedap boleh gnati santan utk msk dlm mskan
kalau gmbar minuman itu utk buat air bandung ke, ABC ke...
nak pakai susu IDEAL lg bagus..tp mahal la sikit kan...


7. Lepas tu taburkan sikit garam dan lada sulah. 
Masak smapai mengelegak sekejap n tutup api..
kalau kasi mengelegak lama2 nnt kuah jadi terlalu likat.
nak tambah air boleh kalau nak kasi cair.

dah siap!


senang kan??
selamat mencuba!

4 comments:

syawalsimpsons said...

sedapnya kakak

AMIIZAA said...

ila, boleh cuba.....nampak sedapppp:)

- dieyana - said...

Nampak sedap, boleh cuba ni, tq iela!

NzA said...

Resepi ni biasanya akak masak ketam...mmg sedap resepi ni.nyum

Related Posts with Thumbnails