Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Cerita raya pertama kami 2016

Bismillahhirrahmannirrahim....

Alhamdulillah.....harini dah msk hsri ke7 syawal...kejap je ms berlalu...
Dah alhamdulillah...dgn izin Allah...
Apa yg diplanned kan utk sepanjang ramadhan dan syawal dpt dijalankan dgn baik.....

This year beraya belah suami di Sg. Besi je...
Dahn suami pun dpt pulang beraya awal ke kl since sabtu 02 Julai tu..
Merasa la dpt berbuka dan bersahur dgn hubby 4hari lg b4 syawal....
siap buat shellout n mkn ramai22 lg dgn family dia..nnt n3 shellout menyusul kemudian...hihi
Kira sepanjang raya ni hubby bersama kitaorg selama 11 hari
ok la....buat hilang rindu....kalau x jumpa sehari esok dah balik....
kesian kami.....huhu

sebelum citer kisah raya...citer kisah puasa sikit...
alhamdulillah..irfan dpt berpuasa penuh sebulan puasa..
as aku janjikan sehari puasa penuh dapat RM1....walaupun irfan xreti menuntut duit..
tp aku tetap bg..hihi
syfqah lak kesian sikit...awal puasa n tgh puasa boleh dia uzur 2 kali
dah kena ganti dlm 14hari...
sian dia...mungkin tubuh baru nak serasi kot...aku kena 8 hari..
tp skrg dah stat puasa ganti n sunat sekali...
insyaallah..masuk hari ni dah 3 hari puasa ganti...

ok...citer pasal raya...
tahun ni beraya sebelah hubby..... thn lepas dah belah aku kan...
baju raya kami tema hijau turqoise...
eceli recycle baju masa kenduri kahwin adik hubby Hakim yang kahwin bulan 12 tahun lepas
cuma utk irfan n imran aku baru tempah sbb budak 2 org ni badan sgt cepat membesar...
kalau tempah awal2 sekali xmuat...
payah nnt...hihi

as usual...kalau turn raya rmh huby...
sehari sebelum raya aku dah gi rmh mak abah dulu utk buka puasa n salam raya....
biasanyer program belah hubby ni penuh,,,,,
then....belah ptg sebelum raya dah stat aktiviti masak memasak raya
dah seperti biasa jugak...
aku akan amik tender buat pulut palas je...
hubby n adik beradik dia yg lain akan amik masakan sorang satu...
aku this yer xde mood sgt nak bergamabr...xde la gmabar masak2 nyer
this year hubby amik job masak rendang ayam...
rendang daging adik kamal, masak lodeh lontong adik uda
sambal kacang dan ketupat kak long & hubby dia yg buat...
semua org ada job....hihi...
adik hakim je xde sbb dia mlm raya br sampai dari penang...
adik fahmi dah tlg ibu prepare brg n basuh ayam daging dari pagi..



ok....pulut palas mmg fav aku n irfan....ada sorang anak turun minat mak dia...hihi
n fav bapa mertua aku jugak 
aritu aku dah terendam 2kg beras pulut... 
daun palas lak aku beli since hari ahad..xrendam...
so....byk lak yg dah kering....
dapat kat 35bijik gak....baki pulut abis buat mkn mcm tu je
thn ni hubby pun nak belajar tlg bungkus ketupat palas ni...
ok la..ilmu diperturunkan dari mak aku ke anak menantu dia
malam raya mcm biasa tido la rumah mertua aku ni...
siap mlm tu ada buat takbir raya dari rumah ke rumah


cuma preparation aku agak kelam kabut bab baju2 semua
boleh aku tertinggal samping hubby n bj tido aku
mlm raya tu blk rmh kejap utk amik brg2 tertinggal
sib baik kampung dekat.. : P

pg raya...semangat semua org mandi pagi n bersiap.....
tgk budak bertiga ni....

snap gmabar dgn mama....
ms ni dah balik solat raya

with my man....
kami tahun ni puasa x turun byk kg...aku lost dlm 4-5kg je...
but still tembam...haha
hubby pun xlost byk...

aksi2 lepas solat raya...
ms nak tunggu semua bersiap sebelum bergamabr


hubby n adik lelaki dia hakim n fahmi....
yg berdiri tu nama dia fahmi...beza umor dgn hubby ms dia lahir 20 tahun ko
masih xleh lupa kelahiran fahmi sbb ms tu aku br je kenal hubby ms kat universiti tahun 2001 dulu


papa n anak2 lelakinyer

mama dgn satu-satu anak pompuan tunggalnyer

 photo family of the year 2016



sesi salam-salaman dan maaf maafan pada ibu n bapa mertua..

n last but not least...
my fav menu sepanjang zaman...
ketupat pulut palas mkn dengan kuah lodeh dan sambal kacang...
muah--muah-muah...



5 comments:

Nad MamaZN said...

selamat hari raya maaf zahir batin kak ilah n famili :)
meriah raya.. warna tema pun cantek..

sumysya said...

selamat hari raya ilah...sya pun sblum ni blajar balut ketupat tak jadi...ttiba tahun ni pandai lak balut,,sian mak balut sorang² sbb sume tak reti balut..

syawalsimpsons said...

ada lagi tak ketupat palas..nak G raya umah akak la....tahun ni tak blik utara, x dpt makan ketupat palas..hahahha..selamat hari raya kak

LYAfrina said...

cantik..
sedondon 1 family

salam aidilfitri
maaf zahir n batin

Iela Fazielah said...

tq semua.... soya...akak pun xpuas mkn ketupat palas tu.... tgh cari daun palas..nak repeat msk lagi....huhu

Related Posts with Thumbnails