Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

persiapan persekolahan anak 2017

assalammualaikum....

nak abadikan tentang kisah persediaan utk persekolahan tahun 2017...
nampak kenaikan harga buku2 dan baju sekolah anak2 yg sgt ketara

tahun depan syafiqah akan menginjak ke tahun 5 dan irfan akan naik ke tahun 2...
dari segi kenaikan kelas alhamdulillah..
syafiqah nampak peningkatan dari segi prestasi pembelajaran akademik
kelas pun dpt naik kelas...
irfan pulak persaingan sgt tinggi utk batch dia..tp still ok..

utk persediaan pembelian brg sekolah thn ni kami beli agak lmbat...
selalu hubby suka bl awal2..jadi saiz bj semua ada.. tp thn ni hubby tunggu duit. bonus msk 15hb....then br soping.
aku awal2 dah prepare list...kalau boleh mmg nak jimat byk..nak pakai je kain n bj sekolah this year...
tp bila suruh anak2 test bj n kain sekolah...
semua dah xmuat...
bygkan irfan punyer seluar sekolah keb. n agama sampai kena tahan nafas br dia boleh cangkukkan... naik betul badan dia..
kemeja pun dah ngam2 badan...
jadi xde choice kena bl baru jugak


syafiqah lak...mcm irfan...
tp dia makin tinggi... kain sekolah semua dah senteng dan pinggang ketat..
bj kebanyakannya dah comot kena watercolour..
so hubby ckp bl je semua yg baru

projek membeli bj kami ke ioi city mall
kebetulan ada parkson di situ...
n ada offer setiap RM380 boleh dpt voucer Rm50....
lepas bl dptla voucer rm110




itu pun bj kurung kakak sepatunya siz 15 xde... malas nak jln tempat lain..ada siz 15.5 amik jelah..
sbln ni pakai saiz 14.5.. dah pendek n ngam2 badan
kain saiz 28 sbln ni 26
bj kemeja irfan mmg xde saiz 15 dah abis
kami sambung bl kemeja irfan di giant seri kembangan. kebetulan bl brg dapur.
bl sekali kain sekolah agama n kain samping di giant ni




settle bab baju sekolah

jumlah keseluruhan utk pembelian baju adalah rm1.2 k bagi 6 pasang bj sekolah setiap seorang

yang mana :

Syafiqah

1. 3 pasang bj kurung sekolah kebangsaan termasuk tudung
2. 3 pasang bj kurung sekolah agama x termsk tudung (pakai tudung lama)
3. 2 pasang kasut dan 6 pasang stokin


Irfan

1. 3 pasang bj sekolah kebangsaan
2. 3 pasang bj melayu sek agama termasuk samping
3. 2 pasang kasut n stoking 6 pasang.


kalau dulu.... kos bl pakaian ni termasuk dapat beli seluar dalam dan bj dalam anak2..dan alatulis sekali.. yg ni dapat bl 4 helai tuala je..
mmg terasa perbezaan belanja skrg...

next perbelanjaan utk yuran dan buku sekolah pulak..

ni yuran tadika n nurser utk imran
total Rm720 bln xtermasuk yuran bln januari Rm370 = RM 1090
next year 2017 yuran naik lagi rm20
n duit ot cikgu naik rm7 sejam selepas jam 6.30 ptg


utk irfan n syafiqah... yuran transit student lama pun nak kena byr pendaftaran... 
xmasuk akal...
byrn bulanan transit pun naik dari rm150 ke rm160 sebulan
so total utk transit RM 420.00

utk yuran sekolah agama...
aku gi byr RM676.50 utk 2 org termasuk buku dan yuran bln 1 dan nov 2017 dan duit mengaji RM50 utk jan 2016


part buku sekolah kebangsaan lak hubby gi beli
aku gi bl tp org ramai sgt... beratur dah 2 jam.. kaki letih..ak suruh hubby lak dtg awal pagi
total utk buku sekolah kebangsaan RM400 xtermasuk bj pj utk irfan n syafiqah sorang 2 helai. 
biasala... bl lambat saiz dah habis

ni aktiviti balut buku sekolah

nama pada buku masing2 tulis sendiri


sib baik ada pembalut buku tulis segera...lega rasa
cuma buku teks ada yg aku rasa nak bl baru sbb buku dah teruk sgt
tp masih xjumpa kedai jual buku teks..
kot korang ada tau kedai jual buku trks boleh la bg tau...ada 2 buku yg dah nazak sgt.... kadang pelik...cikgu spbt x cek ke buku teks b4 bg pada pelajar?? hmmm

n the last part bayaran tambang van sekolah..
aku kehilangan semua no telefon dari kad sim hp aku
jadi...pd kengkawan blogger mmg no fon korang xde dah...
diana, nad, nett, mummy ayu, ecar dll...xde
sama jugak dgn pakcik bwk van sekolah budak2 ni...
aku tgh pikir camne nak hubungi pakcik bas sekolah
rasanya bas sekolah RM 300 kena byr utk yuran bln jan dan bln nov. 2017

kisah pasal kad sim hp 012 aku yg menyebabkan aku hilang semua no. fon..
kisahnya last week.... aku dpt msg dari maxis suruh aku tukar simcard 4g baru
aku buat bodo n abaikan..msg tu aku dpt hari jumaat
then hari sabtu tetiba terus sim card aku kena bar
jadi... ms gi bl bj sekolah kat ioi hari ahad...kan ada maxis centre
aku terus gi tukar  sim baru..
the best part..lepas tukar hubby siap tanya..kad lama ni sy buang ye
aku boleh ckp..buangla..sbb hati happy giler sbb hp dah boleh call n wassup
esok hari isnin nak gi keje..aku nak call opis mate..
sekali tgk contact no.. 95% no. contact xde ok.
sbb simcard tu aku guna since thn 2003..dari aku pakai hotlink now dah pakai postpaid
hp bertukar..tp sim xpernah tukar...
nasib la... kan... 

ok... back to cerita persiapan sekolah..
total cost belanja hubby spend this year RM4k
aku blkan alatulis RM100 n beg rasanya x tukar baru kot..sbb bag sekolah ok lg...
daaa

3 comments:

- dieyana - said...

semakin maju Negara, emakin maaaju kita kena keluar, kan. huhu, sedih2. Apa boleh buat, kenalah kita as a parent, manage duit betul2 kan...

baju sekolah dan semua2 t, mmng harga dah naik... nk tak nak, kena juga beli, dh mmng itu keperluan sekolah mereka kan..

adeQ said...

buku hancur tu tiap2 tahun pon ade kak.. sy jadi cikgu kelas kan.. kalau time antar buku tu.. mmg sy standby terus salotape... kalau akak nk beli buku, area putrajaya ade satu kedai buku nama pustaka rawang kat presint 8 deret kedai yg ada smo tu ade kak.. hehehe

Iela Fazielah said...

tq adeq..akak gi sana nnt... xpe la bl buku teks br utk sekolah.... kesian anak nak bljr...

Related Posts with Thumbnails