Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Kisah Sepanjang mengerjakan umrah di Mekah

Kisah umrah....

Lama aku simpan dlm draf n3 ni...
mencari ms nak cerita n karang ayat...
Hmpir sebulan dah aku blk dr mengerjakan umrah...
masih teringat2 lg pengalaman bertawaf n bersaie...
terasa ms sekejap sgt gi sana
6hari di mekah mcm xterasa...
setiap waktu dihabiskan dgn membuat ibadah je....

Jika diberi rezeki lebih...
ingin je nak buat umrah lg....
tp kata akak opis...umrah pertama wajib...
jd.... lebih baik kumpul duit utk mengerjakan haji dahulu...dah buat yg wajib dan rukun....
br la pergi umrah lg....
betul jugak....

Kalau nak cepat gi haji....
kumpul je duit rm20k...
mohon gi hj guna pakej tabung haji
insyaallah....bila ada niat...
allah akan mudahkan kita
sesungguhnya bila tiba ms kita dijemput ke Rumah Nya lg...
 Insyaallah...akan tiba jua

So....utk catitan kenangan mengerjakan umrah....
smbungan dr n3 last dulu...
jam 3 pg kami turun urk mengerjakan umrah pertama....
eceli ms ni ada kes berlaku kat aku ....
nnt last n3 aku citer...
so....aku buat umrah mcm biasa...
tunggu di lobi n ikut ustaz dgn ahli kumpulan yg lain....
kul 4 pg kami gerak menuju ke masjidilharam

Tp betul la....bila dah ramai2
jln dlm group pun...
bila msk masjidil haram...
punyerlah ramai org...
berpecah jugak....
memandangkan group kami ramai yg berwheel chair...
ustaz n kami sendiri cadangkan utk umrah pertama kami buat di tingkat 1 dibahagian ring atas....

Saat msk masjidil haram....
berhenti jap bc doa....
berjln msk ke dlm...kagumnya tgk masjidil haram....
kami melalui jln ke tawaf area yg di tulis dgn perkataan MATAF
oh ya kami msk ikut pintu sblh kiri king fadh...sbb laluan utk wheel chair xbyk
samapai je di kwsn tawaf...nampak kaabah...
berderau darah...ya Allah...besar kuasa Mu Ya Allah..
menangis sebak sambil membaca doa memandang kaabah....
terus berjln menuju ke lampu hijau.
samapi je terus berniat
YA ALLAH, AKU HENDAK TAWAF BAITULLAHILHARAM 7KALI TAWAF UMRAH MAKA PERMUDAHKAN LAH DAN TERIMALAH IA DARIPADA KU KERANA ALLAH TAALA....

Maka bermula pengalaman pertama mengerjakan tawaf....dlm mengerjakan tawaf...rukun kena betul2 jaga...bahu kiri xleh lari dr kaabah...kalau ada org yg berlari n rempuh..aku stop. Sbb boleh beralih bahu kita. Tgn aku sambil tolak wheelchair mak aku pegang kain telekung takut terkena makmum lelaki... walaupun mazhab kata xpe kalau xde syahwat.. tp mcm xbest... ms ni nasib baik aku pakai telekung biasa yg panjang....kalau time adik aku lak yg tolak mak...aku prefer pegang buku umrah dgn tgn kedepan n sorok bwh telekung.. air wuduk kena jg...

Mmg akan ada org yg akan pegang kita...tolak kita...tetiba cross melintang kat depan...eh..mcm2 la... sambil tawaf bc doa dlm buku, dan berdoa apa yg aku dah niat nak doakan. Aku siap bl buku kecil n tulis apa sahaja doa yg aku nak doakan... even doa kawan2 kirim yg akh suruh tulis aku salin semula n bckan semasa bertawaf, saei dan berdoa di hadapan multazam dan hijr ismail...berulang2 kali bc... rasa sebak sgt setiap kali bila berdoa..lebih2 bila doakan kesejahteraan utk diri, suami, anak2, dan ibu bapa....

Ustaz kata, doa yg dibaca dgn kesungguhan sehingga mengalir air mata..insyaallah...akan diterima Allah...amin...

Oh ye... teringat ms tgh buat tawaf..jam 5pg camtu msk waktu subuh...
semua org dah stat berhenti tawaf n amik port utk solat subuh...
 kami tunaikan tawaf ni pd pg jumaat.
ms solat...rakaat pertama...imam bc surah...
pastu tiba2 imam ckp allahuakbar n sujud...
pastu imam bgn semula n sambung bc ayat quran dlm rakaat pertama...
aku dah konpius...
pastu solat rakaat kedua mcm biasa tp xde bacaan doa qunut. Rukuk n salam mcm biasa...
blk hotel tu aku tanya pada makcik2 yg dah pernah buat hj n umrah...dia kata...
di mekah n madinah xde doa qunut
dan setiap hr jumaat mmg imam akan buat sujud sajadah semasa solat subuh...ooo br tau
tp mmg sedih jugak sbb ms tanya..makcik tu ckp mcm riak sikit..
aku pun terkejut dan terkedu...
makcik tu ckp: "mmg setiap hari jumaat imam akan bc surah sajadah dan sujud sajadah waktu solat subuh.... xpernah gi masjid atau surau ke?"
sedebik dia fire kat aku n kakak....
tercengang.... bkn xpernah gi solat kat surau...
tp aku xpernah la solat subuh kat masjid or surau....
solat lain adalah...
even ms sekolah pun buat qiamulillail...xde lak ustaz solat subuh dgn sujud sajadah...
time ngaj jumpa ayat sajadah..ye terus sujud sajadah...
sedih la kejap.... tp kami ucap terima kasih kat makcik tu sbb bgtau..
hilang la rasa conpius kami.
ustaz pun lupa nak pesan kot... tu yg kami xtau...
lg pun kata 1st time.... mmg la tercengang2

Inilah gmbr umrah pertama ku selepas tamat mengerjakan tawaf di ring tingkat 1..
lepas abis tawaf...kumpulan kami dah berpecah...xpe...kami cr sendiri jalan utk menunaikan saei pulak. Kami buat saie di tingkat bwh yg betul2 atas bukit safa...
sejuk je pijak batu bukit safa...bergilir2 tolak mak dgn adik lelaki n akak aku
..tp along pun xlarat sgt tolak mak...dia nak jln bwk diri lg... 
mmg terasa la sengal2 kaki n tapak kaki.....
paling mencabar bila nak smapai kat bukit safa n marwah...
nak tolak mak naik bukit... mng kena berlari tolak wheelchair....kalau x...xnaik ko
mak leh thn berat..110kg...

ms saie ni mmg amik ms sgt...
penat kami stop n dudk kejap..minum air zam zam yg mmg ada disepanjang jln
then sambung jln blk..
last sekali kami bertahalul dgn menggunting rambut utk keluar dr ihram
nak tahalul...kena potong rambut sendiri dulu br boleh tolong potong rambut org lain.
Gunting jgn lupa bwk...


gmbar umrah pertama...tawaf n saei...
adik aku rambut ms ni xleh blah....
dah xleh pakaj minyak rmbut bagai...kencup rmbut dia..
haha

Kami abis saie dah jam 7.30pg la...
cuma kejadian xleh lupa...
kami betul2 sesat nak cr jln keluar dr kompleks saie tu nak blk ke bilik hotel...
rupanyer salah keluar pintu..siap naik eskalator ke tingkat atas...
turun bwh blk smpai jumpa kawsn pengurusan jenazah...
naik turun kat stengah jam la...
tanya pak gad xleh speaking lak..
last2 dpt kuar..rupanyer nak ke pintu king fadh kena melalui kawasan tawaf semula utk jln dekat...
kalau lalu dlm masjid mmg jln jauh giler...
n the kelakar part... akak aku pun hilang ntah kemana ms ni..
n kami bwk selipar dia sbb sangkut kat wheelchair mak..
tawakallah jelah along nnt blk hotel pakai stokin tawaf...
sib baik hotel xsmapai 50meter pun dr masjid....

Alhamdulillah....settle.
samapi hotel terus gi mkn dulu kat kafe
then br naik hotel n berehat....
blk tu kami mmg sgt kepenatan sbb smlman x tido....
tp still xleh tido beriya sbb jam 11.30 pg waktu sana kena bersiap ke masjid utk menunaikan solat zohor pulak...
kalau lambat nnt masjid n dataran penuh... azan jam 12tghari xsalah

ni jadual program kami sepanjang di mekah...


Mmg kami kena byk adjust ms n kurang tido sbb nak beribadah di masjidilharam...
kalau gi solat asar...lepas isyak br blk utk dinner n blk bilik.
Utk solat subuh...seawal jam 2pg aku dah bgn utk mandi dan bersiap ke masjid..
nak dptkan solat sunat tahajjud di masjid sblm azan subuh jam 4pg...

Hari sabtu 11.4.15...
dlm pakej umrah kedua dimana kami akan ke Tanaim di masjid Saiditina Aishah berniat miqat di sana
bersarapan dulu di cafe sambil mengadap masjilldilharam





Kami ke bas melalui terowong dan jln dibwh dataran masjidil haram ni...
oh ye.... sabtu tu adik aku blk dr solat subuh terus botakkan kepala...
katanyer ada pak arab tegur rambut dia panjang...
terus gi kedai gunting n botakkan rambut...

ni depan hotel  bergerak beramai2 ke bawah terowong utk menaiki bas ke tanaim

ni kami di masjid saiditina Aishah
solat sunat 2 rakaat dan tahiyatul masjid dimasjid ini...
kemudian aku berniat umrah bersyarat.. umrah sunat utk umrah kedua

kami pulang semula ke mekah dan mengerjakan umrah kedua..

muka gembira sbb dah settle buat tawaf...
dan sangat bersyukur sbb ms ni mmg berniat...
nak sgt bwk mak membuat tawaf disebelah kaabah di bahagian bwh sekali

ckp kat mak.... kalau ada rezeki...
kita cuba turun ke bawah ye mak..
selalunyer wheel chair mmg xleh msk ke kawasan bwh...
mmg rezeki... sbb haritu xde guard jaga kat escalator tu...
ramai yg berwheelchair dpt masuk sini


settle tawaf...
solat sunat dan berdoa di hadapan multazam

kemudian kami menunaikan saie pulak...
kali ni naik skooter pulak...
serius..sakit kaki smlm masih belum hilang...
dgn nak tolak mak lg... mmg sgt xlarat...
jd...kami amik scooter 2 bijik...
memandangkan nak bc doa dan nak bwk scooter....
scooter mak kami attach blkg,.
adik aku bwk n aku bc doa sepanjang perjalanan...
along pun xlarat 
scooter ni naik ke tingkat 2...
sebijik secooter 50riyal
aku n ali naik berdua..muat
along n mak xleh kongsi...dedua beso..haha


alahamdulillah.... jam 10 pg settle umrah kedua...
ms ni....mak n along naik bilik jap..
aku n adik ke pejabat andalusia utk mohon salinan passport
tujuan utk bl simcard
kat sini.... nak bl simcard kena tunjuk passport....
ustaz ckp lebih secure berbanding bl di airport
takut kena tipu...

ni kad prabayar aku...30 riyal je.. dlm ni ada SR25 utk kredit
tp serius..nyesal lak bl simcard utk call..
baik bl simcard utk internet....baru SR40 dapat 2G internet
sbb lebih baik berinternet dr call....lgpun bukan boleh call selalu pun
mahal lak tu...
mcm akak aku dia hidupkan celcom roaming..sehari RM38...
xpe..along byk duit....huhu

di sini....aku lebih suka ke masjid...
di masjidilharam...bila2 masa boleh solat sunat..
xde terikat dgn waktu tahrim...
dan boleh baca alquran...aku niat nak khatam..
tp xmampu..dpt bc 2juzuk je sepanjang gi mekah...

kwn2 opis selalu pesan..crlah pahala dgn memandang kaabah...
tp sayang....dr dlm masjid xnampak kaabah kecuali ke area tawaf.. 
sbb masjid dlm pembinaan pembesaran...
jadi diaorg tutup dgn dinding di kawasan tawaf dan kaabah
dr bilik hotel xnampak kaabah....
sebab terlindung oleh ring2 dua tingkat utk tawaf tu

mcm ni keadaan di sekitar kaabah...
nak tgh kabah ms berdiri di ring ni mmg kena dtg dekat2 tpi..kalau x..mmg xnampak


memandangkan aku bw mak naik wheelchair...
nak solat dibahagian solat dlm masjid pun agak sukar...
sbb tempat sentiasa penuh...
ada je tmepat sebenarnyer tp kena menyelit
biasanyer org suka solat n tidur, bc quran smapai masuk waktu
lg pun.kalau dah keluar dr masjid..nak msk blk..tempat dah penuh...
tempat yg biasanyer kosong utk bersolat adalah di tingkat 2 dan 3...
naik eskalator je....

keadaan dlm masjidilharam...
biasanyer org berwheelchair akan dok depan sekali...
senang nak kuar msk

ni keadaan org beriktikad dlm masjid mengisi ms terluang di mekah...
mengaji dan solat sunat...
kalau penat... tidur la kejap...
masih teringat2... seronok walaupun penat...
ustaz pesan..sayang kalau kita bazirkan waktu di sini dgn bersenang lenang dlm bilik...
bykkan buat solat2 sunat, qada dan tawaf sunat...
aku suka buat tawaf waktu nak lepas subuh dan lepas asar.... org xberapa ramai...
yg penting... xpanas sgt...


ni tawaf aku buat ms hari keempat 13/4/2015..
ms ni jam 8.30 pg kot... 
ms ni bulum lg jumpa lipstik mekah...
bibir kekeringan...mslh aku yg ketara walaupun dah pakai pelembab bibir...
oh ye..kat hidung aku tu penutup hidung...
kat area tawaf mmg kena pakai nosk ni sbb habuk construction teruk
bayangkan lah..bukit batu digrill..
dan hotel2 sekitar di robohkan
gamabr atas ni hari kelima aku bertawaf 14/4/2015...
aku akan snap gmbar lepas abis tawaf dan suka gi buat tawaf sorang2...
gi berdua dgn adik pun... nnt mesti terpisah...
aku suka jln slow sambil bc doa...
kebayakkan..aku berkesempatan bersolat betul2 didepan kaabah 
tp aku xmasuk pun kat hijr ismail...org terlalu sesak...
cuma lalu dan berdoa...
utk ke hajarul aswad....xdpt nak sentuh sbb terlalu ramai org dan berasak2..
akak aku dpt cium hajarul aswad...
tp dia byr sikit pd indon yg dtg nak bantu n kepung dia supaya boleh sentuh hajarul aswad....
sepanjang di mekah aku dpt buat 4 kali tawaf sunat...alahamdulillah

utk aktiviti hari ke4 kami ada lawatan luar dimana kami ke jabal rahmah...
dan melawat kawasan mengerjakan haji seperti di jabal thur, mina dan arafah...
pd yg ingin mengerjakan umrah sunat ketiga.,,,
boleh siap2 bw pakaian ihram utk disalin di masjid di Jaranah

1st kami dibawa ke Jabal Rahmah
tempat pertemuan nabi adam dan hawa selepas bertahun berpisah turun dr syurga...
sempat berdoa semoga jodoh aku dan suami dipanjangkan dan berkekalan bahagia sepanjng hidup kami dan jumpa semula diakhirat nnt


kemudian melawat kawasan haji

blk tu kami buat umrah ketiga....alhamdulillah..selamat
tp penangan bersaie 3 hari berturut2 mmg terasa....
tawaf xterasa sgt lebih2 kalau kita bertawaf di bahagian bawah betul2 berdekatan kaabah
kalau tawaf di ring..terasa jauh...
rindunyer...

ok..aku nak citer sikit..pasal kes yg aku ckp kat atas sekali..
eceli..kan aku lmbat mkn ubat tahan period..
so hormon xberapa stabil...
jd ms hari pergi 9hb tu kita dah seharian dlm flight semua... agaknyer badan sgt2 penat
tp sepanjang 9 jam dlm flight..aku kuar msk toilet.. aku still suci...
tp nak jd certia n duagaan buat aku..
lepas aku check in hotel tghmlm tu..
ms gi toilet tu ada kuar stain coklat setitik..
hati dah risau..tp aku yakin xde pe...
thats y aku buat jugak umrah pertama dgn group tu...
then abis tawaf aku tahalul mcm biasa...

then bila kami ke tanaim ms hari kedua...
blk dr umrah sunat kedua..kan kaki ke pej andalusia
ms tu aku tanya pada ustaz pasal kes aku ni
rupanyer kata ustaz... nak ikutkan aku kira terperiod la jugak..
sbb kalau ikut kan time mmg dah ms aku dtg period..tp sb aku amik ubat...
badan huru hara..
jadi..umrah pertama aku tu xdikira...
xperlu byr dam sbb aku niat bersyarat n telah bertahalul..
dan dah lebih 24jam pun ms aku buat umrah kedua di tanaim
jd.. umrah pertama aku dikira ms umrah ditanaim...
alhamdulillah..walaupun sedikit terkilan..tp aku tetap bersyukur
tak kena dam n xde masalah lepas tu...

oh ye.. hari ke empat ada ziarah luar dimana itu pakej option kalau nak amik
iaitu menziarahi hudaibiah melawat muziuh kaabah dgn byrn SR25
ladang unta xleh lawat sbb ada virus ms ni
kerajaan malaysia melarang semua jemaah umrah malaysia ke ladang unta
tp aku xfollow sbb aku amik pakej mendaki gua hira
tp syang...dedua aku xdpt pergi sbb xramai sambutan nak ke gua hirak
ramai org tua dlm group aku..sedih..
xde rezeki..lain kali kot kalau dtg lg...

tp pengalaman pertama ke mekah sgt sukar diamabrkan keseronokan
biasa kita tgk gmabr je...
bila dah dtg... masyaallah... seronoknyer..
dgn udara sejuk mcm kat cameron..
tp maybe aku duduk hotel dekat...xla terasa penat
tolak mak pun xterasa..sbb dr pintu masjid king fadh..terus masuk ke hilton

aku sedang berdiri depan pintu masjid menghadap hilton

inilah pintu king fadh tadi..

oh ye...
last.... nak certia dugaan terakhir aku bila dihari akhir kami nak gerak ke madinah..
aku tiba2 didatangi period...
walau pun ubat mkn tap2 hari xmiss masa.. tp dah Allah takdirkan nak kelaur
keluar jugak
aku siap SMS dgn doktor kat UPM..
jd.. ms tawaf wada. aku xdpt join
cuma melambai masjid dr jauh je.....
sedih sgt.....
tp paling kami adik beradik rasa sgt gembira bila mak sepanjang di sini..
dia xmau jln lansung sbb dia sakit kaki
tp kuasa Allah..ms tawaf wada... along bwk mak ke Kaabah dibahagian bwh...
saja mencuba kot leh bwk wheelchair while Ali sorong wheelchair mak
nak jd certia... rupanyer ali kena halau dgn wheelchair..
mak n along turun eskelator
tp mak jln laju je menonong ke kaabah...
last2..mak berjaya tawaf dgn berjalan kaki sambil dipinpin along
kuasa Allah..
tp tawaf maksimum 20 minit kat bawah tu jd 1jam lebih sbb ada beberapa kali mak stop utk rehat..

nnt sambung certia aktiviti jln2 n soping sikit2 di mekah ye sbelum cerita ke madinah....
daaa




5 comments:

sumysya said...

huu seronoknya muda² lg dpt gi dah sane... nak tanya nk download frame gambar ni pakai apps ape?

Nad MamaZN said...

bestnya baca pengalaman akak kt.sana...
moga ada rezki kami plak pasni...

Iela Fazielah said...

Sumysya: semua gmbr ni ila guna photogrid yg ila download dr apps dlm playstore..utk desktop version..ila guna photoscape yg didownload free dr internet...cubalah...

Photogrid ni jugak k.ila guna utk resize gmbar utk instagram...student yg ajar ni...

Iela Fazielah said...

Nad...alahmdulillah...tp semangat rasa nak gi lg membuak2...

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam iela,
alhamdulillah
rezeki uols
sonoknya baca pengalaman uols

Related Posts with Thumbnails