Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Kisah Ke Langkawi: Lastday dan raya haji

bismillah..

n3 terakhir pasal ke langkawi n cuti raya haji
gigih nak abiskan jugak taip
sbb kebanyakan n3 aku gi jln xde ending
sbb masuk n3 ke 2 aku dah malas nak taip
dgn kekangan keje yg sibuk
blk rmh jgn harap aku nak pegang komputer
xpernah on langsung ok
aku blk rmh je terus bukak peti sejuk keluarkan lauk n tanak nasik
pastu pung pang2 masak kat dapur... jam 8 paling lambat dah kena ready sediakan dinner
then mandi, solat n mkn
kemas dapur n kemas rmh
jam 8.45 dah terbaring atas katil okeh
janji rmh kemas, sinki clear, dapur berkilat
mknn xde satu pun atas meja....
kain baju letak tepi...
esok pagi sambung
panggil anak2 suruh buat keje sekolah
jam 10 semua dah msk bilik masing2
aku ngadap fb jap sebelum tiba2 hp tu terjatuh atas muka aku
maksudnyer...aku dah terlelap sambil tgk fb
pastu babai smapai esok pg jam 4 aku bgn utk uruskan pakaian anak2, beg sekolah n kerja rmh yg lain...
itulah rutin harian

jadi biasanya aku update blog tghari nak lunch kejap n kul 5 lepas opis hour
kalau rajin..
kalau xrajin tu yg xupdate..haha

ok....citer ending aku n family blk dari langkawi adalah hari raya haji isnin 12 september
serius rasa rugi xpuasa sunat 3hari akhir b4 raya haji
dah tgh bercuti kan...
pastu hari raya haji tu kat langkawi semua kedai tutup ko
nasib baik kain baju bercuti aku dah settle laundry mlm ahad tu kat kedai dobi layan diri
mmg ini adalah aktiviti wajib aku bila gi bercuti
sehari b4 balik kl mesti siap2 cuci baju kat dobi...
aku borak dgn budak opis..diaorg xpernah terpikir nak buat mcm ni
ni aku bg tau supaya senang keje korang bila blk dr bercuti 3-4 hari
siap2 bwk bakul bj kotor je msk dlm kete
ko blk kampung ke...bercuti ke..
baju kotor msk bakul je terus...hari last day b4 balik esok ko gi kedai dobi layan diri or gi kedai dobi biasa pun boleh
ko gi basuh bj kat situ...sejam je kot...paling lama sejam stengah
modal rm10 je kot...
siap baju bajan pakai 3 hari dah cuci
tinggal nak blk esok..bj tido mlm, bj mandi kolam xsempat kering n baju pakai ms blik je korang nak urus ms dah smaapi rumah
bj korang bercuti tu dah boleh terus gantung or simpan dlm lemari ok...

then kami tido dgn nyenyak di mlm akhir
esok tu brakfast last kat hotel....
aku susah hati sebenarnyer takut xjumpa pulut palas n lemang
mmg xjumpa pun ms nak blk tu
hotel mana ada lemang or ketupat palas...haha


sarapan hari last day b4 check out

nah mkn puas2 sbb harini ni nak jln jauh...
aku siap bwk baju kurung sebenarnya
kata raya kan
sbb plan nak singgah kampung jiran depan rumah kat arau
hubby marah ok...haha tipical kampung dia kata aku....hahaha

bergamabr dgn syafiqah sementara hubby amik deposit hotel utk checkout...
beg baju semua dah siap masukkan dlm kete...
kuali, pinggan mangkuk mmg xkeluar dr kete pun lepas beli..coklat je bwk naik atas msk bilik..takut cair kan

dari pekan kuah..kami round2 kat jeti langkawi jap...
airport je ramai org...kedai lain semua tutup
then gi pantai cenang pun semua kedai tutup
minyak gamat pun xdann beli
berdoa adala kedai bukak di pagi raya
alhamdulillah...ada 1 kedai bukak...dpt aku bl t-shirt langkawi sehelai...
wajib aku bl time bercuti n 20 botol minyak gamat
then kami terus ke Dermaga Tanjung Lembong jam 10.30pg...
feri ke kuala perlis jam 12 tghari
tapi kena ada kat dermaga/jeti 1-2 jam awal



standart sampai dermaga bila bwk kete
kena parking tepi, then ke pejabat imegrese utk amik pass yg akan diprint oleh pegawai imegresin
just tunjukkan tiket feri balik yg kita dah booking online aritu...



then kami beratur beramai2 dgn kereta2 lain yg naik naik feri..
dalam 4 baris kot
lagi 30 minit b4 naik feri baru pegawai imegresin akan dtg ke setiap kereta utk cek brg apa yg dibeli
biasanya kereta plat KV or langkawi yg diaorg cek lebih...
kita yg bwk kete plat luar xde msalah
yg penting diaorg tanya bape byk kain batik korang beli??aku xbeli sehelai pun kain batik..hihi
just bukak bonet kete je...
duduk lebih 3 hari xde masalah n xkena cukai pun

then baru kami naik feri roro semula
mcm masa pergi...budak2 sibuk nak duduk kat tingkat atas..
kat dalam feri ada jual makanan..semua sibuk nak mkn megi cup...layankan
sebekas rm3.50



dua jam 5 minit perjalanan...akhirnya kami tiba di jeti kuala perlis

tamatlah cuti2 kami di langkawi...
mmg seronok..

dari jeti dah msk zohor..solat jamak kat masjid kuala perlis..then kami terus ke arau...
call jiran ckp kami dah samapi kuala perlis
sementara jiran gi beraya,...
kami menyinggah di kedai pancing dulu....
hubby nak beli joran baru....

then kami ke Padang Besar....


punyerlah jauh memabdu kat 70km ko
sekali rupanya kedai2 kat padang besaq tutup ko...
ada 1 ke 2 je kedai yg bukak...tu pun kedai cina
harapan nak mkn pulut mangga berkecai..huhu

then kami tuggu jiran jemput kami dr padang besar terus ke rmh dia
mmg seronok sekali sekala dtg kampung
kami xde kampung
kena pulak rmh jiran ni ada kolam ikan...
siap ajak memancing ikan....
n aku paling xsabar nak mkn pulut palas....
kena dgn rendang daging...
heavennyer rasa....raya kan
rupanya belah kedah, perlis n kelantan serta terengganu..
mereka sambut raya haji meriah
thats y semua kedai tutup
 xpela....

kat rmh nana....
1st sekali dijamu pulut palas..my fav tu ..
sedapnyer pulut palas...tq makcik...
dah borak2.... nana bwk ke kolam blkg rmh...
tempat anak2 dia selalu memancing ikan



suka budak2.... kolam ni bersambung dgn parit..pakai umpan cengkerik
xdpt pun ikan...

dah puas memancing...round2 tgk sawah...
boleh tahan jugak ayah nana ni...
pencen dari kilang tebu.. dia bl traktor n lori..dia usahakan tanah bendang..
amik upah uruskan sawah2
siap ada kebun lg tu

budak2 xpernah pegang pokok padi

siap nak jln atas batas sawah...
plan asal kami tido di perlis lak...
tp hubby lastminit tukar plan...
dia nak blk kl mlm tu jugak...

with nana jiran depan rmh.. 
beraya di kampung nana


kami stay sampai mkn mlm...
budak2 sempat mandi dulu...
mak nana masak nasi n lauk daging goreng...
serius sedap walaupun simple...
b4 balik siap ayah nana bg kami 3sisir pisang emas, dan sebotol kicapn sos home made...tq nana
percutian yg sgt menyeronokkan..

kami gerak blk kl jam 9mlm...
samapi di rmh jam 3.30 pg...
aku mmg tido sepanjang jln..
kejap2 je bgn tanya dah sampai mana...
to my hubby...tq sbb support sepenuh percutian ini..syg awak ketat 😄😄😘😘😚





No comments:

Related Posts with Thumbnails