Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

persiapan untuk menunaikan umrah (Part 1)

Bismillahirrahman nirrahim...


Seperti yg dijanjikan...
aku nak share sikit pengalaman nak mengerjakan umrah
untuk aku yg kali pertama nak menjejakkan kaki ke tanah suci...
sesuatu yg baru pada aku
even dlm family....
cuma keluarga mertua selalu pergi...lain la...
kakak2 opis pun semua dah selalu pergi...kebanyakan semua dah gi haji
alhamdulillah,....mereka byk membantu
bagi tips...
tpkan...cakap dan cerita... lain tau
bila sendiri nak pergi....baru tau...
byk benda nak fikir...nak kena buat
tak la susah...tp agak renyah....
lebih2 kita mmg zero...bj jubah xde...
passport pun xde...serius...aku dulu gi jln obersea pakai group passport...
haha...

so...aku nak kongsi sikit pengalaman nak tunaikan umrah
mana tau...
kalau2 kita ada plan nak gi..
nak pilih syarikat apa...nak sediakan apa...
aku listkan..tp pembacaan dlm blog sgt byk membantu
tp biasanyer xsemua org cerita lengkap
kena bukak byk blog...
org ni citer kisah travel agensi
org ni citer kisah brg nak bwk
org ni citer kisah utk persiapan..tp mostly version dia sama
cuma cara penceritaan
tpkan...thn 2015 ni mmg byk sgt cekadak kata ustaz
visa nak keluarkan pun susah...
prosedur memacam..
dah agak menyusahkan...
ok..
aku list n korang bc la ye...
kot ada tetinggal aku add on la...
kot ada nak share or bg pendpat tmbahan...
korang komen je ye
aku copy senarai dari satu blog ni..tp lupa blog mana
tp kalau tuan blog tu terbaca... minta halal ye...
sbb jumpa je aku copy n print...
mmg byk membantu.... xingat dah komen kat blog tu or x...
semoga perkongsian ini dpt membantu

1) Pemilihan Tour Agensi

ada byk travel agency yg menawarkan pakej umrah...mcm aku tanya kawan ofice..ramai yg amik pakej dr Andalusia Travel & Tours. ...byk lagi yg lain contoh rayhar, dll... pada aku kalau nak pilih...amik syarikat yg gah..yang mmg xde masalah lebih2 bab visa...sbb mslah buat umrah ni adalah pengeluaran visa. thats yg walaupun aku tau Andalusia xde masalah...tp xberani nak war2 awal sbb sekali visa xlepas...segan lak org dah sibuk wish bagai...tp xjd gi...hehehe..

pastu..kalau boleh cari je agen...biasanyer dia buat semua... kita deal dgn dia...dia daftarkan..dia collect passport n semua dokumen...dia gi buatkan visa semua... tiba masa..dia hntar bag semua.. tp ingat...duit byrn jgn bg cash kat agen lak...bank in terus kat agensi... mcm aku...semua byrn aku byr terus ke akaun akaun Andalusia...

oh ye, bab pilih pakej pun kena amik kira... daftar la awal utk mendapatkan rebet... mcm aku dah plan nak gi thn ni awal tahun... since thn lepas ms andalusia keluar buku baru utk pakej next year biasanyer ada rebet utk pendaftaran awal.... booking pakej Rm300 je... 
kalau gi group ramai2 lg jimat leh mintak diskaun ye...pastu mari menyediakan dokumen yg mcm2 kerenah dia nak...

sebelum tu....meh tgk perkara yg diperlukan utk penyediaan visa

sekarang ni..nak kuar visa byk detailnyer...
kena ada mahram bagai...
then dokumen leh tahan byk...

Ni aku attach gmabr..malas nak taip

ni keperluan dokumen 



1) Renew pasport /Buat passport


pd sape yg tinggal lg 6 bulan nak expired passport...sila la renew...
mcm aku xde passport...aku kena la gi buat..ms aku buat last year, lom ada diskaun lg... tp aku buat yg murah je...rm100 utk 2 thn...tp mmg kena cuti la sehari...leh rujuk n3 buat passport kat sini....oh ye..aku buat di putrajaya,,,berdekatan dgn JPN...sbb lepas buat possport kena sahkan IC dan, surat beranak di JPN pulak



2) Cop Pengesahan JPN untuk sijil lahir dan IC
yang ni keje renyah sikit... skrg ni kena dptkan cop pengesahan dari JPN...aku sbb buat passport kat putrajaya sebelah dgn bangunan JPN..aku jln kaki terus ke situ. Mcm akak n mak aku..di sentul ada UTC...so mereka ke JPN UTC sentul utk cop dokumen tu. syarat lain...owner kena ada ms diaorg nak cop pengesahan. Kalau x..jgn harap diaorg nak cop




3) Gambar ukuran VISA
Ambik gambar utk buat VISA umrah (latar belakang putih tudung hitam or gelap...) 


4) Injection (Suntikan)
mcm aku keje kat PKUUPM....vaksin ACYW135 meningitis  ni kena order....harga RM100 gak...sbb PKU xsimpan vaksin...kalau ada permintaan br diorder...aku ada bc kat byk blog... katanyer kat klinik kesihatan putrajaya pun ada... murah....



mcm akak, adik n kakak aku dptkan di klinik swasta klinik kita x salah di sentul. Rm130 satu suntikan.
Akak n mak aku amik extra injection...diaorg amik meninggococcal ....sbb akak aku ada asma..n mak pulak dah berumur...takut kalau ada masalah pernafasan... jadi amik extra vaksin


                                
5) Cop Pengesahan Surat Nikah 
Yang ni utk pasangan yg dah berkahwin or mcm aku husband xpergi...tp aku still kena lampirkan surat nikah bersama letter of consent dari suami. Letter of consent bc kat bwh... cerita pasal surat nikah dulu...

Aku kan org KL... kawin n daftar nikah di JAWI KL.... blk dr Imegresen n JPN tu drive ke KL lak... si irfan teman,,,segan ko gi JAWI...panjat tangga tinggi.... bwk anak lak tu.. mcm org nak gi buat aduan nikah cerai lak...segan ooo...tp proses xlama.... kejap je...haha


6) mendapatkan tandatangan Letter of Consent
Kes ni jika pergi bersama mahram yg lain dari pada suami. Mcm kes aku, suami xikut. Mahram aku adalah adik lelaki aku. So,  letter of consent pihak aku, suami sendiri kena ke Pesuruhjaya sumpah utk dapatkan tandatangan. Dan paling penting... pesuruhjaya sumpah tu mestilah org Islam or muslim. Di dlm bangunan JPN putrajaya mmg ada pesuruhjaya sumpah. Hubby blk OS bln 12 haritu kena gi sana n dptkan sain. aku pergi bg pihak suami kena halau ko....

Mcm akak aku pun kena isi borang letter of consent yg ditandatangi oleh abah aku sbb abah xikut. Akak aku pun guna adik lelaki kami sebagai mahram. Cuma along xkawin lg.. xyah la kepilkan surat nikah. Utk di sentul...pesuruhjaya sumpah muslim ada di jln Ipoh dekat bangunan Perkim. Abah pun kena gi sendiri bwk surat ni.

pasal cop di wisma putra semua agen yg uruskan. Aku bg dokumen IC, Surat beranak, passport n gambar je ke dia n urusan lain semua agen yg buat.

Kes mahram ni disebabkan pada 9 April 2013 yang lalu kerajaan Arab Saudi telah mengeluarkan syarat sedemikian.. makin ketat syarat2 nak wat VISA umrah, kalau dulu ada istilah tumpang mahram, but now dah x boleh.. wat umrah grouping ramai2 tanpa mahram n tumpang mana2 lelaki as a mahram pun dah x boleh


5) Kursus Umrah
Biasanyer travel agnesi ada menyediakan kursus umrah utk jemaahnyer. Macm aku bwh andalusia...aku gi di pejabat di Bangi. setiap sabtu ada... pilih je nak pergi bila. kursus ni penting utk menambahkan kefahaman kita dalam mengerjakan umrah... rukun2, pantang larang.... 
selain gi kursus aku byk tgk video kursus umrah dlm you tube... sgt membantu.. setiap hari la tgk... risau oo...kalau xpaham... kang batal kena dam...ha.. susah....



6) Barang2 kelengkapan umrah
nnt pasal brg keperluan umrah citer kat n3 lain ye..... 


7) Ubat Tahan period
ubat tahan period ni pd aku amik la.... kita xleh tau badan kita nnt kat sana mcm mana....ada org dah abis period ms pergi...sekali ms kat sana terperiod... ha.. baik mkn je ubat. mcm aku di PKU ada ubat cuma aku saran kan korang mkn ubat 7hari awal b4 pergi biar ubat tu serasi dgn bdn...aku aritu silap..amik lambat sgt.... lg 3 hari pergi br mkn.... tu yg period meragam gak...last2 terkeluar gak sbb kebetulan mmg dah time dia kuar.... nnt yg tu aku certia dlm diari umrah aku ye...
ubat ni xmahal....tp amik atas nasihat doktor tau..


boleh bc kelebihan dan kesan pengambilan ubat norculut ni di internet ye..


  
8) Beg2 baju untuk umrah
utk beg, travel agency yg sediakan...mcm andalusia dia bg 3 beg.. satu beg sling, 1 beg tarik kecil dan 1 lg beg besar... tp aku nasihatkan korang...bwk extra 1 beg yg boleh lipat2 masukkan dlm beg besar. aku jamin beg korang terberanak punyer... bukan pe..bl kurma n kacang je dah smapai 10-12kg.... berat oooo....

   

9) Selesaikan urusan, bayaran puasa dan hutang2

Puasa

-kalau ada hutang puasa ganti..baik buat...aku mmg xde... kalau ada pun aku dah siap byr dlm bln syawal lg sbb aku jenis suka nak dptkan pahala puasa 6 bulan syawal....jadi..wajib qada puasa ganti dulu then br buat sunat... jd..xde hutang
Hutang
-kalau ada hutang tertunggak dgn kengkawan ke..opis ke...terpinjam mangkuk  jiran ke.. baju ke.... pulang la balik....zakat pendapatan tu bayar...insyaallah...aku dah jelaskan zakat semua... 
tp hutang besar yg terjadual xyah la nak settlekan..contoh ansuran kete...giler pe nak settlekan....muahha


10) Apply insuran Perjalanan
utk stf UPM mcm aku..kami leh apply insurans perjalanan yg dicover oleh universiti..
tp setahun sekali je leh apply.... kad ni nnt kena bw ms gi umrah tau.... 
                         

11) Persiapan mental, fizikal n spiritual


Fizikal - kene wat work out , orang kata kalau x exercise nanti sakit2 otot sebab ibadah umrah bukan sahaja ibadah yang melibatkan rohani tetapi juga melibatkan pergerakan jasmani (Fizikal). yang pasti.... saei dan tawaf byk pakai stamina... kena pulak nnt kita akan buat 3 kali umrah berturut2...mmg terasa lenguh lutut nak jln bersaei.... biasanyer travel agensi akan buat 1 kali umrah wajib dan 2 kali lg option... yg lain tu bykkanlah tawaf sunat

Mental - Persediaan dari segi mental means -bersedia dengan pengetahuan dari segi selok belok ibadah umrah, apa yang akan berlaku di sana nanti, tahu apa yang nak kene buat, nak berdoa kat mana, faham mengenai pantang larang ihram dsb.. haha semua info ni boleh baca kt buku panduan umrah yang diberi n jugak kat kursus umrah - memang sgt membantu

Rohani - Persediaan dari segi ni adoi, memang la minima je (biasa2 shj).. tapi alhamdulillah dapat jugak buat solat2 sunat tersebut sebagai persediaan, semoga diterima olehNya segala amalan2 ni -Seelok2nya perbanyakkanlah melakukan solat2 sunat seperti solat tahajjud, solat hajat, solat taubat dan solat istikharah, juga perbanyakkanlah juga mebaca ayat2 suci AlQuran beserta tafsirnya agar kita lebih faham dan dapat merasai akan kehebatan dan keindahan yang terkandung dalam kitab suci AlQuran tersebut, semoga amalan2 kita ini akan berterusan bukan setakat semata2 utk pergi ke sana sahaja, tetapi berharap agar ianya menjadi amalan harian kita  inshaAllah..

12) keperluan secukupnya untuk anak2 yang ditinggalkan
yg ni penting... kita nak tinggalkan anak2... mcm aku...anak2 suami suami jaga..dalam waktu persekolahan pulak....12 hari...so far.. ubat2 semua dah prepare... tp paling risau bab pakaian sekolah anak...sediakanlah sebaik mungkin...

13) Memberitahu ahli keluarga (parents)
Niat murni nak mengerjakan umrah ni...bgla tau pd ahli keluarga terdekat...minta maaf jgn lupa... lebih2 pada kedua ibubapa dan mertua...


14) Kenduri doa selamat 
kenduri ni nak buat boleh xbuat pun xpe... mak aritu buat sekali dgn adik aku nuyun bertunang... dah alang2..aku xbuat kat rmh sendiri...tumpang mak je aritu


*** Semua dokumen (salinan surat Nikah yang dah dicop, gambar berukuran VISA, pasport dan pembayaran penuh) perlu di settlekan selewat2nya 30 hari sebelum tarikh perjalanan..


Insyaallah.... semoga perjalanan kita dlm mengerjakan umrah diterima oleh Allah Taala dan sentiasa dirahmati dan diredhai. Yang penting..bykkan solat2 sunat dan berdoa memohon semoga dipermudahkan dan segala perbelanjaan dan pembiayaan ke sana adalah bersih dan halal. Aku ada ambil doa dr blog sally... sgt panjang doa yg dia kongsi..tp setiap kali lepas solat aku akan bc doa tu... doa mohon dipermudahkan perjalanan pergi, semaa dan blk, kesihatan, kebahagiaan dan keampuanan dari Allah taala... 10 minit gak la bc doa tu...nnt aku sharekan link blog sally ye... bagus sgt doa ni....tenang je jiwa bc doa ni

Dan Alhamdulillah...Allah mudahkan perjalanan kami semasa mengerjakan ibadah umrah di sana.... Semoga Ibadah kami diterima dan mendapat umrah yg mabrur...amin...

3 comments:

Nad MamaZN said...

ameennn... citer lg tau kak!

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam iela,
walopun banyak cabaran
tapi alhamdulillah berjaya juga akhirnya kan3

Poliklinik Az-Zaara said...

Dapatkan vaksin umrah di Poliklinik Az-Zaara Ampang. Hanya RM135 tahan 5 tahun. Original.
Call 0342663686/01152300300
Facebook Poliklinik Az-Zaara
http://www.mudah.my/3D+4D+dan+5D+ULTRASOUND+SCAN-43417325.htm#zxoxBSoGbgOqfX9F.01

Related Posts with Thumbnails