Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

aku, berkat dan emas

assalammualaikum...

mencari masa nak menaip n3 pasal emas ni..
kalau sesapa yg rajin skodeng fb aku...
dah nampak byk dah posting aku tentang emas...
nape ni ila...
tetiba sibuk nak ajak org join bl emas...

owh....
lain benar rupanyer bila kita dah terbukak hati dah byk menyimpan dari byk membeli belah ni
tambah2 lagi bila dunia ini makin tua..
zaman politik yg huru rara...
zaman kejatuhan wang malaysia yg menyesakkan...
buat aku fikir byk kali...

satu lagi...
aku dlm proses nak berubah...
mcm aku ckp azam n niat aku di umur 35thn ni...
aku nak lebih byk buat amalan yg baik2,,,
aku selalu berfikir..
berkat kah rezeki yg aku perolehi tiap bulan....
aku tgk keadaan family aku...
dari family sendiri - anak2 dan suami
ibu bapa dan mertua serta saudara mara...
kalau kita byk membaca n cuba memahami..
kita akan nampak semuanyer hasil dari keberkatan rezeki yg kita terima..

sbb..rezeki yg berkat itulah yg menghasilkan anak2 yg cemerlang..
keluarga yang aman dan bahagia...
kekayaan dan simpanan yg luas lagi berkat....
eh macam2 la...

dari situ..aku belajar utk menyimpan dan dalam masa yg sama...
aku belajar cara terbaik utk mengurus kewangan - melupuskan hutang "jahat" yg aku sendiri xpasti
aku buat hutang2 tu sbb nafsu or sbb keinginan....
aku mulai join FB dan blog berkaitan pengurusan kewangan dan keberkatan rezeki...
contoh nak settle hutang piutang dgn cara yg baik leh msk FB: Zaidi Ismail
byk info berguna...
boleh juga baca di www.mohdzulkifli.com atau Dr. Azizan Osman sendiri...
selain tu aku rajin dengar ceramah agama dari Ustaz Kazim Elias, Prof. Dr. Muhaya, Dr. Zaharudin dan lain2..
Tun Mahadhir pun dah lama cakap pasal simpanan emas ni ...




mereka ajar cara yg betul utk mengurus kewangan 
xle byk hutang aku tu.... ada loan Bank Rakyat sikit....
pastu kad kredit sikit....lain xde..alhamdulillah...dlm tempoh xsmapai sethn tinggal 2 ni je
dari byk yg merepek2 smapai nak kurus pun aku sanggup habis berbelanja....
aku lebih kepada cara nak elak dr berbelanja lebih...
camne nak urus wang ni bkn hanya nak byr hutang tau...
tp lebih kepada allocate duit yg kita dapat dgn cara yg betul....

so...bila keadaan ekonomi mcm xcantik ni...
aku tgk byk pakar2 motivasi jutawan2 kita ni beralih pada simpanan emas....
iya... SIMPANAN EMAS yang patuh syariah!

jadi aku cuba memahami apa maksud simpanan emas ni...
aku mula membaca dan mula membuat sedikit research sebelum aku benar2 paham tentang simpanan emas..




yang aku paham....bl barang kemas dan pakai...
tp bila beli byk2 kang xpakai kena byr zakat lak..
huh! cetek betul ilmu...
xpun bl brg kemas byk2 n pakai...takut kena rompak...
so..simpanan emas mcmmana tu???




sbb aku jenis xdela byk sgt brg kemas..
aku lebih kepada suka tukar2 brg dari simpan...
pakai brg smapai hancus..means - putus pun ada...
or dah jemu aku tukar....
pastu duit cash simpan byk2 dlm bank...
nak simpan lak..... tempat dah siap byr zakat...
haha


kata nak rezeki berkat....
zakat jgn tinggal....sedekah jgn lupa...
ibu bapa kena bg... mcm2 tau....
tp betul...itu adalah cara utk tarik rezeki masuk..
termasuk rajin buat solat sunat - dhuha, tahajjud dan menjaga waktu solat...
insyaallah..sikit2 aku cuba berusaha utk berjaya...

alhamdulillah...since hujung tahun 2014 aritu aku cuba buat berberapa tips di atas ni
jaga solat, sedekah, zakat, beli bila perlu dan lain2....
aku dpt rasa keberkatan rezeki menyebabkn aku perlahan2 dpt menyimpan byk lebihan dari duit pendapatan aku dpt...
alhamdulillah...
smapaikan aku gi tunaikan umrah awal tahun dulu pun xterasa aku keluarkan wang smapai hampir RM9k bagi tujuan byrn tambang dan lain2 kos termasuk perbelanjaan uutk ke tanah suci...
betul kawan2...bila kita cuba bersihkan hati dan jiwa juga rezeki...
Allah akan lapangkan rezeki kita dan mudahkan urusan...

so cerita pasal emas....
nnt sambung next n3..
sudahkan anda bersedia untuk menambahkan simpanan anda??
aku share dalam next n3 ye...daaa

3 comments:

Rizziela said...

lepas ni dah boleh start kumpul barang kemas ni

Iela Fazielah said...

insyaallah....sikit2.... kumpul brg kemas plus emas..haha

Ummu Athiyah Ismail said...

kat fb ramai juga kawan2 share pasal emas

Rahsia Masak Daging Cepat Empuk

Related Posts with Thumbnails