Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kenapa perlu simpan emas...

ok..nak sambung pasal simpanan emas...
ye...aku buat researh..
eceli thn lepas aku ada join geng pelaburan emas ni la jugak....
percaya kat kawan...
dah bg duit dan tunggu keuntungan bulanan...
lepastu baru tau..cara aku salah...
menanti bonus or pulangan dgn niaai yg dah ditetapkan itu salah...
tp duit dah bg.... berharap jelah dpt balk pulangan...
rupanyer tersontot di tgh jalan..
dah nama pun pelaburan....
larila mamat tu....geng aku yg join ni xterkata apa2....

aku ....takut dah....xmau join lagi...
sib baik sikit...tp duit tu boleh buat bl emas 10g gak la...
or bl seutas rantai tgn emas baru...huhu..sedih...

jadi.... lepas aku byk membaca tentang cara nak mengurus kewangan yg baik...
sifu2 ni dah ada duit juta2 dah dlm bank...
tp bila matawang malaysia jatuh....
kita jadi risau kalau duit kita simpan juta2 dalam bank tu xlaku dah...
mcm zimbabwe tu...
nilai juta2 sampai bertrilion zillion boleh bl 3 biji telor je..



jadi.....mereka mendapati ada satu pelaburan yg patuh syariah dan menguntungkan
mcm back to zaman rasullullah...
even dlm Al-Quran pun ada sebut pasal emas dan perak...
kat syurga pun ada emas dan perak ni.....
rupanyer emas ni kalis inflasi....
ko buat la apa2....
selagi kita simpan emas dan ada emas....
kita boleh survive hidup kat mana2.....



jadi....mereka cadangkan supaya kita simpan sedikit simpanan kita dari wang kertas kepada simpanan emas fizikal...
apa itu emas fizikal??
means...kita bayar harga untuk dapatkan emas tu n kita dpt simpan di tangan...
contoh: saya nak beli 5 gram emas berharga Rm800 contohnyer..
kita bayar dan kita pegang emas 5 gram tu
itulah baru dikatakan patuh syariah...
bkn mcm kes pelaburan emas yg aku join dulu...
eiii..xmau cerita....serik n rasa nak jerit kuat2...haha

so..... gi la beli emas...
eh..bkn mcm tu...rupanyer cara simpan emas ni ada pulak trick nyer...

pertama: gi kedai contoh habib ke...tomei ke...poh kong ke...
beli rantai emas byk2 n simpan...
boleh..xde masalah....
tp... buat apa bayar mahal2 sbb tu barang kemas perhiasan...
diaorg dah siap bentuk2kan dan jual siap harga upah...
then emas tu kita dpt 916 @ 22 karat
pastu susutnilai tinggi...kalau jual balik boleh pergi sampai 25 - 30% susut nilai

or cara kedua: kita beli emas 999.9 @ 24karat kat kedai emas dan simpan
emas ni pulak mmg emas tulen x campur apa2 n susut nilai dia rendah...

jadi...cara terbaik adalah kita simpan emas 24k ni
nnt aku terangkan tentang ciri2 emas ni....
then aku kaji lagi...aku baca lagi...
mereka cadangkan beli lah emas dr. syrikat yg dipercayai yang bila kita nak jual or gadai bila perlu nak pakai duit...emas tu senang nak terima...
tp semua emas diterima dimana2 even emas zaman jepun or yg terkambus didasar laut sekali pun...
jadi..kalau bl kat kedai emas ni...harga dikawal oleh persatuan emas dan lebih tinggi
berbanding bl emas dari kilang sbb diaorg kontrol sendiri harga dan dikelurkan dgn jumlah yg banyak....
jadi...aku dapati syarikat Powergold ni mempunyai byk kelebihan jika aku bl emas dari mereka berbanding kedai...
nnt aku share lak kenapa pilih Powergold ye...



ok....aku akan buat blog asing untuk cerita tentang emas ni ye...
senang kalau nak rujuk...
xle bercampur aduk dgn blog personal...
sape nak tau lanjut tentang produk powergold, kelebihan dan cara nak bl emas...
leh la wassup/sms/pm aku di no: 0126098480 
or FB: Ilahfazilah ye....

sambung lagi di n3 lain


3 comments:

AMIIZAA said...

congrats ila:)

Emy Omar said...

Salam singgah disini, saya pun telah mula berjinak-jinak menyimpan emas dinar yang dibeli dengan powergold sejak ada rakan sekerja memperkenalkannya

Iela Fazielah said...

tahniah Emy Omar.....xrugi kita mula menyimpan emas

Related Posts with Thumbnails