Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Homemade Laksam & Kuah Laksam...

bismillah....
hmmm... terasa2 kesedapan mkn laksam smlm...
mcm mana aku leh terbuat laksam pun xtau...
kisahnyer... Nad a.k.a mama ZN dok tunjuk kat FB gmbar laksam
dia kata teringin nak mkn lg laksam ni
then aku comment la senang je buat laksam..
nape aku kata senang???
sbb ada sekali dulu aku pernah buat sendiri kuah laksam ni
bezanyer mee tiow laksam tu kami bl siap kat pasar borong selangor
jd, step2 nak msk laksam ni mmg ingat sgt lah...
tp tetap jugak la rujuk dlm internetkan nak compom kan...
hehe..
dulu ms msk utk majlis raya opis...kami msk seperiuk besar lg tu..
cuma aku xcatat resepi n xsnap gmbar...
tp serius..senang giler buat kuah laksam ni...
sama mcm buat kuah laksa penang....
cuma beza xde bunga kantan, daun kelsom dan cili boh/cili giling dlm tu...
gantikan dgn serai sahaja n tambah santan shaja...
nak pedas buat smabal belacan nnt..

ok..nak kata tunjuk gmabar step by step idok le sbb smabil buat ni..
bila teringat baru  snap gmbar...
pastu sambung masak lg...pastu lupa nak snap gmbar....
tetiba dah siap....muahaha...

ok...aku msk ms ptg smlm... sejam siap..
serius kejap je buat kuah dia...

Bahan-bahan Kuah 

Resepi Dari  Azie Kitchen

 kg ikan - rebus ambik isi dan kisar
1/2 kg santan pekat 
1 gelas air utk tambahan (utk sesuaikan pekat/cair)

Dikisar
10 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 btg serai - ketuk 
1 sk serbuk lada hitam
3 keping asam keping 
Garam 
Gula secukup rasa.

Satukan semua bahan di atas dan masak di atas dapur sehingga mendidih dan masak. Masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, masukkan sedikit air panas.

aku guna ikan kembong 3 ekor je....
rebus dulu letak lengkuas 2 hiris...

kemudian bahan2 seperti bawang, n halia diblend
masukkan semua dlm periuk beserta isi ikan yg diblend n santan
letak asam keping, serbuk lada hitam n serai yg di ketuk
siap! rebus hingga menggelegak
kalau pekat sgt letak sikit air
kuah laksam yg dah siap...yummy!


utk mee laksam...sungguh mencabar nak buat dia..
serius... resepi senang giler..
tepung beras, tepung gmdum n air je
tp susah sebanrnyer tau....

Bahan2 Mee Laksam

Laksam
Oleh: Azie Kitchen 


3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
5 cawan air suam (3 air mendidih + 2 air biasa)
1/2 sk garam 

Satukan semua bahan dan kacau rata supaya tidak bergentel. 

barang lain: periuk kukus, tudung periuk

cara buat

1. Panaskan air dlm periuk kukus or kuali..aku pakai kuali je....
2. sapukan sedikit minyak df tudung periuk
3. tuangkan bancuhan tepung atas tudung periuk tersebut....
4. tutup sekejap dlm 5 minit....nampak mengelembung n msk..boleh terus gulung menggunakan sudu/garfu


aku gulung dlm kuali tu jugak slow2 pakai sudu...
kalut weh nak snap gmbar bagai...

hasilnyer... 

nak jadi certia... ms mula2 nak buat mee laksam ni aku xikut resepi dia (derhaka la konon)
aku letak 3 cwn tepung tp aku letak 2cwn je air sbb aku rasa mcm cair sgt nnt kalau letak 5 cwn air
hasilnyer...bancuhan pertama.... mee keras ko.!
jgn kata nak gulung... mkn xpun xleh..
macam apam bantat! kiki
then 2nd attempted..aku letak sikit je minyak,,,
dia xcantik masak dia..nampak kering..
3rd punyer cubaan...barulah jadi...
satu bancuhan resepi atas.. boleh dpt 6-8 gulung mee laksam...
aku dpt 4 je sbb 2 kali tu rosak kan...

then bahan utk sayuran....

Kacang panjang
Kubis
Timun
Daun kelsom
semua daun ni hiris nipis2 ye

utk smbal belacan:
Belacan
Cili padi
Asam limau
Tumbuk cili padi n belacan, perahkan air asam..siap


Irfan n syafiqah mmg suka mkn laksam..
suka diarg dpt mkn laksam...
mmg puas hati la dpt masak sendiri
 tp mcm biasa..budak2 ni mkn versi xde sayur ye...


then br la versi laksam mama dia pulak..
ada sayur..tp xde smabal...hihi
mama syafiqah xmkn pedas... sekian//




so..pd Nad a.k.a Mama ZN... jom buat.. senang giler
oh ye.. pd yg malas nak msk mee laksam...
kat Pasar borong selangor ada jual mee laksam yg dah siap..
sebatang RM1 je.. tp jual setiap hari sabtu n ahad sahaja
lokasi kedai: pasar utama antara ruangan ikan n sayur..
next time aku nak mkn laksam lg.. aku nak bl mee laksa siap je..
leceh la pulak rasa nak masak mee tu.. 
kuah pejam mata pun leh buat... daaa


2 comments:

Nad MamaZN said...

yeayyy akak dah share! ahad ni saya nak try buat la...
nmpk mudah jek tu :)

notti netti said...

haaa bolehlah aku cuba try test lepas ni. AKu tak pernah buatpun laksam.

Related Posts with Thumbnails