Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kek pisang + raisin.... mood memasak lagi....

salam uollss...
ai kan...
mcm biasa.. awal n3 mesti nak ckp bz.. iye.. serius..
aku rasa hanya cuti je boleh buat aku lupakan segala keje kat opis tu...
stress...adala...
tp kira ok la... kalau betul aku stress sgt..biasanyer aku akan dpt sakit tengkuk n sakit pinggang sekali..
mmg tu dah tahap kronik la tu...
siap hari bulan aku terus demam...
ni xle teruk sgt kot...

ok... dlm penat2 bekerja..
aktiviti masak2 masih on... hanya masak dpt menghilangkan stress aku...
hhuhu

ok...
xmau citer panjang2...
tgk menu kek pisang aku...sedap ooo
serius.. cuma aku terlebih sukat tepung...
utk kek ni aku guna minyak jagung..
tp next time buat nak guna butter pulak....



resepi kek pisang

pisang masak 6-8biji  - dileyek
 1 1/2 cawan tepung naik sendiri - diayak
1sudu teh soda bikarbonat - diayak
4biji telur gred B
125g butter @ 1 cwn minyak jagung (aku guna minyak jagung)
3/4 cawan gula caster
1sudu esen vanila
1/2 cwn kismis/ badam/ walnut


cara masak:

1. panaskan oven dgn suhu 170darjah celcius dan griskan  loyang dgn butter
 2. pukul telur dan gula hingga kembg atau putih
3. kemudian masukkan minyak jagung dan pisang yg telah dilecek  n pukul lg
4.  selepas itu masukan tepung sikit-sikit sampai habis dan akhir sekali mskkan esen vanila. masukkan sekali kismis jika suka. nak tmbah badam or walnut pun boleh..
5. kemudian tuang dlm loyang n bakar selama 35minit dgn suhu 170 darjah


selamat  memasak...mmg sedap giler..lg byk pisang lg sedap tau!


4 comments:

syawalsimpsons said...

adoi terliuq pulok kakak

Nad MamaZN said...

saya penah buat kek pisang gak yg kukus punya hee.
sedap kan, gebu gebas je

Iela Fazielah said...

syawal..pi buat...nnt termimpi2..kiki

Iela Fazielah said...

nad: sedap sgt!

Related Posts with Thumbnails