Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

pekan sehari temerloh pahang

Salam uolls...
Berkesempatan update blog sikit...
Kisah ke pekan sehari temerloh....
Atau nama lain dia pasar pagi yg terletak betul2 sebelah sg. Pahang di pekan temerloh....
pasar ni dibuka dari pagi hingga tengahri sahaja

Serius aku ckp...selama ni aku xpernah taupun kewujudan pasar ni..
Aku kawin dgn laki aku dah cecah 9thn dah thn ni..
Fyi...laki aku mak dia org bentung...
Tp family diaorg lama la jugak tinggal kat temerluh dulu....
Sebab my father in law keje dgn felda.
Biasanyer setiap kali raya..
2thn sekali kami akan dtg ke temerluh ni utk bercuti dan wajib mkn steamboat di rest house temerluh. ...
Mmg xpernah miss la..
tp tulah... biasnyer kalau ke sini tido bang semalam...
then pg mkn nasi lemak sotong temerloh n tghari dah berangkat balik
xde la nak jln2 sgt pun kat pekan temerloh... sbb mmg xpernah cerita kan

Aku tau pun aritu pasal akak aku yg cerita bila aku wassup dia ckp aku kat temerloh tgh layan steamboat mlm tu....
Eceli laki aku bkn jenis org suka berjln n dtg ke tempat sesak2 ni...
Pd dia pasar ni biasa je xde makna..kiki
Org lain je ckp pasar ni spesel....
Ok....aku xkisah.. aku ni jenis suka nak tau semua benda....
So..ai is teruja ok..
Bila akak aku ckp kat pasar ni ada jual mcm2 jenis kuih2 tempatan yg jarang2 jumpa....
Buat aku rasa lg teruja....mcm best je..
Pastu pasar ni wujud setiap hari ahad sahaja..hari lain xde....
Lg.....pasar ni org berniaga sepanjang tebing sungai sepanjang jalan..
Mmg jauh la...ala2 mcm jalan kat Jalan TAR tu..
hujung ke hujung then kena patah balik

Kiranyer mcm ala2 pasar mlm pun ada sbb ada jual mkñn n kain bj....
Ada jugak jual brg dapur dan sayuran serta ayam daging...
Tp paling byk org jual hasil kampung la.
Mmg sayur semua fresh2....

berniaga barang2 hasil tani

tgk ha... ramai betul orang..

semua sayur2 segar2....

nampak x perkataan TEMERLOH tu...

seronok la dpt jalan kat sini..
aku xde la beli benda pe pun...
cuma nampak kuih yg pelik2 tu mmg aku snap gambar n bl la..
org kata buat rasa...

tgk ni...
nama dia dodol...dodol kukus..
aku tgk pelik.. aku tanya nama n terus beli...
bila mkn...rasa mkn mkn koci..cuma dia letak taik minyak atas tu..
kalau letak inti kelapa...sebijik mcm makan koci...hihi


ni jual beras pulut, beras wangi, emping, 
lambak cenggini je...
suka tgk

ni dia jual apam hijau tu...dlm dia kaya...sedap jugak...
n apam balik dia lain mcm sikit
selalu apam balik dlm dia ada jagung, kacang n gula kan...
yg n apam balik dia ada kelapa n kacang merah...
boleh la,,, tp xleh simpan lama sbb kelapa tu buat rasa dia tengit...
tp ok la...sedap boleh masuk tekak

kuih ni xtau nama pe.. 
aku bl jugak sbb nampak sedap... 
santan yg putih tu dan yg hijau tu tepung beras.... yg merah tu pulut..
mkn dgn kuah gula melaka... sedap sgt..
syfqah yg mkn beria2... 

tgk ha.... barang 2 lama pun ada jual kat sini...

\
arnab pun ada utk dijual...

ok...
last sekali...
wajib gambar sendiri kat sini

suka betul dpt dtg kat pasar ni..
xbl pe pun...mknn n buat pelam sampai 2kg...

6 comments:

Unknown said...

tu kg sy.....mmg suka g pekan sari

Nad MamaZN said...

saya suka je p pasar yg camni
banyak brg rare n fresh dorg tanam sendri kan

Iela Fazielah said...

betul tu nad...

adeQ said...

Yang hijau merah putih tu name die lompat tikam kak.. kat kampung saya kelantan pon ade... hehehe.. huaa.. sejak duk selangor ni.. da jarang makan kuih2...

Iela Fazielah said...

adeQ...tq... sedap la kuih tu..... biasa jumpa time bulan ramadhan je... eh..xsabr pulak nak tunggu puasa...

mummy_ayu said...

seronoknya gie pasa2 mcm nie..kat seremban pun ada, pasar tani..tapi dah lama tak pegi.

Related Posts with Thumbnails