Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

mknn supplement penyusuan susu ibu sy...

dlm fb ada la beberapa org tanya camne nak dpt susu byk.
mcm aku..susu bknlah jenis meriah sgt pun yg skali pump smapai 8oz camtu
mcm aku ni paling byk pun skali pump leh la dpt 4-5oz je...
tp alhamdulillah.... kalau pump 7-8 kali sehari....
dpt la bykkan..
mmg nak menyusu bdn ni dia punyer rahsia cuma mengepam je...
tp dlm ms yg sama pemakanan kena la jaga jugakkan??

ok..mcm aku ni serius xde pun amik suppliment mcm shaklee ke... milkbooster tea ke
mmg xde... hanya makanan harian  yg biasa je...
aku suka dgn tukang urut aku punyer petua...
kalau nak badan sihat mkn kena jaga...
kena ikut waktu dan berkhasiat... 
nak susu byk..jgn asyik minum air kosong je...
kena la minum yg berkhasiat jugak...
so....selain minum air kosong...aku suka minum milo/horlick 
tp limited 2 kali sehari je air berperisa ni...

jadinyer.. buat masa ni aku cuma mkn benda2  kat bwh ni utk bykkan susu


dlm gmbr tu..: milo, susu anmum lacta, horlicks dan kurma & kismis...
eceli aku minum jugak air rebina dan tgh nak cari jus kurma HPA (sbb xde stok kat kedai)

yg lain dlm sebulan ni masih lg mkn ubat doctor bg lepas bersalin tu
ala yg folic asid, vit, iron tablet la..
aku ada mkn pytonatal NR..tp Imran kembong2 lak....
so.. buat ms ni aku stop dulu mkn jamu tu

yg lain mkn nasi n tiap2 hari masak ikan tenggiri masak singgang..
giler xbosan aku mkn singgang sbb itu lauk paling senang masak..haha
pastu sawi goreng campur lobak putih n carot...
then tumbuk halia, kunyit, lada hitam & ikan bilis...
mkn macam tu je..sedappp!

rsnyer buat ms ni tubuh tip top lg la..
xde rs letih pun....sesekali sakit tulang belikat sbb asyik dukung Imran je..haha

ni update stok susu sehingga 1 Mei 2012..
aku stat buat collection susu EBM ms pantang minggu ke 3..


utk 2 minngu terakhir bln April 2012.. aku berjaya buat stok 4oz sbyk 28 botol
utk 1 mei 2012 dah dpt 2botol...
kali ni aku ubah sikit stail labelling botol susu tu...
 bln April aku pakai kertas kaler PUTIH
utk MEI aku pakai kertas kaler PINK....
senang nak cam botol mana nak kuar dulu nnt...hehe

insyaallah.... kot tetiba 1 hari nnt susu merundum ke...
or rasa teringin nak mkn suppliment yg berkhasiat... nnt aku bl...

oh ye... one more thing..
my Madela FS dah on d way...
en. Don bg duit lmbat sgt! tp xkisah... janji ada..
harap2 nnt dah stat pakai FS..kot susu bertambah meriah...eei.. xsabarnyer!
haha...
 itulah citernyer


7 comments:

- dieyana - said...

alhamdulillah iela, rezeki imran...
betul tu, makan kena stabil.... insya-Allah, stok susu sentiasa ada....

wah dah dpt FS ya! syoknya! jeles ai tau! tak sabar nk beranak jugak ni...^__^

Iela Fazielah said...

-dieyana-: tq...hehe... xsabar nak prgang FS ni....alhamdulillah.. ada rezki lebih sikit bln ni... tu yg lekatkan tu...

Fieza79 said...

insyaallah susu akan sentiasa terhasil kalo kita rjn pam kan...di samping mengambil pemakanan yg sihat...

more demand n more supply...konsep yg perlu mommy bf pegang kuat...cayok!

Nadra Farissa said...

time farissa i tak pat nk breastfeed atas sebab2 tertentu.. ni kene blajar ngan ilah ni... :)

Iela Fazielah said...

fieza79: betul tu kak....

Iela Fazielah said...

nadra frissa: kalau u nak b/f baby..u dah kena set ur mind from now...dah stat membaca dan beli brg2....boleh je tanya ila pasal bf ni...bagus utk anak... tp pump berkualiti pun meyumbang pd susu yg byk jugak..

Noorly A Puad said...

Inginkan tip2 tingkatkan penghasilan susu, kunjungi http://mamahazeeq.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails