Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

no more "lesung batu"



apakah kena mengana lesung batu dgn n3 pada hari ni???
hehehe...
sebenarnyer ia berkaitan dgn n3 masak memasak & soping moping ye kakak2 sekalian.

ok la....malas nak merapu...
kisahnyer mcm ni..
aku kan sgt malas masak..
kalau nak msk nak buat benda mudah je semua...
kena bab nak tumbuk2 bwg ni mmg la bertambh malas...
so..itu sbb aku malas sgt nak msk kecuali mskn tu xyah tumbuk2 bwg bagai...

nak jd citer lg...
aku suka dgn my MIL yg suka sgt msak...
dlm ms yg sama...aku suka perati cr dia masak n alat2 mskn yg dia gunakan..
contohnyer... periuk pressure cooker utk msk sup tulang...
periuk kaca yg dia guna dr msk terus hidang...
owh... sungguh mudah...
tp 1 benda ni sgt berkaitan dgn tajuk kat atas...
yg aku suka sgt bila tgk dia masak adalah....
1 mini blender yg dia guna utk blend bhn mskn...
disebbkan mini blender ni...kejap je dia msk...

lgpun kan org tua2 kan ckp..
nak pikat hati laki kena melalui masakan..
lebih2 kalau laki tu suka dgn mskn mak dia..
jd...jgn kata amik resepi je..
dgn perkakasan kali kita tiru...
dan.. serius... bila msk sebijik yg style MIL buat..
rasa mskn tu mmg sebijik sama ok...
br aku tau apa rahsianyer!

cerita pasal mini blender ni
dah lama aku  jatuh cinta dgn benda tu...
tp tula..dok sayang2 duit x bl2 benda tu...

last2... smlm aku tekad bl mini blender tu....
oh heavennye rasa bila nak msk sup ke..kari ke...
xyah dok tumbuk2 dah....
masukkan je bhn2 mskn dlm blender tu dan press...

nak tgk rupa dia...
ni dia..

harga dia RM138 je
boleh guna utk wet n dry....
bekas tinggi tu utk wet blend dan 2 bekas chomel tu utk dry blend siap penutup lg tu

pic: credit to the Anecdotes.....cantik lak dia snap gmbr ni


paling penting blender ni sgt ringan n comel....
xde la mcm blender besar gabak tu...
so stakat nak msk kari nak blend bwg n halia yg bape ulas tu..mudah sgt..
xyah msk air pun xpe..


smlm jugak...
secara rasminyer ptg tu masak sup fishball ikan tenggiri...
cantik n hncur sempurna isi ikan tu aku blend...
mkn pula dgn bubur nasi... bertambah2 anak bernak mkn...


so pada korang2...
nak msk dgn mudah beli la mini blender ni...
serius aku ckp..nak buat smbal belacan pun dah semudah ABC sbb yah tumbuk2 sambil cover mata takut msk cili dlm mata,,haha
lesung batu lak lepas ni hanya digunakan utk ketuk serai n halia jelah nampaknyer...
muahaha

12 comments:

mummy_ayu said...

o..senang la keja sekarang...and leh la masak sedap2...

brg dah post.... :-)

Iela Fazielah said...

mummy_ayu: hehe... semua kena mudah2 je skrg...

n...tq..xsabar nak tggu brg tiba

alyyani said...

nak beli gak! azam baru dapat dapur baru nak masak hari2. konon! :p

Iela Fazielah said...

alyyani: beli2..jgn xbeli... antara koleksi brg2 di dapur baru...haha

- dieyana - said...

wah2...bertambah2 la rajin kalau ada blender ya..ehhehe

(kalau masak skit, dieyana lebih suka tumbuk(lesung) ....malas nk keluarkan blender dan malas basuh blender...hahah...terbalik pula kita. tapi kalau nk guna bwng/cili bnyk-terpaksa gak le keluarkan blender :-((

Iela Fazielah said...

-dieyana-: ila pun mcm dieyana gak dulu...kalau msk byk br guna blender..tp blender ni kecik comel lote je...xyah simpan dlm almari...n nak basuh blend pun senang sbb dia comel je...tp pasal ila bl...sbb leh blend bwg w/pun seulas..

damien said...

hahhahahahhahhh. masak jangan tak masak. kalau macam ni saya akan rajin memancing untuk bawak ikan balik supaya awak boleh masak.

sumysya said...

wah...mudah tul yer..sayangnya baru beli blender..klu tau awal2 da beli da brand nie..sonok gak walau sbiji leh blend

Iela Fazielah said...

damien: ptg ni nak msk ape ek? msk lemak cili padi pun sodap kan??? tp cili non ado....hehe...blk beli boleh??

Iela Fazielah said...

sumysya: betul xtipu..sebiijik pun leh blend..mmg seronok pakai

MamaYatie said...

ila...tak leh nak budget la tahap kecomelan blender ni...tinggi mana?sejengkal or less?

Iela Fazielah said...

mamayatie: setinggi tapak tgn je (balang blender dia)...tinggi sikit la...motor dia pun sama..nnt ila snap gmbar sama itu blend ye

Related Posts with Thumbnails