Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

cerita nak berhari raya...

owh..bc blog alyani mamanyer niadel...wah..complete dia citer dr awal ramadan smpai nak raya..
suka baca!
aku jugak xtau nak citer per..
arini..ari khamis ramai dah cuti kan?
yelah..sekolah cuti awal... 
aku esok stat cuti...saje amik awal..
selalunyer xpernah pun..
bkn jauh pun kmpung aku..
stakat kat sentul dgn sg. besi..
1/2 jam dah smapai ye dak???heheh..

eceli thn ni giliran beraya kat belah hubby..
tp thn ni my MIL ada spesel request... sehari sebln raya dia suruh berkumpul kat rmh dia
dia nak semua anak menantu dia msk sama2..
selalunyer bila turn beraya rmh mertua...
aku sehari sblm raya aku akan gi rmh mak dulu..
tlg2 ape yg patut... buat ketupat palas ke..
borak2 n salam2 dgn adik beradik n mak & abah aku..
sbb nnt jumpa diaorg dah raya ke 3/5 nnt..
1 lg leh gosip2 dgn adik2 aku..
leh jln2 sblm raya dgn adik2 aku semua..
so.. bila MIL aku request suruh dtg rmh dia sehari b4 raya ni..
aku rasa xcukup masala..
tu yg apply cuti awal tu...kena la dtg rmh mak ari jumaat esok..

utk preparation raya..
baju kurung rasmi aku pg raya nnt adalah bj ms adik ipar aku kawin aritu..
satu family hubby akan pakai bj yg sama nnt..kira tema unggu la thn ni
bj aku pun dah tempah.. tp bj kurung biasa je... badan lom mengecut lg...
malas nak tempah bj bukan2.. lg pun aku antar bj raya aku lmbat aritu..
n mcm biasa..mesti ada selai bj sutera aku tempah... wajib tu...hehehe


baju2 anak mcm aku mention dlm n3 b4 ni...br half je bl..
mmg xdann nak gi soping lagi..
bkn pe... si syafiqah boleh pulak demam n batuk berkahak tahap kronik
smapai kena pakai neb 2 kali la jugak
then doc suruh stat pakaikan dia inhaler balik...
eceli dah 6bln lbh aku stop kan inhaler dia..
dia xkena pun asma attack.. cuma kahak je teruk sgt



so.. bila dia demam...mmg xberjalan gi soping la..
minah ni xlarat nak tawaf mall tu
tp alhamdulillah..syafiqah dpt puasa 17 hari..
aku agak badan dia dah sgt2 kekeringan tu yg dia batuk2 tu..
sian syafiqah...skrg ni smapai hari raya aku xbg dia puasa
dia pun tgh on antibiotik... xnah dia sakit raya nnt

pasal kete baru pulak..
arini hubby bwk gi servis.. ngam2 cecah 1k millage..


rasa seronok la jugak sbb raya thn ni merasa beraya pakai kete br kan..
br lah selesa sikit nak jln jauh...
insyaallah mcm thn2 b4..kalau raya blah hubby ni mesti balik Muar punyerlah...
tp biasanyer kami blk pagi raya lepas solat raya n salam2...
seronok gerak blk pg raya sbb..jln xjem lansung!
xsabar nak turun johor.. balik nnt boleh singgah mkn mee bandung muar
pastu singgah bl murtabak singapore kat muar tu...bestnyer...

pasal kuih raya...aku dah stat masukkan bekas sikit-skit
aku byk bl tart je...
hubby lak sibuk bl kepek..
last week kami ke banting utk bl kepek..
mmg kaw2 la bl...berpek2....
skali ari isnin aritu boleh hubby bwk lg maruku pulak..
dia order dgn kwn dia.. giler mkn kepek laki aku ni...
bekas pun xcukup n xmuat nak mskkan semua kepek2 tu...
nnt boleh la aku bg mak aku sikit semua kuih tu....

duit raya lak..thn ni xdann nak tukar..
semua dah abis... tension betul aku!
xpela... eceli duit raya dlm sampul thn lepas ada kat 30 smpul xberusik pun
ape xnyer... kan thn lepas raya plg sedih aku rasa..
open house pun xbuat.. jumpa org pun x..sbb hubby xde..
so..mmg duit raya tu xberusik la..so..carry forward ke thn ni jelah..
xyah pikir2...


pelagi ek??
rasa xde pe dah...rmh semua dah kemas..cuma area tangga je xdann cat lgi..
nnt lepas raya kot smbung cat tu...
plan nak buat kenduri aqiqah utk imran skali dgn open house pun mcm ditunda je
sbb hubby nak naik projek ms raya ke 15 nnt...
dia suruh postpond ke raya haji nnt... ok la..pape la
aku ikutkan je...
pasal bj anak yg xbl lagi tu...nnt2 lah cuba cr ms bl kat alamanda je...
biasala.. aku kan suka dgn barand poney n mothercare.. xyah pening2..
ada gak mlm ni aku turun alamanda kejap ni

so.. pada semua...aku ucapkan 
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
korang yg blk kmpung jauh2 tu..
pandu berhati2 ye.... nnt lepas raya kita cerita aktiviti raya kita ye..
insyaallah aku cuba update blog tru tab..
kot terajin...kot termalas.. xtau la..hehe

so.. dr aku sefamily...


aku mintak ampun maaf byk2..
atas segala kekasaran, tersalah bahasa..kot ada sakitkan hati korang2 ke..
aku mintak maap ea.... kira zero2 la ye....

salam aidilfitri dr aku sekeluarga



4 comments:

mummy_ayu said...

wah..semua dah ready dah tu..
Ayu esok keja lagi..tapi malas dah rasa nie..emm

.:nhalilah:. said...

Selamat hari raya.. maaf zahir batin..

alyyani said...

korang nye raya lah paling grand sebab ada kereta baru, hehehe.. makan hati wan tengok lepas di make over. syafiqah lak tak sihat ye. hope by the time nak raya ni anak2 akak sihat walafiat ye. adel pun batuk gak. tp dah nak settle lah. kena stock up ubat je lah. selamat hari raya kak. nanti raya kita jumpa ye. dtg rumah tau :)

- dieyana - said...

wah, suka baca....ringkas dan padat! apa2 pun, selamat hari raya maaf zahir juga ya! 0-0. (part iela yang paling best, beraya dgn keta baru! barulah selesa...;-))

Related Posts with Thumbnails