Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kupang muar mali...

lama betul xbeli dan masak sendiri kupang..
kalau bl kat KL ni..kupang byk xfresh
nak kupang muar jugak...br sedap dan manis
blk dr melaka aritu...
ms on d way nak ke klebang.... 
nampak org jual kupang tepi jalan...
kata hubby, blk minum coconut shake nnt kita patah blk bl kupang tu..
so, lepas minum...
patah balik ke tempat org jual kupang ...

murah je harga kupang ni...
kata budak ni kupang ni amik dr muar
RM5 je sekilo...


memula hubby bl 2 kilo..
tp bila aku remindkan mak dia suka mkn kupang...
baik bl lebih...
so... dia tambah lg 1 kilo...

balik tu hubby suruh cepat2 rebus...
dia takut busuk je./..
aku puji bab kupang ni dah siap dibersihkan..
mmg senang keje aku aritu...
balik, just cuci ala kadar je sbb xde selut mahupun tali...
even kulit luar pun clear...


tp jgn ikut cara aku yg pemalas ni ye..
kuali penuh smpai nak terkeluar dr kuali aku humban semua 
tp aku tutup ye... 
tu yg masak sekata..

jgn tak tau, ptg tu parent in law dtg dinner kat rmh dgn seleranya...
maklumla..lama xpekena kupang muar ni...
mmg fresh betul kuoang ni...rasa pun manis...
budak 3 org tu.. mkn kupang xhingat..
merantah mcm tu je


owh..ada nak resepi ke...
just kongsi..

cara masak kerang/ kupang rebus:

bahan2:
bawang merah - hiris
bawang putih - ketuk 
halia - hiris 
daun kunyit - koyak2kan
serai 2 batang - ketuk
sedikit minyak masak
air 2 cawan
garam secukup rasa

cara masak:
tumis semua bahan kat atas smapai naik bau
kemudian masukkan air
then masukkan garam
then masukkan kerang / kupang
tutup... kacau kejap2
bukak api besar kalau masak kupang tp masak kejap je...
sbb kata mak mertua aku, kupang kalau masak lama nnt dia liat..

selamat memasak....

6 comments:

syawalsimpsons said...

perggghhh..terbaik tu....akak boleg geng la ngan laki jemah akak uiiitt...suke makan kupang ni..kire adik beradik yang bercengkerak ni semua makan..saya kureng sikit....lebey suke makan lala jee

Iela Fazielah said...

syawalsimpsons: akak lala kureng.... sbb akak rasa lala tu masam... pastu mkn xpuas sbb kecik sgt..haha

Nad MamaZN said...

Saya suka kerang rebus hihi
Takpenah mkn kupang lg
Nnt leh try

msredcheesecake said...

xpenah makan kupang.... sini susah nak jumpa

Iela Fazielah said...

msred: kat sini susah jumpa 1, pastu xbape fresh...

mummy_ayu said...

wah..kupang! fav Ayu gak..cedap!

Related Posts with Thumbnails