Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

kawan baru a.k.a. jiran baru syafiqah

lama aku nak citer pasal kwn baru syafiqah..
tp asyik lupa nak snap gmbar...
ni pun br teringat nak snap...
hehehe...

saje nak kongsi citer ngan korang...
ye lahkan.. dulu dok atas awn tu...
nak kwn pun harap yg kat taska
bila blk rmh.. terperuk dlm rmh..
nak turun bwh pun xde org nak main...

laaa ni dah duduk kat rmh teres...
jiran kiri n depan ada anak2 sebaya syafiqah n irfan..
(jiran belah kanan xde anak... dah kawin 2 thn..xde rezki lg..)
sgtla seronok bebudak tu bermain dan berkawan...
so far mostly budak lelaki la..
ada sorang budak pompuan tp dia lom dok lg... br kenal2 ms  makpak dia basuh n cat rmh..

kalau nak tau... bgn je tido... turun bwh terus merayu2 suruh bukak pintu gate...
nak main basikal kat luar...
kalau xbg... nnt syafiqah ckp ~ "mama kedekut!.. xbg kita main kat luar~"
bila dah dpt keluar...
terus pulak jerit nama kwn sebelah...
"akim..akim.. mana awak??? jom la kita main besikal..."
tu la ayat dia tiap kali dpt kuar rmh...
adik irfan mengekor jelah...

kalau syafiqah xpanggil kwn dia...
kwn dia pulak dah dok dpn pagar panggil syafiqah...
mengeletek syafiqah bila dgr nama dia dipnggil...
oh ye nama budak tu hakim.. panggil akim.. umor muda setahun dr syafiqah

tp bila time aku xbg.... tp kawan dah dok dpn pintu rmh..
so.. dia ajak la kwn main kat bilik dia...
kekadang tu... bila tghari or hujan panas.. mmg diaorg main dlm rmh...

ni gmbar ari smlm...
waktu tghari...
aku suruh bdk 2 org ni tido.. tp xmau..
kenala pulak si akim ni ajak main..
nak main kat luar mmg aku xbg... kang kena sampuk bahaya la pulak..
xpun demam kang..
jd nyer.. diaorg main dlm bilik syafiqah..
kata.. byk mainan kan... sukala budak akim ni
akim ni ada adik tau.. nama dia aqil.. tp adik dia xjoin masa ni..
sbb dah main dlm bilik.. kena la aku ni memantau..
bahaya ooo budak laki main dlm bilik budak pompuan.. mcm ada kes tu kan..
mintak jauhkan la....

mula2 diaorg main laptop syafiqah...
skali budak akim ni dah konker laptop fiqah ni..
dr main suka2 sudah jd nangis2 la pulak

tpkan.. budak akim ni mmg camni..
dah laki le katakan..
kekadang dia naik basikal syafiqah xpulangkan..
sdgkan dia ada basikal sendiri

bila syafiqah dah angin xdpt lappy dia.. dia pun nangisla...
tgh nangis nii...
(bilik dah ada katil, almari, side table semua....)

sebelum tu diaorg dok lyn citer word world kat tv kecik fiqah ni
bila dah boring.. tu yg main lappy lak..
bila dah nagis2.. kena la pujukkan..
aku lak.. pakkan la anak org kan..
harus aku ckp n pujuk baik2 si akim ni suruh pulangkan balik lappy syafiqah..
sib baik la budak ni ok...
aku suruh dia main dgn irfan lak...
sib baik dia nak...

tu main blok tu pulak...

so.. inilah rutin syafiqah & irfna di hari cuti di rmh..
rutin ptg hari bila balik sekolah pulak lain..
diaorg main basikal..
nnt aku cerita kemudian ek..
tp mmg bestkan dok rmh teres ni...
kelainan yg sgt2la terasa...

10 comments:

mamalieyna said...

SERONOK! NI YG BERTAMBH KEINGINAN NK DOK UMAH BWH NI..DOK UMAH TINGGI NI, CAM DOK DLM SANGKAR JE, JIRAN PUN BUAT HAL MEMASING..HUHU..

CANTIK BILIK SYAFIQAH

Farra Dhelina said...

seronok ye hidup berjiran ni..

mummy_ayu said...

bebudak..biasala gaduh2 kejab, nanti baik balik....suka la diaorg ada kawan baru yer..

Iela Fazielah said...

mamalieyna: itu lah.. mmg beza la dok rmh atas n bwh ni.. mmg terasa dok kat apartment mcm dlm sangkar n jiran pun tutup pintu je

Iela Fazielah said...

farra: alhamdulillah dpt jiran yg ok... buat masa ni lah.. hehe.. harap2 smapi bila2 semua tu ok2

Iela Fazielah said...

mummy_ayu: mmg suka irfan n syafiqah ada kwn nak main sesama...

MamaYatie said...

betul lah!! mmg nak kena cari umah atas tanah..letih dah panjat tangga...lagipun lebih senang nak beramas mesra ngan jiran2 kan

Iela Fazielah said...

mamayatie: betul tu... tp kan nak bg tau... bkn semua kita leh beramas mesra.. sbb kalau yg jenis dok terkurung dlm rmh pun payah gak... ada tu xbg anak main kat luar... so far jiran ila 2-3 org ni ok la.. ada jugak yg jenis terperuk je dlm rmh

lydzar said...

seronok tgk anak2 main dgn kawan2 dia..tp kan, kalau tghari2 pon nk ajak main, rasanya kompom saya tak bagi..kalau dh petang tu, oklah

Iela Fazielah said...

itule... tp nak marah budak n halau balik kang terasa lak mak pak dia.. kena pulak syaifqah berkeras nak main jugak... ikut kan jelah...

Related Posts with Thumbnails