Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

mengilap semula bakat terpendam buat keripap n keria

salam ari isnin semua...
wah... 3hari blog berkubur...
xterisi dgn cerita2 terkini... sgt2 bizi maaaaa...ececeh...
ok... ni nak citer... 
semalam... ada mesyuarat penduduk Paragon 202 LEP 1 kali pertama...
nak kata meeting ni buat adhoc.. xjuga...
sbb dah announce dlm FB 1 bln awal... 
jadinyer kami ni yg cuba pakat nak buat 1st meeting ni buat dulu working commity utk jayakan meeting ni
just meeting bwh tiang lampu ramai2 depan jln rmh di mlm2 hari..
tujuan nak bg2 kan kerja.... xkan nak meeting ramai2 nnt dok bwh lmpu mcm ni kan..
kena sediakan khemah n mknn bagai...
jdyer kunun2 dah bagi2kan lah keje...

nak smapai ari kejadian.. ari jumaat..aku dok bermsg2 tnya progress...
1 je xbg comformation... bab mkn... jd nyer agak2 kelam kelibut.. 
akhirnyer dpt order meehoon goreng ..tp...
kuih pulak xtau nak order mana..
kebetulan ari sabtu aku blk rmh mak...
pastu mak ikut aku blk rmh mlm tu n stay kat rmh spnjg ari semlm
dah alang2.... tanya mak kot boleh tlg buatkan kuih...
sib baik mak mau..pelagi... jam 10 pg gi bl brg nak wat kuih...
pikir punyer pikir.. kuih paling senang nak buat... 
kuih KARIPAP & KERIA..

kalau nak tau kan... keria ni kepakaran ku ms sekolah dulu
mak aku mmg tokey nasi lemak n kuih muih...tp jual kat gerai jela... kecil2an
dulu keje aku tlg mak tukang buat kuih keria, kuih badak, kuih kacang n tukang jaga kuih lapis & kasui..
kuih koci & kuih lopez pun aku tau buat tau...hehe

tp semenjak dah keje... jd malas sgt..
dah kawin lg malas nak msk2..
jd smlm... aku mengenegahkan skill msk kuih dgn bantuan mak..hehe
sendri nak buat xconpident weh... nnt kan terkeras xpun terlembik lak kang kuih aku...

ok..terus pad citer buat kuih..
memula... buat kuih keria dulu....
lepas siap rebus keledek... pastu uli dgn tepung gndum...senang giler kan???
pastu pelagi... dok membentuk keria la

keria... mak buat separuh...aku buat separuh... hehe

ni pulak... time masak keria... cun x keria aku..
lom sira dgn gula lg ni....hehe

lepas siap...

lepas siap.... sory gmabr lupa amik da...... gmbar google jek...haha

ok... 2nd wat karipap lak...
memula buat inti.. pakai kentang je...
cuma kelakar ms masak inti  tu... patutnyer pakai rempah kari kan..
camne aku leh teramik rempah kerutup..
yg best tu.. mak aku dah masukkan dlm kuali br dia ckp...
hasilnnyer.... inti kerutupap... bkn karipap dah.. tp rasa sama je... lg sedap tu

inti karipap spesel ok..hehe

ms step wat karipap aku xsnap la pulak gmbar... lupa daa...
mak tlg uli kulit.. aku xreti ye...
aku jd tukang gelek kulit karipap je...
mak masukkan inti...aku tukang kelim 
ngam2 aku abis masak keria.. terus masak karipap lak


lepas siap
lepas siap.... dpt buat 71 biji karipap...
keria pulak dapat 45biji....

berpeluh2 aku buat tau.. 3jam masa buat dr jam 12tghari smpai kul 3 ptg..
ngam2 siap.. terus mandi n bersiap.. terus attend meeting jam 3.30... 
nnt aku citer kemudian ek pasal meeting tu... 

tp aku sgt2 suker sbb dpt buat kuih ni...sbb dah lama sgt xbuah kuih ni... hehe

20 comments:

MiSzy DiaN said...

wahhh terus lapar bla baca entry nie.. hehehee..

mummy_ayu said...

wah...buat kuih..cedap tu..lama tak makan kuih keria...

Iela Fazielah said...

miszy dian: lapar..ekekeke..nampaknyer..kena lunch mkn kuih le.. kang kempuanan

Iela Fazielah said...

mummy ayu..: harus kena buat jugak pasni.... sedap tu kuih keria

Nadra Farissa said...

mmg nmpk cam bes pun kuih keria tuh... :)

Iela Fazielah said...

nadra farissa: rs nyer best kot.. sbb smlm abis semua kuih muih tu... ai xsmpat nak mkn tau

MamaYatie said...

waahh..pandai buat kuih rupanya..saya kalo bab kuih mmg failed..harus kena menuntut

Mama Zharfan said...

me suka mkn karipap tp tak reti buat :p

JOM vote MZ kalau sudi!

Dilla Ady said...

rajin akak menguli..lagi ade geng kan..sonot jek wat kuih..

lydzar said...

ada bakat buat kuih rupanya..
sy lgsg tak reti buat kuih muih ni..makan je yg p;g expert hhahaha..

mamalieyna said...

waah ghajinye..eina pun lama tak asah bakat, buat kuih muih ni, kt umah tak pernh buat sbb setakad 2 org mkn, tak berbaloi..hee!

Adyshariz said...

rajinnya ila..mmg nmpk bakat tu ader..mesti ramai yg suka,kuih pon cantek jer

NzA said...

wah pandainya ila masak....nmpk sedap.....

Iela Fazielah said...

mamayatie: boleh la sikit2.. malas je..hehe

Iela Fazielah said...

mamazharfan: nnt ila vote ye

Iela Fazielah said...

dilla: haha... sbb ada geng la berani nak menguli..kalau x... mmg xde la

Iela Fazielah said...

lydzar: xsemua kuih.. hanya kuih yg tersenarai kat atas je.. sbb biasa tgk mak buat dr sendiri buat..

Iela Fazielah said...

mamlieyna: betul tu... kalau xramai nak mkn... nak masak pun malas... tp leh jugak sedekah kat jiran... hehe

Iela Fazielah said...

adyshariz: tq.. bakat kecik2 je... harap sedap la...tanya jiran dia kata ok...

Iela Fazielah said...

kak NZA: nampak sedap tu yg suka dgr tu...

Related Posts with Thumbnails