Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Masak-masak: Lasagna Daging (cubaan pertama)

salam satu malaysia uolls...wah bz aku smlm...
hihi..
arini pun bz gak, pagi tadi ke hosp. serdang teman my mum check up
 biasanyer mak pergi hkl je... ni 1st time mak dtg h. serdang
masalah org tua.... kaki sakit.... 

ok... ni nak citer aktiviti masak2 ahad lepas..
 beriya lah membeli brg utk msk lasagna ni...
 dan beriya lah aku berulang tgk youtube cara masak lasagna
 mcm2 cara masak aku tgk...
hasilnyer...ceduk2 la mcm2 resepi...
tp resepi blkg kotak san remo jugak la yg terbaik..haha...

ok... terus gi ke bahan2...
aku guna bahan semua ekspress je..
daging cincang xde lak dlm gmbar..hihi
utk bahan sos daging,
aku xpakai puri tomato... aku pakai sos bolognies prego je.. 
lg mudah gitew...sebijik mcm nak msk spegetti bolognese


cara masak kuah daging:

bwg putih n bawang besar dipotong dadu n tumiskan
then dah naik bau, masukkan daging n goreng smapai tukar kaler,
then masukkan cendawan butang, aku letak skali karot yg dipotong dadu...hihi
tumis lg smapai dah naik bau...

then mskkan garam n black paper n serbuk oregano..
then masukkan sos prego tu..
silap aku aritu aku masak kering.
patutnyer letak air lg biar basah kuah daging ni...
siap....letak tepi


cara masak sos putih:
then masak sos dia...
cairkan 2 sudu butter dan masakkan dgn 2 sudu tepung gandum 
then masukkan 500ml susu fullcream
pastu masukkan 2 keping keju... 
kesalahan masa aku  msk sos ni...
SANGAT LIKAT & PEKAT! haha..

siap 2 menu utama..
baru lah masa utk melapis mcm kuih lapis
memula susun kepingan lasagna....
aku xcelur pun.... kesalahan lg disini...
 patutnya aku celur kejap kepingan lasagna ni bg dia lembut
pastu letak kuah daging tadi

then letak sos putih... 
tgk..likat sgt... xnampak berair pun....huu 

lepastu tabur dgn cheese mozarila....  

then ulang balik smapai habis 

last skali.... penutup dgn sos daging, sos putih n tabur dgn parmesan chesee...
wahhhh
sgt creamy...

jgn lupa... make sure b4 bakar, panaskan oven dgn kepanasan 180degree

aku bakar selama 30-40 min dgn menutup dgn alumunium foil.. 

lepas 40 minit, aku cabut foil, tambah lagi parmesan cheese
 n masukkan semula lasagna, bakar dlm 5-6 minit hingga permukaan kecoklatan...


hasilnyer.. dah siap

bila pootng...
meleleh2 chese...
tp kesilapan aku, disebbkan kuah daging kering, sos pun pekat sgt dgn lasagna x celur...
lasagna aku keras lagi ok..
hampa sgt! rasa dah meletops da...

nmpaknyer kena buat 2nd time dgn membanjirkan semua kuah2 tu...
bak kata org.. practise makes perfect kan...
kos dlm Rm50 gak la..
tp bila dpt sebekas besor tu mmg berbaloi2...
nnt aku buat cubaan kedua kita tgk hasilnyer ye...
esok gaji kan....
tungggggguuuuu...daaaaa

3 comments:

mama lieyna said...

Rajin mencuba..bagus2x :-)
Eina masak bab gini2, kurang rajin..hee..

sumysya said...

resepi da sdap tu,,,biasa la kan 1st time wat x reti lg,,,wat lg skali gerenti sedap,,tringin gak wat lasagna nie,,leh try resepi..

Syima ~Mama Kyra~ said...

oooo..mcm ni caranya msk lasagna..mtk permission nak copy paste resepi ye..sb i biasa beli lasagna kecil RM15. Malas nak buat...kekeke..pasni bole try. Tq ;)

Related Posts with Thumbnails