Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

Kisah Sehari sebelum raya

assalammualaikum...

hallo..hallo semua....
yeah... hari ni dah keje semula....syiok sgt!!!!
kalau ikut hari ari isnin aritu dah nak keje balik dah..
tp xleh.... sbb nursery stiill tutup lg.....
bukan xseronok raya.. seronok sgt.. w/pun hubby sakit.. tp still berjalan
cuma sbb hubby dah stat keje ari isnin aritu...
tu yg rasa patutnyer aku pun kena gi keje gak... bosan weh... dok rmh sensorg jaga anak
hehe... xpe.. tinggalkan part ini...

mcm aku dah mention semalam,...
mcm2 cerita nak cite nih.... kemeriahan beraya thn ini 2010
sebelum aku nak cite kisah raya... aku nak cite kisah b4 raya
hehe... kisah yg aku rasa menarik gak thn ni...

ok la... 1st nak cerita kisag 2 hari b4 raya.... ari rabu...
my bday celebration.... sgt meriah... hahaha!
tp nnt aku cite n3 lain  ye....
cuma agak terkilan sbb xdpt mkn kek pakcik robin...
 tp dpt mkn kek resepi rahsia
kek mana yg berjaya ku tawan??? next n3 ai story mory ya...

lepas celebrate b'day... sejam lak dok kat kedai emas Tomei...
ahahah... mengganti brg2 kemas yg dah putus...
jam 10 lebih br balik rmh..

paling best...sehari sebelum raya
pepagi bersiap..kemas2 brg utk nnt nak bermalam kat rmh mertua

sebelum kemana2.... jam 10pg tu kami singgah ke kubur dulu
melawat arwah anak ku.. dan dia juga adalah kembar Irfan
kira kakak kembar irfan
terubat rindu pada arwah
ku bacakan fatihah dan yassin sekejap utk arwah

bila pandang nisan arwah.. teringat saat melahirkan mereka berdua..
rasa sekejap je masa berlalu... dah setahun 4 bln dah arwah pergi meninggalkan kami
jam 11 pagi dari tanah perkuburan UPM kami terus gerak gi rmh mak aku kat sentul...
menjengah mak n adik2... tolong2 ape patut..
mmg best sgt!!! eceli.... aku order kat mak ketupat palas
nak masak sendiri mcm malas.... jd aku order kat mak je...
kat rmh mak mmg every year wajib buat ketupat palas...
kegemaran kami adik beradik... rasa xlengkap kalau xde ketupat palas
sbb thn ni beraya kat rmh mertua... jd aku rs nak bw sikit utk mertua aku
bapak mertua ku mmg suka mkn ketupat palas ni
tp korang jgn lak ingat aku order dah siap ye..
order suruh mak masak je... aku kena bungkus sendiri...
jadi.. akviti ku dirmh mak sehari b4 raya adalah....
MEMBUAT KETUPAT PALAS

tgk la tgn ku yg gebus2 itu.. hahha.... sib baik posa..
kalau x... sambil masukkan pulut dlm daun palas tu..
sambil tu ngap pulut tu dlm mulut.. ekeke


aku berdua dgn siti buat ketupat palas

oh ye....
korang jgn tak tau.. bukan aku sorang je tlg buat keje ye...
nak tau.. syafiqah pun tolong jugak...
syafiqah tolong Bonda.... tolong buat kuih raya!!!!
kuih pe ye??
BISKUT SUJI ARAB

meh lihat aksi fiqah buat biskut raya ye




tgk la syafiqah.. sgt rajin !!!
cuma yg kelakar nyer.. kuih ni Bonda buat besor sgt!!!
tp serius... sedap giler!!! marbeles!!!!
thn depan boleh buat niaga biskut sugi ni!!

kami stay sampai jam 3 ptg...
salam2 dgn mak dan kami gerak ke rmh ibu mertua lak kat sg. besi
kat rmh ibu mertua ku mmg tgh sibuk masak rendang
rebus ketupat segera, mcm2 la..
maklumla dah ptg.. dgn lauk nak berbuka lg
aku mmg xdpt nak nolong... hubby lak amik peranan tolong ibu dia memasak
siap ada rendang kijang lagi tuh!! tp aku xmkn le
mlm tu masuk je waktu berbuka...
semua anak ibu dan menantu2 nyer solat magrib dan bertakbir raya beramai2
aku je xdpt join solat jemaah sbb jg anak kan...
seronok sgt.... pastu pe lagi...
aktivti mkn2 le...
maklum le esok dah raya....

xketinggalan...1 aktiviti yg rasanyer kalau xbuat mcm xlengkap raya
pelagi kalau xmain bunga api kan
syafiqah main bunga api dgn pak ucu ami nyer...

irfan lak.... mlm raya xmoh tido lak...jam dah kul 12 lbh dah
budak kecik ni pun ada semangat raya gak... ekeke

jd nyer... abisla aktiviti kami di sehari sebelum raya

jgn tak tau si syafiqah
xhabis2 dgn dialog ni:
syafiqah: mama.... bila kita boleh pakai bj kurung??? mlm ni dah raya kan mama?
mama: belum lg la kakak.... esok baru raya... esok br boleh pakai bj kurung
syafiqah: ala.... mlm ni lah raya mama.... cepat la.. kita nak pakai bj kurung....
mama: belum lg... esok br boleh pakai.... kakak tido dulu... nnt esok bgn pagi br pakai ye
syafiqah: ala mama ni ... ok lah... yea..yea.. nak raya!!!

jgn fikir dia je yg excited ye.. mak dia pun 2x5  anak gak.. hehhee

8 comments:

Adyshariz said...

ilah seronoknya nengok macam2 aktivity ko buat ya.. sedap pulak nengok ketupat palas tu..nk skit bole..hehe

Iela Fazielah said...

adyshariz: nak ke.. ada lg nih beberapa bijik... mmg tapau bw balik rmh... sedap oooo

mamalieyna said...

oooh buat ketupat palas ye,,eina tahun ni lak tak buat ketupat palasm mak biasa tiap2 tahun buat, tahun ni..tumpang mak sedara bakar lemang jer..^_^

pepun raya mmg best! ^_^

Iela Fazielah said...

tq mamalieyna: thn ni raya mmg best.. xpe.. ketupat palas or lemang.. dedua sama.. pulut jugak.. ehehe.. jumpa cara penyediaan je lain...

mama zharfan said...

best baca entry ni ;)

Iela Fazielah said...

tq mama zharfan... nak bc kisah u pulak

mama zharfan said...

u nak kirim bj /dress minnie tu yer..kalau tak silap me harga around 15-20 pound gak tau...kalau kat sini rasa murah sbb tak convert to RM, tp kalau convert, dekat2 RM100 gak tu...nanti bila me pegi ke kedai tu lg, me check betul2 harga + snap tag harga bj tu yer...lmbt lg me nak balik msia pun :)

Iela Fazielah said...

mamazharfan: xpe.. standart la tu harga dlm rm100... yg penting... cantik... mana nak dpt dress kembang minnie tu.. tp kalau dpt princess barbie punyer lg baik.... hehehe... xpe.. nnt kalau pergi bg tau ek

Related Posts with Thumbnails